AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.387

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 14 av 38
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det första stycket om egen bil i tjänsten är ju skrämmande.
Som tur är så är det förmånsbil som gäller för min del.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kom på ytterligare en grej.

Vi har ett ganska öppet samhälle där man kan kolla upp vem, vad och hur som helst, uppgifter på inkomster etc. Däremot så är det ju en viss "möda" för att få fram dessa uppgifter.

Vad man enkelt kan ta reda på iom detta försök, är när jag eller någon annan har befunnit sig i stockholm. Hur då, jo genom att knappa in reg.nr och person-nr på den hemsida som vv. ska upprätta för att på så vis kunna kontrollera hur mycket du är skyldig (personnummer hittar man lätt genom att ta en fax från bilregistret). Där kommer uppgifterna om hur mycket skatt som registrerats vilken dag. Tidpunkt och plats visas däremot inte.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu vet jag inte om detta funkar men om man inte har regplåten på fram funkar systemet då också?
Har sett de som är monterade vid Thorildsplan precis efter Tranebergsbrons fästa mot k-holmen.. Där ser jag inga "bakåtriktade" kameror men jag kan ha fel..
Asken
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En intrikat fråga:
Om jag har förmånsbil och arbetsgivaren INTE betalar trängselskatten, blir den avdragsgill då? Borde ju vara så i rättvisans namn, om den nu inte ska beskattas som förmån i de fall arbetsgivaren betalar....

/// Gunnar E.
Jag vet inte vad jag ska säga snart om den här politiska skandalen.

Hur i helvete kan man tillåta att kostnaden för det här så kallade försöket kan öka ifrån de budgeterade 500-600 miljoner kronor när man fattade beslutet till de nu helt ofattbara 3.8 miljarder kronor.

Det kommer ju att ta över 10 år innan alla trängselskatter har betalt dessa kostnader och inte en krona kommer att gå till förbättrad trafikmiljö, utbyggd kollektivtrafik eller nya vägar under tiden.

Sen kommer nästa än mer upprörade lilla detalj om hur frågeställningen ska vara vid folkomröstningen nästa år. Förslaget ifrån den politiska majoriteten i Stockholms Stadshus (s, v och mp) är följande:

"Det har i Stockholm genomförts ett försök med miljöavgifter/trängselskatt och utbyggd kollektivtrafik för mindre köer och bättre miljö. Anser du att miljöavgifter/trängselskatt skall fortsätta användas i Stockholm?"

Inget enkel fråga som t ex "Ska Stockholm införa trängselskatt?" utan man gör frågeställningen så luddig som möjligt med en politisk vinkling. Är den utbyggda kollektivtrafiken också bara ett försök som vi ska rösta om?

Enligt alla statsvetare och politiska forskare så ska en frågeställning i en omröstning vara så enkel som möjlig utan risk för missförstånd och tolkningar efteråt. En frågeställning ska också undvika värderingar, målsättningar, motiv och argument på valsedlarna.

Jag gillar Kristina Axén Olins kommentar och hennes kritik av Annika Billström om hur den här frågan har hanterats. "I jämförelse med Annika Billström framstår ledarskapet på Kuba som demokratiskt".

Det enda som kvarstår är att sabotera detta försök och högljutt demonstera missnöjet så mycket som möjligt så att hela situationen blir ohållbar. Jag vill se alla bilar i Stockholm med en "Annika" dekal påklistrad på nummerskylten! :-)

/RS2

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag ska fixa snurrplåtar, vi ska hjälpas åt och ta fram ett enkelt bra system som inte kommer att kosta för mycket pengar utan att bilen blir sabbad, då slipper man både trängselavgifter, böter för fortkörning, böter för avtagen skylt.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ang kameror kommer de att fota både fram- och bakplåt :-(
Så här skriver VV:
Fordonet registreras genom att nummerskyltarna fotograferas. Fordonet kan också ha en elektronisk fordonsbricka, en s. k. transponder, monterad i framrutan. Transpondern kommer att kunna lånas utan kostnad av Vägverket.
Stoppar in den Länk som Asken la ut i en annan tråd.

På www.stockholmsforsoket.se står "Intäkterna från miljöavgifter/trängselskatt beräknas bli ca 75 miljoner kr per månad." Försöket kommer att dra in 7*75= 525Msek, och försöket kostar 3800Msek. En sån investering kan bara politiker räkna hem...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vad händer om någon snor min transponder medans jag är på semester?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vad händer om någon snor min transponder medans jag är på semester?

