AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.390

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 27 av 38
Råkade också ha snöbollskrig med bilen imorse :-) Miljöbilen stod utanför tullarna och det fanns ju så gott med snö där icke-miljöbilen stod parkerad 5 meter från tullportalen ;-)
Sjukt: Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det där med att tullkepan är vass osv. är enkelt åtgärdad! Bara köpa en gummilist o dra på runt dom vassa kanterna :)

Jag har iaf beställt en! Ska bli kul o se om det fungerar!
Läst i kvällstidningen... som kommentar till förslaget om att strunta i transpondern helt och hållet.

"Hur vet man att burken fungerar?
FRÅGA: Vet man att burken fungerar eller måste man betala 70 kr extra för att få reda på att något var fel? Finns det en beredskap som räcker för att ta hand om alla "ärenden"?
Anonym
SVAR: Även om transpondern placerats fel eller är trasig kommer autogirot att fortsätta som vanligt. Om transpondern inte avger någon signal får fordonsägaren ett brev där fordonsägaren ombeds kontrollera att transpondern sitter på rätt plats. Om den gör det, är den antagligen ur funktion och ska bytas ut. Det görs enklast genom något av Pressbyråns eller 7-Elevens försäljningsställen i Stockholms län. Så snart som möjligt efter att fordonsägaren fått meddelandet från Vägverket måste han eller hon se till att placera transpondern rätt eller byta ut den, annars stängs autogirot av."

Ha en fin..
T
menade förstås inte att strunta i den helt och hållet utan att inte använda den man beställt...

Ha en fin..
T
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Det är intressant att de har ett fungerande system för autogiro utan transponder, men istället för att använda det så väljer de att investera 150M i utrustning som kan bidra till ökade bilinbrott. Att de stänger av autogirot om vi inte får den att fungera inom en viss tid verkar ju tyda på att de inte litar på den automatiska identifieringen av registreringsskylten.

Om de nu nödvändigtvis var tvugna att inför biltullar vore det ju enklare, och billigare, att helt enkelt koppla autogiro till skylten. Om någon får sin skylt stulen kan en transponder beställas som komplement för att visa vilken bil som verkligen är 'ägare' till just det numret.

För övrig så ska det bli intressant att se när det första fallet av "De snodde mina skyltar, och nu snodde de min transponder" kommer upp. Usch, jag tycker synd om alla som har skyltar på vift där någon använder dem för att passera tullarna. (Imorgon ska jag börja ringa för att se om någon använder mina stulna skyltar, blä)
Facit dag 1: Skatten minskade trängseln - och får in 1 miljon till statskassan

2006-01-03: Olof Sandström
Morgontrafiken i Stockholm minskade som en följd av trängselskatten. Det rapporterar Miljöavgiftskansliet. Men på Essingeleden ökade i stället trafiken.
Totalt passerade 69.600 fordon avgiftssnittet under tisdagsmorgonen, mellan 06.00 och 10.15. På måndagen var motsvarande siffra 83.000 fordon. Minskningen med 16 procent var klart större än normalvariationen på 3 procent, enligt Miljöavgiftskansliet.
"Det är en signifikant minskning av trafiken", sa Gunnar Söderholm, chef för Miljöavgiftskansliet, under en presskonferens på tisdagen.

Även på Vägverket är man nöjd med den första dagens försök.

"Allt har fungerat precis som vi har tänkt oss. Till klockan 14 idag har vi haft 140.000 som passerat in eller ut ur staden, och mindre än 7 procent av de tagna bilderna gått till manuell granskning", säger Birger Höök på Vägverket.

Men samtidigt ökade trafiken på Essingeleden. Omkring 20 procent av den trafik som skulle gått genom stan gick nu istället över leden, vilket innebar att trafiken där ökade med 11 procent jämfört med måndagen. Det gav inte några större problem under denna mellandag, då trafiken är 40 procent mindre än under vanlig vardagar.

Problemen kan dock bli större redan nästa vecka.

"11 procents trafikökning motsvarar en situation när Essingeleden hade tre körfält, som den hade fram till för några år sedan. Idag är det fyra körfält och det var sämre förut, men inte allvarliga problem", säger Jonas Eliasson, trafikkonsult på Transek.

Trots problem med distributionen hade så många som 35 procent av de fordon som passerat en tullstation en transponder monterad redan under försökets första dag.

"Det tycker jag känns oerhört bra", säger Birger Höök.

Från SL:s sida rapporteras att de extraresurser som funnits till förfogande inte har kommit till användning. Däremot har det varit problem i pendeltågstrafiken, något som enligt SL inte ska ha något att göra med trängselskatteförsöket.

Tidigt på onsdagsmorgonen offentliggörs de första skattebesluten efter trängselskatteförsökets första dag. En miljon i skatt beräknas den första dagen ha inbringat.

Klockan 21 på tisdagskvällen börjar datorerna på Vägverket och Skatteverket att arbeta med skattebesluten efter dagens alla fordonspassager. I morgon klockan 07.00 blir besluten offentliga och var och en kan gå in och titta på sin nota på internet.

Trängselskatten beräknas uppgå till cirka 75 miljoner kronor i månaden, eller cirka 3 miljoner kronor om dagen.

"Men med den begränsade trafik vi har i dag blir det nog bara en miljon första dagen", säger Birger Höök till di.se.

Några få kan ha betalat sin skatt redan idag, trots att det ännu inte finns något skattebeslut. Personer som exempelvis ska in till Stockholm för att resa iväg med en Finlandsfärja har nämligen rätt att betala i förskott.

