|
Sida 30 av 38
|
|
|---|---|
|
Jag stoppade in en bit trädgårdsslang bakom bakre skylthållaren nu i helgen så att skylten står helt lodrätt. Jag blev precis som du debiterad varannan gång, alltså varje gång jag åker hem... Jag återkommer imorgon med resultat. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hittils verkar det fungera fin-fint! Nu kan det ju hända att det tar en stund om de ska läsa skylten manuellt men som sagt klockan är 15:25 tisdag eftermiddag men inga skattebeslut varken för måndagen eller tisdagen! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| ingen som har provat prisma linserLänk | |
| Har testat prismalinser utan framgång. Jag prövade även att vinkla nummerplåtarna lite neråt men det fungerade ändå inte. Tyvärr så var det någon som norpade linserna så jag kan inte prova mer. | |
|
Liserna ska nog monteras så att de sticker ut från plåten lite dvs att dom blir konvexa. Jag har ett prisma nånstans som jag aldrig har monterat då jag inte vet hur jag ska fästa det... Känner dock inget behov av att göra det heller nu när mina kepsar funkar som de ska. Misstänker även att man kan bli av med dom ganska snart precis som Kalle dessvärre blev utsatt för. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
2006-02-22: Nyhetsbyrån Direkt Socialdemokraterna i Stockholm går till val på att trängselskatten ska permanentas. Källa:DI |
|
|
Mera info se nedan: Länk Dennis light" ska ge ja till trängselskatt Nu tar socialdemokraterna i Stockholm fram lockbeten för att få väljarna på sin sida i frågan om trängselskatten. Ett ja i folkomröstningen är en förutsättning för det trafikprogram man fattade beslut om vid tisdagens möte i arbetarekommunen. Efter nästan tre timmars debatt sade Stockholms Arbetarekommun på tisdagskvällen ja till ett nytt trafikprogram med miljö och tillväxt i centrum. Men programmet är villkorat, ett ja i folkomröstningen om trängselskatt är en förutsättning för programmets genomförande. Programmet har tagits fram av riksdagsledamoten Börje Vestlund, miljöingenjör Nanna Wikholm och Maria Östberg Svanelind, sekreterare. För finansborgarrådet Annika Billström är programmet den valplattform i trafikfrågor som hon tidigare gett signaler om. I debatten manglades programmet stundtals hårt och flera talare krävde återremiss. Efter ett engagerat inlägg av partisekreterare Tomas Rudin mattades protesterna och i den avslutande voteringen kunde Annika Billström slutligen andas ut. Det var en givande debatt, trafikfrågor väcker känslor och jag har stor respekt för dem som anmäler andra åsikter. I huvudsak innehåller programmet ståndpunkter och förslag som är väl kända, ja vi har diskuterat i de här banorna i 20 år, sade Annika Billström efter mötet. Högst på prioriteringslistan står byggandet av Norra Länken, Förbifart Stockholm och en dragning av E 18 förbi Järvafältet. Två mer långsiktiga projekt är en nedgrävning av Klarastrandsleden och Centralbron. Jätteprojekt som om de blir av ska ersätta den Österled som försvunnit från socialdemokraternas prioriteringslista. Trafiken från norr ska i stället ledas in i Söderledstunneln och genom Södra länken nå Nacka och Värmdö. Men det är inte bara biltrafik som står på agendan. Vi har haft en målsättning i den här arbetsgruppen om att hela trafikapparaten ska omfattas, och vi har tagit ställning till vad vi vill göra inom varje trafikslag, säger Börje Vestlund. Tanken är att man ska ta fram ett Dennis light att gå till val på. En förutsättning är att miljöavgifterna används till det här i framtiden. Det finns nu en finansiering. Sedan vet vi inte om det blir mycket pengar eller mindre pengar, säger Börje Vestlund. Anledningen till att trängselskatten spelar en så central roll är att regional medfinansiering kommer att bli nödvändigt i alla infrastrukturprojekt som staten skjuter till pengar till i framtiden. Nu får Stockholm, menar Vestlund, ökad muskelstyrka gentemot andra regioner som uppvaktar regeringen. Kollektivtrafiken