AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.419

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 2 av 38
Linus85
Håller nästan på att gå i taket när jag tänker på hur skatte pengarna används.
Självklart ska all väg/bil skatt gå oavkortat till att just förbättra vägar och det som har med bilar att göra. Tyvärr så tycks ju inte våra politiker fatta det, nä dom ser det istället som lite extra lön(eller varför inte en helt ny lön?). HELT SJUKT ATT DOM FÅR GÖRA DET.
Egentligen borde regeringen få redovisa vad alla skatte pengarna går till så att dom inte bara kan sitta och blåsa oss hela tiden.

Förslaget om att en krona per L drivmedel ska gå till vägarna var suveränt, fattar inte att politikerna inte kan komma på sådana saker.

/MVH Linus
Undrar varför de slösade tid och pengar på folkomröstningen då de redan beslutat sig innan?

/Wille
Wille: oröstningen blev till i dem kranskomuner där sossarna inte hade majoritet. I dessa kommuner där dem sitter vid makten fick folket inte rösta....82% mot 13% talar sitt tydliga språk men huvundfrågan är inte hurvida vi tycket om tullar eller inte utan hur vi kan värna oss mot dem?
ideer?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Ifrån ett tidigare inlägg angående beskattning av oss bilister Länk

Vi bilägare står för hela 10% av statens totala skatteinkomst men endast 20% går tillbaks i form av underhåll och utbyggnad av vägar samt för trafiksäkerhet!!!

/RS2

Bilen är mycket uppskattad av staten

Människor behöver sina bilar och betalar en rad olika skatter för att köpa, äga och köra dem. Det gör bilen till en stor och trygg inkomstkälla för staten.

De svenska bilisterna beräknas under år 2000 ha betalat hela 66 miljarder kronor i olika bilskatter. Det är en tiondel av statens totala skatteinkomster. Bara en femtedel av den summan gick tillbaka till bilisterna i form av vägbyggen och vägunderhåll.

Så här ser notan för bilskatten ut:

Energiskatt och koldioxidskatt på bensin 24.100.000.000 kr
Fordonsskatt 6.700.000.000 kr
Vägavgift tunga fordon 600.000.000 kr
Bilaccis 300.000.000 kr
Energiskatt och koldioxidskatt på diesel 5.900.000.000 kr
Moms på bensin och diesel 8.500.000.000 kr
Moms på nya och beg bilar 10.700.000.000 kr
Moms på reparationer och service 4.000.000.000 kr
Inkomstskatt och arbetsgivaravgifter på tjänstebilar 5.000.000.000 kr

Summa skatter 65.800.000.000 kr

Källa: www.bilbranschen.com

Z3c 4 ever!:
Jo jag vet, jag bor i en av de kranskommuner som röstade. Min reflektion var bara över att ännu lite mer skattepengar gick till något som inte ledde någonstans :(

/Wille
Linus85
Det är ju helt sjukt att staten kan ta de skattar vi betalar i forma av vägskatt, fordonsskatt, skatt på bensin osv och sen bara göra vad fan dom vill med den.

Jag menar betalar vi fordons skatt så ska den fanemej gå till att förbättra vägar mm. Samma sak ska gälla väg skatt och likanande.
/MVH Linus
OK, nu när detta är konstaterad: Tillbaka till frågan i tråden: HUR KAN VI VÄRNA OSS?

____
-Daniel-
första stegt är nog att se till att inte miljöpartiet får lika mycket eller något att bestämma om nästa val för det är väl garanterat deras idé från början

den här idén slå ju endå bara mot dom som redan har det lite sämre ställt

borde istället trycka hårdare på att få forskningen på miljövänligare bilar framåt och bygga bättre vägnät för att få ner utsläppen i städerna
men man kan väl gissa att ju hårdare det trycks för miljövänligare bilar lika hårt trycker oljebolagen tillbaka
NOLL7NOLL
Z3c: Ja vad kan man göra när det är ngt man inte tycker om. Protestera. Göra saker som känns och syns för de bestämande. Mer kan du inte göra.
Ordna mer inflytande och lobba mot biltullar. Det är nog effektivare.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
En fråga Linus 85:

Om nu bilsjkatten oavkortat skall gå till bilarna och hundskatten till hundarna osv osv

Hur skall du då finansiera skolor? Läkarvård? Tandvård? Äldrevård?
Harri: Inkomstskatten?

Vad finns det för organisationer som för kamp mot biltullar ( förutom Anders Gustav alltså) Tycket mig att Motormänen är väldigt tysta i frågan t.ex...

____
Linus85
Till harri

Kanske inte var direkt så jag menade. Men skulle ändå vilja att man får ut en del av de pengar man betalar för att få/kunna använda bilen. Som RS2 skrev så får vi bara tillbaka ca 20% av det vi betalar och det är kanske lite väl lågt enligt mig

Bor själv upp i Luleå och här finns det en hel del vägar som skulle behöva underhållas bättre, likaså så finns detäven en del riktigt farliga korsningar som skulle beöva förbättras.

