|
Sida 17 av 38
|
|
|---|---|
|
Styrman, Tror det ser likadant ut på väg in vid Bergshamra-tullen. Väggrenen verkar vara "fri". Tror fortfarande jag ska plocka min framskylt ändå. Baken får vara smutsig... För övrigt uppmanar jag alla stockholmare till vad jag annars hatar, eller iaf uttrycket, civil olydnad. I detta fallet är det dock befogat. :) INGEN beställer den förbannade transpondern, det lättar bara för vägverket, dessutom lär den tekniken fungera. Frågan är om kamerorna fungerar varje gång. Ring vägverket en gång om dan för att kolla dina "skulder". Ring även Skatteverket en gång om dan för ett skattebeslut. Med lite tryck på dessa myndigheter kan det bli kaos i hanteringen och det gör ju inget. Vidare undrar jag lite hur dom ska kunna garantera att "Lidingöregeln" fungerar rent tekniskt. Låt säga att du åker med halvskitiga skyltar från Lidingö, du blir fotad där. När du sedan passer Norrtull så missar kamerorna. Vips så har du en skuld till vägverket. Kan jag då ringa vägverket och få den bortplockad?? Likadant gäller såklart om du kör genom stan och ska vidare till Lidingö. Dessutom har du "bara" 30 minuter på dig, vad händer då det är en olycka eller annan inciident som gör att du faktiskt inte kom igen på 30 minuter? Är det synd synd.. eller plockar dom bort den? |
|
|
Eller så fortsätter alla att köra lika mycket eller mer, då har biltullarna inte haft någon effekt på varken miljö eller trängsel och borde därför plockas bort efter försöket. Syftet med biltullar var ju att miljön blir bättre och mindre trängsel. Men o andra sidan är det väl bara ett påhittat syfte för att folket ska svälja extraskatten. Min gamla mormor som är handikappad kanske ska stå som ägare på bilen och ansöka om tillstånd. ( bara en tanke) |
|
|
pecklo: Du behöver bara registrera hennes handikapptillstånd på din bil så slipper du betala! Numret ser du på framsidan av kortet... (Man ska kanske åka till en mindre stad och se vad andra har för nummer och sedan registrera det på sin egen bil!) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Heltsonika: Det lär ju uppstå en viss marknad för folk med handikapptillstånd som bor utsocknes. En bra form av civil olydnad är väl annars att nosa upp en miljöbil och plocka dennes skyltar? Visserligen snyltar man på personen ifråga och riskerar att skjuta miljöbilarnas skattefria status i sank. Ska ni sno mina skyltar får ni isåfall pilla dit 2x60 kronor, lämpligen bakom täckplåten för bogserkroken, som ersättning för vad nya plåtar kostar :-) |
|
|
Tydligen har killarna som säljer phtoshieldskyltarna uppmärksammat det hela och höjt priset till över 500 inkl moms per skylt! Va f*n! Det börjar ju närma sig ocker... :( Pruttgas; Fast då åker man ju falskskyltat vilket kan bli ännu dyrare. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Heltsonika: Fast har man en vit/vinröd compact eller valfri V70, Focus, 9-5a eller nya S/V50 så är risken rätt låg iallafall :-D Tycker iofs man inte ska sno plåtar utan man får acceptera det system framtaget av den riksdag och regering svenska folket har valt. Synd bara att miljöpartiet& vänsterpartiet i kombination med ett maktlystet socialdemokraterna med sitt största väljarunderlag utanför stockholm ska få diktera lokalpolitiken. Annika Billström var (och är säkert) fortfarande emot "biltullarna". Tycker dock hon borde varit mer rakryggad och avgått då man på regeringsnivå körde över henne. Men då förlorar ju hon sin feta borgarrådslön. |
|
|
För mig är det en gåta hur 3.8 miljarder av skattebetalarnas pengar kan få läggas på ett sådant här jippo. Lägg pengarna på reningsverk och annat som verkligen gör nytta för miljön. /Fredrik |
|
|