får en central roll. Följande snabbspårvägar ska byggas: AlvikSolnaKistaSollentunaHäggvik. SicklaSlussen Akalla/HjulstaBarkarby HagsätraÄlvsjö FlemingsbergÄlvsjö/Skarpnäck Tyngre gods ska gå över en ny hamnanläggning i Norvik utanför Nynäshamn, vilket förutsätter dubbelspår och motorväg. Vid Stadsgårdskajen byggs en ny kryssningsterminal. Dessutom dyker frågan om Brommaflyget upp på nytt enligt Börje Vestlund blir det nödvändigt att ta upp frågan under nästa mandatperiod, om ska kunna stänga Bromma 2012 som socialdemokraterna vill. De ambitiösa planerna är starkt förankrade i ett ja till trängselskatt. Annika Billström säger att man vid ett nej tar ett steg 20 år bakåt i tiden. Då har man en tydlig önskelista men ett beroende av statliga anslag som inte finns. Därför är miljöavgifter en av de viktigaste förutsättningarna, säger Annika Billström. Källa:DN 2006-02-22 |
|
|
Länk Mer Billström: S i Stockholms går till val på trängselskatt Bilström: ”Väljarna ser nog fördelarna i systemet med egna ögon” Socialdemokraterna i Stockholm beslutade på tisdagen att gå till val på att det internt kontroversiella försöket med trängselskatt blir permanent. - Äntligen har vi tagit helhetsgrepp om den här frågan, säger Annika Billström, socialdemokratiskt finansborgarråd i Stockholm, till TT vid 22-tiden på tisdagskvällen. Då hade arbetarekommunens representantskap i Stockholms ABF-hus beslutat om ett trafikpolitiskt valprogram. Där står att både vägar och kollektivtrafik behöver byggas ut. För denna "ambitionshöjning" krävs - både ekonomiskt och miljömässigt - "ett ja i folkomröstningen om miljöavgifter". Svekdebatt Försöket pågår den 3 januari-31 juli i år. Alla bilister - oavsett var de bor i landet - ska betala för att köra in eller ut ur innerstaden. Invånarna i Stockholms kommun ska sedan säga ja eller nej i en rådgivande kommunal folkomröstning på valdagen den 17 september. I förra valrörelsen lovade socialdemokraterna (s) - vilket inte minst Billström blir ihärdigt påmind om - att inga trängselskatter ska införas vid valseger. När sedan miljöpartiet (mp) krävde dem för att stödja s i riksdagen lämnades Billström med en ännu levande svekdebatt. "Egna ögon" Flera talare i ABF-huset ville också skjuta upp tisdagens beslut. Redan påminns lokala partiföreträdare allt för ofta, sade de, om orden i förra valrörelsen. Att nu oförbehållsamt vara positiva kan uppfattas som en total kapitulation inför mp, och ett kvitto på att s lurades förra valrörelsen, befarade de. Men Annika Billström pekar på att försökets resultat hittills varit över förväntan. - Nu har vi jobbat med en process i tre år, och väljarna ser nog fördelarna i systemet med egna ögon, säger hon. Hmmm... Ankan B borde kanske skaffa sig nya glasögon istället för att skjuta sig själv i foten. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
"Efter nästan tre timmars debatt sade Stockholms Arbetarekommun på tisdagskvällen ja till ett nytt trafikprogram med miljö och tillväxt i centrum" Låter ju djävligt bra men hur hänger det ihop. Skatt gör ju att något minskar, ju högre skatt ju större minskning. Tex så gör ju trängselskatten att trafiken minskar, ju högre skatt detso större minskning. Sossarna har ju sett till att vi har världens högsta skatt på arbete i Sverige. ÄR det inte därför vi har 1.5 millioner som inte går till jobbet varje dag. Det finns helt enkelt inga jobb kvar för alla dessa dessa människor för vi har skattat ihjäl deras jobb. Hur blir det nu då sossarna vil höja skatten ännu mer???? |
|
|