--------------------------
Tillbaka till frågan

Håller med daniel om att ett av de få sätten som finns för att det inte ska bli ännu värrre är att se till at MP får så lite som möjligt att säga till om. Ett av deras vallöften innebar väl en chock höjning av bensin priserna(MP till makten = ekonomisk ruin). Har iblan svårt att förstå hur politikerna tänker. Vi som bor lite högre upp i landet skulle helt enkelt inte klara oss om vi inte kunde använda bilen. Måste ju ha den till och från jobbet och sen även under tiden man jobbar

/MVH Linus
-Daniel-
jo exakt deras förslag slår väldigt hårt mot oss här uppe

miljöpartiet verkar tro att beskatta allt hårdare kommer att lösa miljöproblemen istället gör det bara så att vanligt folk får ännu mindre pengar kvar i plånboken, jag tvivlar på att deras förslag ger någon större effekt på miljön och dom beskattar företag hårdare så till slut är det mer lönsamt för dom att flytta utomlands och vi här hemma får ännu högre arbetslöshet

jag skulle vilja se att en mycket större del av dom pengar vi bilägare betalar i olika skatter etc går till forskning för att få fram miljövänligare bilar samt att stötta företag som verkligen försöker bygga alternativa bilar,elbilar eller bilar med andra drivmedel
Linus85
Helt rätt Daniel, kunde inte hålla med mer.

Men vad som egentligen krävs för att skatterna inte bara ska höjas på bilar, drivmedel, vägar och även allt annat är ett förbättrat skatte system där pengarna lägs ner på vettiga saker och att det blir betydligt svårare att bara ligga hemma och slöa för att man inte "orkar" arbeta.

/MVH Linus
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
En ändring i kommunallagen har gjort det möjligt för medborgarna att genom namninsamlingar föra upp frågan om lokala folkomröstningar på kommunfullmäktiges bord. För att detta ska bli möjligt krävs att fem procent av kommunens medborgare skriver under. I Stockholms fall krävs det ca 30.000 namnunderskrifter för att kommunfullmäktige ska pröva frågan. Denna spärr är så pass högt satt att det inte finns någon anledning att oroas för en inflation i antalet folkomröstningar.

Kommunallagen gör det möjligt för medborgarna att "tvinga" fullmäktige till att pröva frågan om folkomröstning, men resultatet kan mycket väl bli avslag. Enligt vår uppfattning bör lagen ändras så att namninsamlingar över den fastslagna gränsen automatiskt leder till en folkomröstning. Spärren är så pass högt satt att det inte finns någon anledning att oroas för inflation i antalet folkomröstningar.

Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Är ingen förespråkare för biltullar men något måste göras åt dessa människor som väller in till stan med sina bilar.
Det finns faktiskt Kollektivtrafik.

Att bygga fler vägar går inte.

Kringfartsleder javisst. Men problemet är oöverstigligt. personligen så tror jag att rätt medicin är

a. Obligatoriskt SL-kort för den som vill köra bil i Stockholms innerstad.

b. Förmånsbeskattning av fri P-plats på jobbet i stadskärnor.

Den som påstår att bara 20% återbetalas av bilpålagor, den personer är gravt ute och cyklar, eller så undviker han att i kalkylen medräkna kostnader för olyckor, sjukvård, föroreningar m. m.

jag tippar att det nästan går jämnt upp jag, vägbyggen och underhåll, intensivvårdssjukvård för trafikoffer och miljösanering kostar gigantiska belopp.

"Din Koskenkorva i etern"
Harri,

Då kanske du och alla andra som åker med kollektivtrafiken ska betala vad det egentligen kostar också!!!

Jag tror du har missat en viktig sak. Det finns flera olika undersökningar som visar på att det finns ingen som tar bilen in till stan bara för det är kul utan att för att de flesta faktiskt behöver bilen för olika ändamål.

En av orsakerna till Annika Billströms trängselavgifter är att man vill ha mer pengar till utbyggnaden av just kollektivtrafiken. Men varför ska jag som åker bil betala för att du och alla andra ska åka billigare med kollektivtrafiken?

I alla andra länder så bygger man kringfartsleder och infartsparkeringar men inte i Stockholm inte...

Desutom är Annika Billströms valsvek och inställning en skymf mot den så kallade demokratin i Stockholms stad. Jag med flera kommer inte att betala en krona i trängselavgifter!

/RS2
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
jag åker inte kollektivt, jag skall inte in till stan.

1. Kringfartsleder löser inte problemet inne i stan.

2. Det är ingen mänsklig rättighet att svina ned innerstaden med avgaser

3. de som tar bilen till innerstan gör så för att de är lata och för att de subventioneras med gratis löneförmåner som fri parkering. Kläm åt den möjligheten.

Gör som jag, kör Motorcyjkel så slipper du trängselavgift!

"Din Koskenkorva i etern"
-Daniel-
alla dom som inte har råd att ha motorcykel så och alla dom som kanske måste handla eller har barn som ska skjutsas runt...tycker din argument inte riktigt håller

dessutom tar lokaltrafiken en massa tid tid som många inte har
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.