De stora inbetalningarna väntas dock dra igång först på onsdagen. För de cirka 65 procent av bilisterna som inte har någon transponder är det då Pressbyrån eller Seven Eleven som gäller för att betala trängselskatten.

Trängselskatteförsöket kommer kontinuerligt att följas upp och nya rapporter ska lämnas den tionde varje månad

Källa Di 2006-01-03
Det blev en lugn start på trängselskattsförsöket i Stockholm. Trafiken i Stockholms innerstad har minskat med 16 procent jämfört med i går, uppger finansborgarrådet Annika Billström (s) för SvD. Det är något mer än målsättningen som var 10 till 15 procent. Under natten rapporterades ett sabotageförsök.

Vår kära finasborgarråd har som vanligt ingen som helst kontroll på vad hon säger.....

Idag så ökade trafiken på essingeleden med 20% hmmm Annika b men du kanske inte tänkt på det....

Och du kanske inte tänker på att många fortfarande är lediga så provet startar först på måndag då är det upp till bevis för SL

För Ni vet väl hur det gick för SL idag inte........många bussar/tåg stod stilla pga kylan och stopp i trafiken och hur ska det gå på måndag.

För det är vel ingen hemlighet att SL går redan idag på max de har i princip ingen som helst möjlighet att öka antalet turer.

Annika Billström stod just i TV4 Stockholm och sa att det kändes "Väldigt, väldigt bra". Det säger nog även de stockholmare som röstar bort henne i höst.
No
12
Nojje2000
525 i touring -96
ja desaa sossar å skogs mullar , det är bara sorgligt när folk som värnar om milj och natur bor i stockholm och tjänar 50000 i månaden och åker taxi eller "kommunalt" som nån kommunistkärring uttryckte sej , det är lätt at bestämma om biltullar och bensikskatter när man inte kör bil, poch saknar körkort och hatar allt vad motorer innebär, ja för utom då när de åker med den kommunala taxin då förståss. de tänker inte på att det bor 6 milijoner pålandsbyggd och i mindre städer och orter där lokaltrafiken occh buss å tåg förbindelser ibland är rena skämtet. men nu skall stockholmarna straffas, sen blir det göteborg, malmö osv. osv. och de har ju redan höjt bilskatten med 150% de senaste 8 åren samt bensin skatt och annat de kan komma på. snart får man väl betala för olika färg åxå.
men jag tycker det är konstigt av alla miljarder de drar in påp skatt och bensin och nu tullar hur lite som går tillvägarna. nej jag tycker alla billister i stockholm på rent jävelskap skall blockera alla ut och infarter i flera kvarter runt rosenbad så packet får GÅ till jobbet,

från en som är trött på sossar å annat arbetsskyggt folk i riksdag och regering

nojje
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jo, det blir fint när cirkusen drar igång 'på riktigt' nästa vecka. Ser inte fram emot att sitta på Essingeleden i kö igen, bara två veckor efter att den åter blivit fyrfilig efter Lodbroks lilla missöde.
F.ö. har nog skyltarna på min privata bil råkat bli stulna, så jag har, förutom nya regskyltar, beställt en transponder till den för säkerhets skull. Vore väl himla trist om även transpondern skulle bli stulen, hur faen ska man då skydda sig?
Ett annat missöde upptäckte jag idag... 'någon' på vår tjänstebilsadministration på jobbet har nog sjabblat, och förväxlat min och jobbarkompisens transpondrar. Tänk så mycket extra arbete det orsakar 'storebror' om inte nummerskyltar och transponder matchar varandra! ;-))

/// Gunnar E.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du blir förmodligen ersättningsskyldig... ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Oj... Det meddelandet var menat till sista inlägget på föregående sida... :P

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gunnar,
Ja det vore ju tråkigt. Om det ger en massa extra arbete och administration. :)

Har passerat fyra vägtullar hittills, men inga skattebeslut idag. Märkligt... Kan det vara snöbollskriget som ställt till det? Kanske ska ringa och anmäla mina passager..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Anders S: Ja! Gör det! Jag lovar att det sätter myror i huvudet på dom :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Hej,

Jag passerade 4 st stationer igår men har inte blivit debiterad någon avgift. Hur gör jag för att betala?

Mvh
Anders"

Har skickat ett mail. Får väl se vad dom säger... :)
ti
51
tib
318i E91 Touring -07
545i E60 SMG -04
Ingen som blivit stoppad med snöbollar eller tullkepa på regskylten?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej är det någon som vet hur kamrorna fungerar ,är det inte så att de är en laserstråle som ger signal Länk kameran när det passerar en bil?
Jag läste i tidningen i morse att enligt vägverket har man inte upptäckt ett enda fall av dolda skyltar under tisdagen. :)

Mvh Johan
Detta idioti försök har ny tagit en vänding mot oss redan i dag hårt skattade väljare:

Nu vill Annika B ha flera biltullar mitt inne i city bla på kungsgatan,gamlastan,sturegatan,birgerjarlsgatan

Sen har vi damen i grönt Åsa Romson citat"Det är ingen mänsklig rättighet att åka med en privat bil på vilka vägar som helst i en storstad"

Även hon vill ha flera skatt stationer och nu framkom det nästan att alla ska få betala inga undantag dvs oavsett om man kör etanol bil eller inte hmmm intresant.

Jag börjar tror att detta påfund med miljö bilar är en överns med Volvo och Saab då det nästan är bara de som har dessa bilar med två undantag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.