AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.408

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 22 av 38
Intressant resultat i Aftonbladets omröstning.

/RS2

Skulle du kunna tänka dig att fuska med trängselskatterna?

Ja (85.0 %)
Nej (15.0 %)

Totalt har 27845 personer röstat.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Angående betala för mycket...

Det är väl skillnad på parkeringsbot och trängselSKATT ??

Skatten måste väl regleras förr eller senare. Jag tänker göra ett försök iaf. Vad har man att förlora, några kronor då o då..

Bor på Värmdö och lever på rullande vitvaruservice.
Kommer att avsäga mig arbete inom tullarna under perioden,
med hänvisning till trängselskatterna. Hoppas Billström får problem med
spisen i vår, jag kör på helgerna, till dubbla taxan..
Hej hopp,

Förresten, varför har inte vi på värmdö biltullar, det är ju stockholmarna som
klumpar igen våra vägar, avlopp och stränder på somarhalvåret, (och nu snart hela hösten också).

..varför finns deg inte mer fransmän?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
JockoB: Det fans väl ett förslag på att vi skulle ha biltullar ut mot Värmdö? Just nu är det väl inte Stockholmarna som är det stora problemet. Vägarbetet på grisslingerakan gör att man får sitta i bilkö från Hemmesta centrum på morgonen :(

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

Brukar väl inte hjälpa så värst mycket men varför inte ?
JockoB. Det finns nog tillräckligt många andra firmor som kan ta hand om dina uppdrag innanför tullarna.

60 kronor i maxtaxa per dag är väl inte så himla mycket att bråka om när framkörningsavgiften ligger på 250?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Pruttgas: Gissar att det mer är en principsak. Problemet är ju att biltullarna ger konkuransfördelar för vissa företag. Taxi behöver inte betala tull, men det måste tex budbilar göra. Taxi kör mycket bud, och mer lär det bli efter införandet av tullarna. Företag som är baserade innanför tullarna klarar sig ju också ganska bra undan.

///Jesper
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En liten fråga bara: Är det någon här som har ett bra argument FÖR biltullarna?

///Jesper
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
J.Dredd: Det finns inga argument För tullarna. Det är bara ett sätt för staten att dra in mer pengar. Inget annat. Det handlar inte om miljö, trängsel etc.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
e34briliant: Precis min åsikt. Tänkte bara om någon lyckats klura ut nått bra.

///Jesper
KO kritiserar trängselskatter:

2005-12-07: di.se
Trängselskatterna i Stockolm kan ge ekonomiska problem för dem som bor utanför Stockholmsregionen. Det befarar Konsumentombudsmannen, KO. Betalningstiden är för kort.
Den som passerar en betalstation under de tider det kostar pengar är skyldig att betala sin trängselskatt inom fem dagar. Annars tillkommer en avgift på 70 kronor för den försenade betalningen. Dröjer man mer än en månad med att betala efter påminnelsen blir det ytterligare 500 kronor i avgift.

Men det kan leda till problem för dem som inte bor i Stockholmsområdet, tror konsumentombudsmannen Karin Lindell.

"Det kommer att finnas personer från landsorten som passerar Stockholm utan att köra på de vägar som är fria från trängselskatt och därmed också bli betalningsskyldiga för någonting som de kanske inte har klart för sig och framför allt inte den korta betalningstid och de höga straffavgifter som blir om man inte betalar i tid", säger KO till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Hon kräver både ökad information utanför Stockholmsregionen och att skattmasen ska ha visst överseende med dem som sällan kör bil i Stockholm.

"Jag hoppas på en större förståelse för de personer som normalt inte åker i Stockholm".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Länk

Trängselskatter skapar problem... :)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
I expressens pappers del och även på länken(nedan) finns det mera info om skatten.

Det framgår även att den s.k tvätt av reg skylten kostar ca:1500:- men om man åker omkring med en smutsig skylt kan det bli böter.

Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
J.Dredd: Jag förstod att det var din åsikt också, ville bara säga det :)
J.Dredd: Är det en principsak så är det väl bättre att som vissa säger att man ska köra mer. Minskar trafiken är ju försöket lyckat.

Positiva sidor med trängselskatt:

1) I teorin minskad biltrafik=Bra! Troligen lär essingeleden korka igen, mindre bra för mig. Får se hur det faller ut i praktiken.

2) Det lär ju bli några utvärderingar och examensuppsatser och säkert en och annan doktorsavhandling så nu får man ju något att skriva om också.

3) Trängselskatten skapar aktiva forumtrådar.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hade man tagit dessa 3,8miljarder och byggt 3-4 nya reningsverk på östra sidan om östersjön så hade det inte bara blivit en markant förbättring av miljön i havet (det nya reningsverket som byggts i St Petersburg (tror jag det var) kommer att ha märkbar effekt på algblomningen redan nästa sommar), utan dessutom gett något att skriva uppsatser om i flera år. Det är inte många hav som blivit renare dom senaste åren. Istället kastar man bort skattebetalarnas surt förvärvade pengar på struntsaker som är dömda att misslyckas. Alla miljöorganinsationer (utom möjligtvis MP) är överens om att biltullarna inte kommer att han någon effekt på miljön i Stockholm. Med lite tur så kanske biltrafiken minskar lite inne i Stockholm, men mest troligt är att folk bara blir fattigare.

///Jesper
anders_m
Hehe ingen som förstår sig på ironi här inne, förutom Mr jag gasar 140km/h förbi tullarna <-- Tummen upp

Irritationen växer mot vägavgifterna i London

Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Håller med flera att det inte är något possitivt med tullarna. Dom är enbart där för att staten skall få mer klirr i kassan. Miljön kommer inte att bli nämnvärt bättre enligt min mening. Turismen kommer i viss mån säkert också att minska, men framförallt shoppingen i city kommer bli lidande när svensson börjar handla mer på externa köpcentrum, som i sin tur leder till att cityhandeln dör ut.
Hela "försöket" med biltullar är en tråkig historia.
Se på vad som händer om bilens registreringsskyltar blir stulna - du får glatt pröjsa i hopp om att du kan bestrida och få tillbaka pengarna senare! Vägverket tittar på vad dom kan göra heter det. Hur har man kunnat missa att tänka på det från början? Ett helt otänkbart scenario är det inte!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.