AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.399

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 16 av 38
sleeperix:

Vad hade du tänkt dig? kannske kan vara intresserad:))
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
sleeperix: vad hade du på hjärtat :-)

För jag vill inte åka runt med karrborreband på regskyltarna på dagarna-)

Tänker inte betala 1 enda krona till annika billströms lön på 80 000:- i månaden
medans politiker slipper betala trängsel skatt!!!!!!!!!!!!

Fatta hur dumma svenska folket är????????? som accepterar ngt sådant!!!!!!!!

Kom med ideer förutom karrborre band:-)

BMW M-POWER
Gino: Men inte är det väl så att politikerna slipper ifrån trängselskatten?

Dessutom betalar du redan Billströms lön ;-)

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
GINO:

Håller på och kollar upp lite olika varianter ac civilolydnad. Men för att folk ska orka att göra något så måste det ju vara lätt att göra och det är det jag håller på o kollar. Betänk dock detta att det är ett "skatteuttag" vi talar om, och som alla skatter har man rätt att överklaga.

Låt oss leka lite med tanken, varje passage är en skatt, vi passerar igenomsnitt 3 gånger per dag och vi räknar med 20000 bilister per dag.
Således blir det 60000 skatteuttag per dag, 300000 per vecka eller 1200000 per månad.

Om vi nu skulle börja överklaga varje skatteuttag så blir det helt omöjligt för skattemyndigheten att administrera detta.

Pruttgas:

Jodå våra kära folkvalda slipper betala, det är du som betalar deras åkande.

Jag mailade Stockholmsförsöket och frågade varför Lidingö är undantaget och fick till svar att det är en annan kommun och att dom inte kan ta sig ut till övriga landet utan att åka igenom Stockholm.

Jag frågade då hur jag som bor i Stockhom ska göra för jag har ju också lite svårt att ta mig till övriga landet utan att betala. Då blev jag hänvisad till Miljöförvaltningen istället. Så om man bor i övriga landet har man rätt att åka vart man vill utom till Stockholm utan att betala, men vi i Stockholm har bara rätt att åka i Stockholm. Önskar jag hade en riktigt gammal bil som spyr ut avgaser och har en soppa förbrukning på 7 liter milen då skulle jag sätta mig och åka runt runt riksdagshuset hela dagarna:-)

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
pruttgas : jag betalar hennes lön tyvärr :) men vill inte betala mer för hennes dumheter da:-)

Tänk hur många vägar man kunde laga, köpa nya bussar, tåg, tunnelbane vagnar mm för 3.5 miljarder kronor ?????????

Så som det ser ut i kollektiv trafiken kommer de att bli värre, folk trngs som djur brukar göra i djur transporter ......o det kommer ännu mer folk efter nyår när dem inför trängselavgifter

medans politiker åker bil eller taxi på folkets bekostnad.........

sleeperix: hmm det kanske ligger i ngt du säger men tror du inte att dem skulle bara slänga all papper i papperskorgen eller deleta mailen????

ja trodde mer att du skulle komma med ngt fysiskt typ blocker infarterna till sthlm eller ngt :-)

BMW M-POWER
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ingen som vet vad som styr kamerorna?

Länk
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
GINO:

Det får dom inte utan dom måste ta beslut på varje enskilt fall annars bryter dom mot lagen.

Visst skulle det vara kul att blockera infartena, men jag tror att det bästa är att slå tillbaka mot själva systemet. Och det med dom verktyg som systemet erbjuder oss.
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Civil olydnad är ett begrepp jag är allergisk mot sen snorungarna i reclaim the streets skyllde på det för att få förstöra vanligt folks egendom och skyltfönster mitt inne i city... Och sen ha mage o gnälla för att snuten spöade dem...

Men visst, Im game ifall du kommer på nåt kul.

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Pubertetsligisterna i "Reclaim the streets" får gärna sätta sig och
blockera vägtullarna varje måndag morgon. Då kanske de äntligen
skulle kunna leva upp till sitt namn...
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Shifty:

Tycker heller inte om civilolydnad men nu har det gått för långt.

Ja nu har man talat med skatteverket o miljöförvaltningen och som vanligt när man har med myndigheter att göra så är man annu mera förvirrad efteråt-
Enl henne jag talade med på skatteverket så kan man inte överklaga skatten, enl honom jag talade med på miljöförvaltningen så kan man det. Finns det ingen jurist på forumet som kan forska lite i det här?