Länk Vägarbeten påbörjas trots trängselförsök Risken för trafikkaos i Stockholm i höst är stor om alla viktiga vägarbeten läggs på is under trängselskatteförsöket. Trafikkontoret och Vägverket planerar därför att gå emot politikernas uppmaningar och utföra vägarbeten vid Essingeleden innan försöket är över. I samband med försöket med trängselskatt har Vägverket region Stockholm och trafikkontoret i Stockholms stad uppmanats av politikerna i stadshuset att vara mycket restriktiva med vägarbeten. Anledningen är att stora trafikomläggningar inte ska påverka den korta försöksperioden och utvärderingen av den. Men enligt trafikkontoret skulle ett ”fullständigt hänsynstagande” till försöket leda till att alla större arbeten som måste utföras under 2006 koncentreras till höstens högtrafikperiod. – Det blir en så kallad ketchupeffekt om man skjuter allt till efter trängselskatteförsöket. Det blir väldigt mycket jobb som startar i augusti-september och då kan man få väldigt stora störningar just då, vilket är olyckligt, säger Göran Gahm, chef för gatuavdelningen. Försöket med trängselskatt slutar 31 juli. Under förutsättning att trafiken i höst återgår till ett läge som liknar det i höstas beräknar trafikkontoret att risken för rejäla trafikstörningar och dagliga stängningar av Södra länken är stora. För att minska problemen planerar kontoret och Vägverket nu att tidigarelägga två stora arbeten på E 4:an. Det gäller dels återstående reparationer på Essingebron till följd av pontonkranen Lodbroks påkörning, dels arbeten i Eugeniatunneln. Om arbetena utförs under sommarens lågtrafik, från midsommar till första veckan i augusti, skulle E 4:an i höst vara ostörd av vägarbeten samtidigt som reparationer vid infarter till innerstaden pågår. – Vi har kommit fram till att detta är det bästa för trafikanterna och vi planerar utefter förutsättningarna att arbetena genomförs under sommaren då trafiken är lägre, säger Dick Gahnberg, projektledare vid Vägverket. Trafikkontoret menar att de ”viktiga” mätningarna för utvärderingen av trängselskatteförsöket redan bör vara gjorda när arbetena drar igång. |
|
|
BMW_MAN : "Skatt gör ju att något minskar, ju högre skatt ju större minskning. Tex så gör ju trängselskatten att trafiken minskar, ju högre skatt detso större minskning." Sanning med modifikation! Minskar trafiken ökar framkomligheten vilket är bra för tillväxten. Om nu trafiken har minskat återstår att se efter försökets slut. |
|
|
Just nu: Tekniska problem för trängselskatterna se länk: Länk |
|
|
"Sanning med modifikation! Minskar trafiken ökar framkomligheten vilket är bra för tillväxten." Minskar trafiken minskar konsumptionen: Länk Bra att tullarna gör att folk måste avskedas och butiker i city förlorar mångmiljonbelopp. Då finns det snart inga stora butiker i stan kvar vilket bidrar till att färre åker dit... Nya vägtullar till Barkarby & Skärholmen snart också kanske? F*n, bor man i en stad får man ju leva med att det finns folk (och bilar) där också! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
heltsonika : "Minskar trafiken minskar konsumptionen" Tidningen lyfter tidningen fram de negativa aspekterna - för sådana finns det. Det som inte nämns är tidsvinsten arbetandes gör till och från jobbet omräknat i pengar. I sutet på artikeln näms också att det är för tidigt att säga något eventuella ekonomiska förluster än. |
|
|
Jag tar hellre bilen när jag handlar än bussen... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Ingen som hade nån teori att lägga skyltarna innanför rutorna fram o bak? Polisen lär ju inte gapa jättemycket om det om dom är VÄL synliga. Frågan är om dom på så vis inte kan reggas av kamerorna? |
|
|
Vad är det som händer: Länk Länk |
|
|
Även Svd har liknaden uppgifter som sagt vad är det som händer med landet, jag börjar bli orolig för framtiden: Länk Länk |
|
|
Det är skrämmande! Skulle inte förvåna mig om opinionen svänger över till fördel för skatten tills september. Då kan de fortsätta med att låta bli att bygga några nya väger i framtiden också. Skulle det bli fler bilar av någon anledning är det ju bara att höja skatten. Usch!! Mvh Johan |
|
|
heltsonika: "Minskar trafiken minskar konsumptionen:" Den aggregerade efterfrågan påverkas inte av biltullar. Folk ser allt till att sätta sprätt på sin lön oavsett om det sker i innerstan eller utanför. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.