|
Sida 20 av 38
|
|
|---|---|
|
Starre, Visst. Det är ju möjligt att styra detta själv. I praktiken kan det bli följande scenario. Kalle åker till jobbet på morron, han kör som en biltjuv eftersom det snart blir en avgift vid tullen. Skyndar han sig slipper han betala. Han märker att han inte är ensam dessutom, tempot är betydligt högre än normalt.... På eftermiddagen åker Kalle hemåt, om tio minuter är det gratis att åka ut ur stan. Han sätter sig i väggrenen och tar en röka eftersom han slipper betala om han lökar lite.:) Precis som Kalle har andra också planerat och drar ner på farten väsentligt. Det går trögt som attan ut ur stan, följaktligen mera köer.... ;) Lite komiskt skrivet kanske. |
|
|
HÄR KOMMER ANNARS ETT HETT TIPS ! *Beställ transponder och autogiro *Montera INTE transpondern *Kör som vanligt, helst med skitiga skyltar. Syns dom dåligt slipper du betala. Syns dom så dras det från autogiro så som är tänkt. Du slipper således hålla koll själv på hur mycket du är skyldig. *Dilemmat är att du kommer att få påminnelse om att montera din transponder alternativt att du ombeds skicka in den eftersom den "inte fungerar". Du skickar in transpondern och avvaktar en ny. Av någon konstig anledning är den också trasig eftersom den aldrig fungerar. And over and over... Men som sagt, du slipper hålla massa koll själv och du slipper betala dom gånger kamerorna inte kan registrera skylten. # Obs. Jag tar inget ansvar för detta handlande och var och en är ansvarig för vad dom gör. Jag uppmanar heller ingen att "fuska" på detta sätt # :) |
|
|
Anders.S: Jag märker att du har tänkt mkt på detta:))) |
|
|
:)) Kanske... Helt ärligt så är det svårt att inte sitta och svära åt den här skiten varenda dag. |
|
|
Men vägverket har redan beställt 700.000 transpondrar så den enda merkostnaden som blir är ju portot... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Starre, Alla internationella undersökningar inklusive de som svenska Transek gjorde innan de blev anlitade som konsulter för försöket med trängselavgifter i Stockholm visar att trafiken INTE minskar med biltullar utan man kan bara flytta resandet i tid och plats men i Stockholm så finns det ju inga kringfartsleder. /RS2 |
|
|
Anders, Mycket bra tips! Men jag tänker inte betala några trängselavgifter alls... :-) /RS2 |
|
|
Heltsonika, Förutom porto tillkommer hantering. Hanteringen kan bli ganska stökig om tillräckligt många får "fel på sina transponder". Men det bästa är ju att du slipper betala när skyltarna inte är nytvättade (och varje bild skickas för manuell granskning - också hantering). Och du slipper som sagt betala manuellt och hålla koll på vad du är skyldig. |
|
|
RS, Vilken var din taktik, eftersom du inte tänkt betala alls ? Ta traktorn? Taxi-regga bilen ? Eller vad ?? :)) |
|
|
Anders, Nja, det blir nog en klisterlapp över regskylten med texten ANNIKA. Och mitt motiv är de demokratiska rättighetena och fifflet i stadshuset. Blir man stoppad en gång i veckan av polisen så blir det samma kostnad. Men jag undrar hur de ska bötfälla yttrandefriheten (frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor) och demonstrationsfrihet (frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats). Så jag tänker utöva mina rättigheter inskrivna i den svenska lagen och demonstrera till och från jobbet varje dag. Och jag vägrar betala någon trängselskatt! :-) /RS2 |
|
|
Tycker du gör helt rätt ! Jag var bara nyfiken på vad du hade i tankarna. För övrigt så kan dom inte bötfälla dig för något annat än "ogiltig regskylt" precis som du säger. Eventuellt kan dom väl skicka dig till ombesiktning, vet inte om dom har rätt till det om det är så att du kan rycka bort klisterlappen på plats? Som sagt, helt rätt RS !! :) |
|
|
Hårtorken kan rädda trängselförsöket De som sköter försöket med trängselskatter har det inte lätt. Inte nog med att de ofta får höra bombastiska uttalanden från politiker med slips om hur illasinnad och odemokratisk skatten är och ständigt får skäll av bilister som ogillar ännu en pålaga. De har otur med klimatet också. Lagom till första snön får tusentals stockholmare om dagen sina transpondrar hemskickade från Vägverket. Och av instruktionerna framgår det klart och tydligt att även manicker som ska registrera när bilen passerar en av de många kameraportalerna runt innerstaden tycker om värme. "Vindrutan får inte vara kallare än 15 grader vid monteringen" står det i den sedvanligt överpedagogiska installationsanvisningen. Inget kul för bilisten alldeles nyss - i fem minusgrader - svängt ut sin plåtlåda från en snökantad parkeringsruta. Trängselskatteförsökets kundtjänst som fått frågan då och då de sista dagarna vet förstås på råd. Det är bara att starta bilen och värma upp vindrutan ordentligt så fastnar transpondern lätt. Men om man har en gammal bil med ett värmesystem som såg sina bästa dagar för flera år sedan då? Försök med hårtorken råder installationsinstruktionen. Som om de isiga parkeringsrutorna ute på stan vore försedda med eluttag! Inte lätt. Men en viss tröst för den som kör en äldre modell är att det säkerligen inte finns något med plastfilm markerat område för elektroniska betalningssystem på vindrutan. Och då kan det vara skönt att veta att bilen tillverkades utan tanke på att hjälpa den kontrollerande och skatteindrivande överheten med en markerad plats för övervakningsdosor. De som tycker att trängselskatter i likhet med p-böter, lapplisor och hastighetskontroller är saker man får stå ut med i ett civiliserat samhälle, klarar förmodligen att fästa transpondern på vindrutan utan bekymmer. Men en sak kan både motståndare och förespråkare av bilavgifterna nästa år njuta tillsammans av. För första gången sedan de gamla registreringsskyltarna, som visade var i landet bilen hörde hemma, försvann finns det en liten detalj som skiljer riktiga stockholmsåk från lantistraktorer - den ljusgrå lilla dosan på vindrutans insida. Anders Sundström DN 2005-12-03 |
|
|
Fullt fönsterblås mot biltullarna Länk |
|
|
Anders S. då är det bara att skita ner skylten ordentligt och sedan klarlacka över skiten så den sitter kvar:)) för man vill ju inte ha en bil som är skitig förövrigt. Mvh Danne |
|
|
Du får betala skylttjuvens trängselskatt: Länk |
|
|
Tänk vad man kan komma på bra saker nu när man börjar lacka mot jul.... Här är skylten som lurar biltullen Länk |
|
|
Starre: Nu börjar det äntligen hända saker! Jag har länge behövt en sån där för att göra rent mina skyltar ;) Dom får väl ställa en polis som får stå och snurra med batongen vid varje kamera i fortsättningen... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
kreativa förslag : Länk |
| Beställd! | |
|
Hahahaha Jag skall beställa denna skylt, ett så praktiskt sätt att kunna rengöra skylten. Den personen som kom på detta kommer att bli rik;-), om nu inte man hittar på någon lag om detta. mvh Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.