AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.402

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 23 av 38
J. Dredd: Du har helt rätt, det är principen.

Som du sa så är det ju inte miljön man försöker rädda för isåfall hade man gjort nåt åt Göran Perssons kor. I Californinen är jobbar dom helt seriös på att "putting a cow in bubble" för att se hur mycket organiska gaser den släpper ut, det visar sig att quote:

"Currently, regulators assume that a cow produces 12.8 pounds of VOCs a year. At that rate, 700 cows churn out as many smog-making compounds as 60,000 cars"

Nånting för Persson att tänka på?

Länk

Pruttgas: Försök få tag i snabb huhållsservice inom tullarna.

JockoB. Är på fritiden förvaltare och visst finns det firmor innaför tullarna som kan åta sig hantverksjobb. Av firmorna vi anlitar är iallafall hälften innanför tullarna. Kossorna kan vi nog inte göra så mycket åt, för du gillar väl mjölk och biff som de flesta andra?

En 10%-ig minskning av biltrafiken är bra för miljön. Flödet och genomsnittshastigheten ökar markant från en sådan liten förändring och visst f*n är det bra för miljön? Det är ju bara sanlådeaktigt att påstå motsatsen. Sen kan man ju tycka vad man vill om tullarna i sig.

Sen är ju själva demokratin bakom försöket ytterst tveksam där det lilla skitpartiet får sin vilja igenom bara för att persson så innerligt vill sitta vid makten.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Pruttgas: Det finns inget som visar på att trafiken i stort kommer att minskas. Den bara förflyttas. Vad tror du kommer hända på Essingeleden och vilka miljöeffekter tro du att det kommer att ha?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Enligt regeringens utredning (troligen ligger SIKA bakom):

"Trafikminskning 34 % (20 kr/passage)
20-25 % (15 kr/passage)
16-20 % (10 kr/passage)
Minskning av koldioxidutsläpp 5 % "

Får man bort iallafall 10-15% är mycket vunnet. Det motsvarar ungefär påsklovs och sportlovstrafiken. Men men, facit lär vi ju få framåt sommaren :-)

Att trafiken lär öka på essingeleden är nog något som är säkert och det är inte jag speciellt glad över :-/

Det jag vänder míg emot är att alla tvärsäkert förkastar hela försöket med argumentet "trafiken kommer inte att minska". Kommer den öka tror ni? Klart som fasen de som lever på marginalen kommer ställa bilen och åka kommunalt. Marginalfolket är väl iallafall 10% av totala storstockholmsbefolkningen?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Självklart kommer ju trafiken genom stan att minska, och det är jag glad för. Jag kommer att åka genom stan istället för att sitta och trängas på essingeleden. Men miljöeffekterna uteblir ju genom att fler bilar ställer sig på Essingeleden och spyr ut avgaser. Det behövs inte många bilar till på essingeleden för att det ska bli en parkeringsplats.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Jag är rädd du har rätt ang. Essingeleden. Bor ett stenkast därifrån och pendlar ut från stan varje morgon. Efter Lodbroks malör då flaskhalsen flyttades en bit söderut har varje morgon varit en dröm ur pendlarhänseende. När bron är fixad till nyår och avgiftsfri essingeled lär det ju bli en halvtimme extra till jobbet. Det blir kanske att köra genom stan för mig med mot roslagstull....

Vi får se hur det blir :-)
pruttgas: Joviss finns det firmor, vi har ju sveriges största fristående "Söderkyl" tex (ca 45 anställda) , men det är bråda tider, och för en kund med en trasig kyl kan en vecka kännas som en evighet, det finns även ett antal märken som mig veterligt INGEN firma innanför tullarna tar. Tex Samsung, LG, Indesit, Candy, Hoover, Daewoo, m.fl.

Vitsen är iallafall att Trängselavgifterna får konsekvenser för de innanför tullarna, eftersom de får konsekvenser för oss utanför. Framkörning kostar för övrigt 650:- inkl 40 min felsök, så 60:- är en liten summa, men det är ju det de vill att vi ska tycka, och sedan använda transponder för att det ska vara smidigt. Om vi resonerar så rör vi oss prescis i den riktning som dom försöker driva oss.

I andra städer som infört liknande tullar på innerstan sägs det att kommersen minskat 25%, vilket kanske blir fallet även här om försöket fortsätter. Jag kan inte så mycket om det där, men ett antal köpcentrum utanför tullarna, ex Skärholmen Centrum, Nacka Forum, håller på att bygga ut för fullt, säkert en rätt satsning.