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
tar den verkligen foto på både främre och bakre regplåten? min granne har en jänkare från ca -95, där har han flyttat regplåten långt in under framvagnen.
Nästan omöjligt att se den om man inte ligger på mage framför bilen. Karln är ju polis så han vet väl tricken.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Då får man köra utan främre och bakreplåt då, eller skaffa dubbla snurrskyltar!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Den där sprayen som finns till regskylten då funkar den? Länk Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Det sägs att sprayen fungerar ganska bra på de äldre, helt platta skyltarna av plast (med de lite bredare bokstäverna).

Men på de nyare alu-skyltarna med upphöjda relief bokstäver fungerar det
tydligen inte lika bra? Jag vet inte om det stämmer. Detta är hörsägen...

Läs mer här:
Länk
Länk
Länk
Riksdagsledamöterna slipper betala biltull
2005-10-13: di.se
Riksdagsledamöterna slipper betala den trängselavgift i Stockholm som de själva varit med att besluta.
Biltullarna ska införas på prov i Stockholm för att minska trafiken i innerstaden. Försöket påbörjas den 3 januari och avslutas den 31 juli nästa år.

Debatten har varit het och många har kritiserat försöket eftersom det innebär ökade utgifter för redan hårt prövade bilister.

Men nu visar det sig alltså att samma riksdagsledamöter som i juni förra året beslutade om att införa trängselavgifterna kommer att slippa betala dem, i alla fall när de åker bil till jobbet. Det skriver Aftonbladet.

Riksdagsledamöter får nämligen räkna tjänstestället som bostad, så när de åker till jobbet kan det räknas som en tjänsteresa. Och tjänsteresor står arbetsgivaren för, det vill säga riksdagen och i förlängningen skattebetalarna.

Miljöpartiets Gustav Fridolin finner det hela absurt och kräver nu i en motion att riksdagsledamöterna själva ska betala trängselavgifterna, skriver Aftonbladet.

--------------------------------------------------------------------------------

FAKTA\ Trängselavgiften
Försöket pågår: 3 januari-31 juli 2006
För vem? De som kör bil in eller ut ur innerstan på vardagar.
Kostar: 10-20 kronor beroende på tidpunkt. Gratis mellan kl 18.30-06.29 och på helger. Det ska kunna kosta max 60 kronor per dag.
Undantagna: Taxi, utlandsregistrerade fordon, handikappbilar, utryckningsfordon samt mc.
Sen? Stockholmare, skrivna i kommunen, folkomröstar den 17 september 2006.
Källa: Aftonbladet/DI

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Starre: Varför blir man inte förvånad??

2x THE PHOTOSHIELD COVER blir min nästa investering. Har sett en bil i Sthlm med det redan och ser helt klart intressant ut!

heltsonika:

Hur är det om du byter plåt med någon annan som inte är svensk? Du om någon borde kunna enkelt ordna det såg vad du jobbade med:)

Hur skulle det bli om du satte på blåa skyltar på din bil?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är väl förmodligen värre att köra falskreggat än att inte ha regplåten på öht? Eller?
Jag tänker då ta bort min fram och låta bakplåten vara otroligt smutsig hela vintern, alternativt köra den med gamla plastskylten och photblocker. Det är ju bara hålla koll på vv.se där man kan se hur mycket och när man debiterats avgiften...

Jag tänkte slita bort skylten fram och beställa en ny från vägverket som man har i bilen, i kartongen och låtsas som att man tänker sätta dit den. Kan ju hjälpa... Blev stoppad en gång och fick fingervisning om att jag skulle sätta dit den så fort som möjligt..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Går det att beställa gamla plastskylten fortfarande förresten?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
starre: Då måste jag skriva över bilen på en kollega och visst finns det pengar att spara! Ingen skatt eller moms på bensin, inga tilljobbetskatter, ingen fordonsskatt m.m. Hade jag varit en oärlig person har jag kunnat gå på socialbidrag samt ha bostadsbidrag då jag inte skattar = ingen inkomst. Man har helt klart lekt med tanken :)

Nej hoppas hela projektet rasar även om Essingebron inte gjorde det den här gången.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hmmmm... apropå falskskyltning... undrar vad som händer om man får sina plåtar stulna, och tjuven använder dom när han kör genom tullstationerna? Man kan ju knappast hållas betalningsansvarig för trängselskatten om någon far runt och blir plåtad med ens skyltar? Och, här kommer poängen: hur ska vägverket kunna skilja på om det är min bil med 'ersättningsskyltar' eller en annan, likadan bil med mina stulna skyltar som man fångat i tullstationen?
Om vi alla stöldanmäler våra regskyltar och beställer ut nya, så får nog vägverket jäkligt svårt att reda ut begreppen!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.