heltsonika: ok det visste jag inte. Tack för tipset! Vill ändå utveckla iden med att köra mer. 90 % av alla som drabbas kommer inte att göra ett skit åt biltullarna utan acceptera och köra vidare. Som jag förstått är målet att trafiken ska minska med 10-15 %, låt säga att det gör det och sen finns vi på autopower + några till som lyckas undvika betalning på ett eller annat sätt. Vi som "fuskar" bidrar till den % som trafiken minskar, eller minskar gör den inte men ni förstår vad jag menar. När försöket är över kommer resultatet från politiker, typ se va bra det fungerar vi har lyckats minska trafiken med 18 % bla bla och dom 90 % som accepterat biltullarna kanske tycker (blir påverkade av politiker att tycka) att ja men låt dom vara kvar, det fungerar ju. Om man istället ansluter sig till den stora skara som inte gör ett skit åt saken, och kör mera och uppmanar folk att köra som vanligt kanske vi ser till att när försöket är över har trafiken inte minskat ett skit och miljövärdena är desamma. Och då när politiker presenterar resultatet till folket kanske alla känner att detta fungerar inte och ska definitivt inte vara kvar. Känns verkligen fel att uppmana folk att köra mer, men det kan ju fungera. Annars tycker jag ideerna som finns här på forumet är bra, det gäller bara att vi samlas och gör samma sak så att det ger nån effekt. |
|
|
En fråga om Lidingöregeln till stockholmsförsöket: *Jag som boende passerar varje dag och håller som regel inte koll på avgiften, eftersom jag är befriad av den. Kommer jag ändå att drabbas i form av att kontrollera detta, samt ev. en avgift eftersom det enstaka gånger kan ta mer än 30 minuter att åka igenom? Svar: "JA Med Vänliga Hälsningar Vägverket Kundtjänst, Försöket med trängselskatt i Stockholm www.stockholmsforsoket.se" Jag tycker det är helt åt h-lvete... |
|
|
pecklo: Då kommer ju bara avgifterna att höjas tills dess att trafiken minskar. Det är ju nästan samma sak som att uppmana till mass-alkoholism i syfte att få ner alkolholskatterna :-) |
|
|
pruttgas: ja det är väl sant, alltid kommer dom på nåt för att få deras politiska vilja igenom. En annan fundering. Hade inte 3.8 miljarder varit en bra början på att verkligen utveckla bra o billiga miljöbilar |
|
|
3.8 miljarder räcker nästan att dela ut nya miljöbilar till Stockholmarna... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Sen kan man ju fråga sig varför 90% av befolkningen som aldrig kör i Sthlm ska vara med och betala? |
|
|
Det skulle räcka till 11400 Volvo V70 Bifuel. Säkerligen 13000-14000 med storköpsavtal :-) |
|
|
Folk sväljer miljöargumentet med hull och hår. Det är denna tids mest besynnerliga händelse tycker jag. Det är tämligen självklart att bussar är miljösvin jämfört med bilar, men ingen tycks reflektera över det. Visst släpper en fullsatt buss ut mindre koldioxid per personkilometer, men där stannar fördelen med de "rena" bussarna. Hela projektet har ett löjets skimmer över sig, att folk inte reagerar är helt sanslöst. Med en totalkostnad på 4 milj kr borde till och med sossar vara förbannade med tanke på vilka bidrag man skulle kunna införa med dessa pengar. |
|
|
Apropå trängselavgiften. Fick ett brev hem i igår från Vägverket angående trängselavgifterna och hur det funkar. Verkar som alla ägare av registrerade fordon i Sverige skall få det. Kollade med 15 pers på jobbet i morse som bor på lite olika platser i Skåne och alla hade fått ett brev. Finns säker något lagkrav som säger att det måste skickas ut,,,MEN,,,,vilket slöseri med pengar. Jag som Malmöit borde väl klara mig med informatione via nätet eller på annat sätt när jag väljer att köra bil i Stockholm. Fast det är klart att 4-5 miljoner extra för att skicka ut en bunte brev är en marginell fördyring i hela galenskapen. Eller också har projektet kanske ställt in någon konferans där de skulle funderat på effekterna av införandet för att hitta pengar till utskicket. Eller ställt in någon välbehövlig underhålls åtgärd av vägnätet. |
|
|
Hittade två photoshield skyltar för 323 spänn... 39.99US$ här: Länk Klart prisvärt! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
För att salta soppan lite till: Om man använder egen bil i tjänsten så gäller följande. Fordonsägaren måste betala skatten, företagaren kan betala ut ersättning till fordonsägaren i form av lön vilket i sin tur beskattas. Skatt på skatten med andra ord. Snart tillkommer väl moms på det med... :P "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Kan få betala tjuvens trängselavgift Länk |
|
|
heltsonika: Tack och lov är det reglerat i lag att man inte får monsbelägga skatter. Då måste man döpa om det till avgifter. De flesta energibolagen är experter på det här och delar säker med sig av sina kryphål till Vägtullsprojektet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.