Transpondern behövs inte

2005-12-12: di.se
De så kallade transpondrarna som Vägverket har skickat ut för att registrera bilar i trängselskatteförsöket kan vara onödiga. Skatten hade i stället kunnat dras genom registrering med kameror. För Vägverket innebär det en förspilld investering på 140 Mkr.
Försöket med trängselskatt i Stockholm är kraftigt infekterat redan innan det börjar. Vägverket har hittills skickat ut 260.000 transpondrar för att registrera bilister som kör in i huvudstadenTotalt planerar myndigheten att skicka ut 700.000 dosor till en total kostnad av 140 Mkr. Men enligt Sveriges Radios Ekoredaktion är det en kostnad som Vägverket hade kunnat slippa.

"Skatten hade i stället kunnat dras genom att registrera bilarna via kamerorna vid infarterna", säger Gunnar Söderholm, kanslichef på Stockholms miljöavgiftskontor, till Ekot.

Vägverket försvarar systemet med transpondrar.

Politiker slipper trängselskatten

2005-12-12: Jenny Hedelin
Riksdagsledamöter och anställda med tjänstebil kan obekymrat susa förbi vägtullarna när trängselskatten införs efter årsskiftet i Stockholm.
Arbetsgivaren betalar notan, oavsett om resan sker privat eller i tjänsten. En förmån som inte är skattepliktig.

Medan vanliga löntagare utan tjänstebil måste åka kommunalt in och ut ur Stockholms innerstad, alternativt betala trängselskatt med skattade pengar ur egen ficka, kommer trängselskatten för riksdagsledamöter och alla anställda med tjänstebilar sannolikt bara att innebära något kortare bilköer.

På telekomjätten Ericsson har runt 800 av de drygt 21 000 anställda i Sverige tjänstebil. I dagarna fick de beskedet att arbetsgivaren kommer att betala trängselskatten, oavsett om bilresan sker i tjänsten eller privat.

”Dels vill vi inte dra på oss en stor administrativ apparat under testperioden, dels är avgifterna i dagsläget inte en skattepliktig förmån”, säger Åse Lindskog, presschef på Ericsson.

På läkemedelsbolaget Astra Zeneca har runt 1.000 av de 13.000 anställda i Sverige tjänstebil.

”Vad gäller tjänstebilar står företaget för avgifter och skatter på bilarna, även trängselskatter. Det ligger i uppläggets natur eftersom det är en skatt. Övrig personal som kör i tjänsten får ta upp detta på sin reseräkning”, säger Staffan Ternby, informationschef på Astra Zeneca och fortsätter:

”Den här lösningen gäller för oss under det här försöket på sju månader. Men om trängselskatterna skulle permanentas får vi ta en annan diskussion. Att hålla på att trassla till det under försöksperioden har vi inte ansett vara möjligt”, säger han.

Staffan Ternby tror inte att trängselskatterna kommer att få någon vidare effekt i form av mindre trafik. Däremot anser han att skatten är orättvis och i stort sett bara innebär en ytterligare beskattning av storstadsborna.

”För flertalet som inte har tjänstebil och som reser mycket privat in och ut ur innerstan blir det en betydande kostnad varje månad – det handlar väl om tusenlappen eller mera”, säger han
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Pruttgas - Jag håller med dig. Att trafiken kommer att minska tycker jag är självklart.

Blir skatten tillräckligt hög på något så kommer det självklart användningen att minska. Sen var tröskeln ligger, är det 1, 10 eller 100 kr vet jag inte. Kanske behöver en passage kosta 50 kr för en rejäl minskning.

Skatt är ju ett av de mest effektiva styrmedlen som finns. Titta på Sverige där vi har världens högsta skatt på vanligt hederlig arbete tex, det har ju lyckats pressa ned sysselsättingsgraden till ca 35% idag och av dessa jobbar hälften 18% i det privata.

Det är alltså bara 1 av 5 som jobbar i det privata som skall generera pengar in till övriga 80%. Det är ett strålande exempel på hur man kan ta död på saker man inte gillar med hög skatt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

Historien går vidare..