Men till alla er som bor innanför kom ihåg vid nästa val att det är våra politiker som har sett till att genomföra det och att vi alltid får betala vart vi än ska åka, utom i innerstan förstås!
Sleeperix: Och du betalar mitt åkande eftersom jag åker fritt genom tullarna ;-)

Men jag tycker det är riktigt skevt att man ska behöva betala för att åka ut från stan. Själv kör jag mot strömmen och bidrar inte direkt till någon trängsel. Totalt kör jag 100 meter innerstadstrafik per dag....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag vägrar släppa det här med att dom så snyggt kallar det "skatt" och på så vis får det till helt och hållet offentliga uppgifter. Såg nu att SVT tagit upp detta:

"Trängselteknik kan kränka integritet
Publicerad 22 augusti 2005 - 18:05
Uppdaterad 6 september 2005 - 15:13

I trängselskatteförsöket kommer alla bilar att registreras vid gränsstationerna. För den som vill veta när bilen passerar går det bra att få uppgiften hemskickad per post - men bara till fordonsägarens hemadressTrängselskatteförsökets teknik gör att den som kör inte längre kan vara anonym. Det nummerplåtsregister som upprättas i samband med försöket för att underlätta skatteinbetalning är samtidigt en känslig integritetsfråga. Vad kan andra egentligen få reda på?

- Om man man själv vill veta vilka passager man har, vid vilken tidpunkt och vid vilken betalstation man passerat, kan man få ut den typen av data. Men det kan bara fordonsägaren få, säger Birger Höök, projektledare på Vägverket.

"Kränkt integritet"
Men det betyder samtidigt att alla som bor eller arbetar på fordonsägarens adress - till exempel sambo, barn eller affärspartner - också kan få reda på när och var bilen passerat Stockholms biltullar. Det genom att själva beställa uppgiften och själva öppna brevet.

- Här kan man se hur en bil har rört sig, till exempel åkt på ett möte som man vill dölja, säger advokat Thorulf Arwidson, som är kritisk till det han menar är en allvarlig kränkning av integriteten.

Skattebeslut från Pressbyrån
I fredags berättade ABC också om polisens planer på att använda det här registreringsskyltsregistret för att spåra brottslingar. Men vem som helst kan få reda på vilken dag bilen kört in i eller ut ur Stockholm. Det räcker med att gå till Pressbyrån eller 7-eleven med rätt registreringsnummer och begära ett skattebeslut.

- Man kommer att kunna se under vilka dygn en person har kört sin bil in till Stockholm. Och det kan ju vara intressant både för privatpersoner och för myndigheter, säger Thorulf Arwidson.

- Här följer vi den offentlighetsprincip som finns i Sverige som innebär att man ska tillhandahålla offentliga uppgifter så mycket som möjligt. Den avvägningen är gjord i sekretesslagen, och det innebär att skattebeslut ska vara offentliga, säger Birger Höök."

danny69
Insider på Torsdag är ett måste
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Såg det annonseras också. Kan bli intressant..
Länk
Så slipper du trängselskatten från Di.se

2005-11-16: Olof Sandström
Miljöbilar, bussar och utlandsregistrerade fordon slipper trängselskatten. Men det finns fler sätt att komma undan skatt.
Om du får din bil godkänd som miljöbil hos Vägverket slipper du trängselskatten. Då krävs att ditt fordon till övervägande del drivs av alternativa bränslen. Men det finns även andra sätt att komma undan den nya skatten.

*Har du ett utlandsregistrerat fordon är det bara att köra som vanligt. Försöket omfattar endast svenskregistrerade bilar.

*Även handikappfordon kan slippa skatt, men det krävs registrering hos Vägverket. Ett handikapptillstånd räcker alltså inte.

*Kör buss. Alla bussar över 14 ton slipper trängselskatt. Även mindre bussar med särskilt tillstånd är skattebefriade.

*Välj en tvåhjuling, till exempel motorcykel eller skoter. De är inte skattepliktiga.

*Se till att hamna mellan två stora långtradare just som du passerar kameragränserna. Vinkeln på kamerorna är mycket brant, men enligt Birger Höök finns en möjlighet att de ändå missar bilar som befinner sig mitt emellan två stora fordon.
"Men det är inget jag rekommenderar ur trafiksäkerhetssynpunkt", säger han.

*Låt bilen stå. Det är själva tanken med trängselskatterna
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Länk

Tydligen förbättrad version som tar bort laser oxå...

466 spänn för dubbla plåtar! Det är ju halva priset mot för tullavgiften per månad!

Fler än jag som kommer att beställa?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Blir man fotad fram? eller bak också.

Mvh Danne
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Både fram och bak... Sitter iaf kameror åt båda hållen

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag bor på Södermalm stockholm och åker dagligen genom "betalstationen" vid skanstull. imorgon ska jag kolla närmare om man inte kan köra brevid vägen när man passerar, såg ut som det när jag körde hem idag. Känns trist att inkräkta på cykelbanan men är det inga cyklar i närheten så...
Finns det inga flera kreativa ideer om hur man klarar kameran? Politiskt verkar ju svårt, kamerorna kommer nog vara kvar efter försöket med tanke på vad de kostat att införa.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vi kan ju alltid göra som Fransmännen... :P Fast vi behöver kanske inte bränna bilar...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.