Jag är en av dessa, som slipper betala ur egen ficka. Däremot är jag med och betalar eftersom jag är delägare iof.
Men jag tänker inte lägga mig platt för det, min framskylt åker av om två veckor och upp i rutan, och nummerskylten bak samlar på sig mer o mer damm. Snart syns den inte. Har beställt transponder och tänker anmäla autogiro men transpondern kommer inte monteras. Det kommer bli många turer med icke-fungerande transponder fram o tillbaka. Får börja så och se vad som händer..
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det blir photoshieldskyltar för min del.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ci
531
CiM
325ciM-04
konstigt inställning man har i sverige måste jag säga. i stället för att bygga ut, slår man ner människan. lutar åt "ekonomisk segeration". har du rå, betal och åk förbi. har du inte råd, blir det långfingret.
inte nog att folket får bära ett tungt börda i form av skatter, nu binder man samman fötterna också. vi bor verkligen i ett framtissäkert land.
gud bevare oss!!!
Hurra Hurra Annika Bilström och de andra Stockholms politekerna åker på att betala skatten:

I en särskild skatteklass finns landets riksdagsledamöter. De har sitt tjänsteställe i hemmet och har rätt att få ersättning för arbetsresor när de ska till och från riksdagen. Det betyder att en riksdagsman från exempelvis Täby ska skriva upp trängselskatten på sin reseräkning och få ersättning för utgiften. Om riksdagsledamoten däremot är skriven i Stockholms innerstad går detta inte för sig. Han eller hon passerar ingen betalstation på väg till eller från riksdagshuset.Hovet får oxså betala om de nya inte skaffar sig en mijö bil som Madde:))

Länk

IBM trängselskattens vinnare

Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Tack för trängselskatten!

Jag har i åratal retat mig på folk som inte förstår sitt eget bästa, det vill säga de som egentligen inte har råd att köra bil. Opel-,Skoda- och Volvo ägare, borde förstå att lämna bilen hemma och istället ta sig den snabbaste vägen in till sina lågavlönade arbeten. Det otäcka är att minst 95 procent av bilarna i innerstan är "struntbilar", bilar som tillhör en klass människor som jag tycker inte ens är värdiga att ha ett eget fordon. Folk kör utan att skämmas i löjliga japanska småbilar. Förbjud alla bilar som kostar mindre än 750 000 kr. Om vi som sköter samhället och tjänar pengar fick röra oss fritt med våra bilar behövdes varken hastighetsbegränsningar eller det fega bilbältestvånget. Dra in körkortet för alla som inte har råd att skaffa en riktig bil. Det skulle lösa alla trafikproblem, inte bara i Stockholm utan i hela riket. Biltullar tyckte jag till en början inte om men om dom nu blir permanentade, så hoppas jag innerligt att de löjliga småsummarna som nu är föreslagna höjs till rejäla belopp, 500 kr på nätterna, 1 500 kr på dagarna och gärna kontant betalning vid tullarna. Då, mina kära vänner, då kommer vi att slippa se en jämrans massa medelklassare och framförallt arbetare sitta och ta upp plats i våra bilfiler.

INNERSTADSBO UTAN SOCIALBIDRAG "

Mats
BMW CS #5847
En liten undran från en fattig bilägare:

På vilket sätt trängs miljöbilar mindre än bensinbilar?
Jag läste i tidningen idag att skatteverket inte kommer att betala tillbaks för hög inbetald trängselavgift om beloppet inte överstiger 25 kr per dag. Och om man har betalt in mindre än 25 kr för mycket så får man själv hålla reda på det och begära tillbaks pengar av skattemyndigheten. Vilken helt underbar inställning och nonchalans av våra myndigheter...

/RS2
Att det går åt hundratals miljoner i annonskostnader har vi nog förstått. Men frågan är om inte annonsen i från kronofogdemyndigheterna inte tar priset. Som ni säkert har sett så är det inte alls så många som har beställt transpondrar så nu måste de hota oss också. I annonsen från kronofogdemyndigheterna säger de att om du inte beställer en transponder så riskerar du att hamna i deras register och få en betalnings anmärkning som påverkar framtida kredit och lånemöjligheter. Vilka dj... idioter är det som sitter och håller i marknadsföringen.

/RS2
Enligt vissa käller med inblick i försöket så bygger det på att nästan alla använder transponder eftersom det inte finns kapacitet eller ekonomi i att hantera alla skattebesluten manuellt. Så vägra att använda någon transponder och betala alltid manuellt om du ska betala överhuvud taget!!!

/RS2
Hade en diskussion i torsdags med en kompis som är mycket duktig på kameror och ljus i alla dess kombinationer.
Han påstod att blixtarna som sitter i betalstationerna samt kamerorna arbetar i IR området och sedan trösklas registeringsnumret fram ur bilden som sedan lagras.

Helt vanligt fönsterglas släpper definitivt *inte* igenom IR stålning vilket borde göra att skylten blir antingen svart eller helt vit på bilden och kan alltså inte användas. Att modda sin skylthållare att kunna ha ett 2-3 mm fönsterglas som man skaffar hos sin lokala glas-nisse borde nu inte vara så komplicerat, dessutm svårt att upptäcka.

Att det skulle bli förbjudet att åka omkring med detta borde ta längre tid att lagstifta om än själva försökets längd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.