AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.397

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 13 av 38
be
47
bemu
520dA Touring -08
Trafikljus på Essingeleden? Hur klokt är detta då Länk

---
Min första BMW
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Invånarna i London city har väl 80% rabatt på avgiften. Var det inte så?

//Player
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hörde idag på radion isbm budgetpropositionen att tullprojektet blir en halv MILJARD dyrare, smaka på det 500.000.000! Totala prislappen beräknas nu till 3,8 miljarder. Jämför det med att tex bygga 2,5 mil motorväg till Nynäshamn som kostar en miljard. För 3,8 kunde det ha blivit mycket vägar, infartsparkeringar och kollektivtrafik. Eller skicka 3,8 till nåt land där dom inte vet vad avgasrening är, skulle säkert göra större nytta för den globala miljön. Och vilken kapitalförstöring, när försöket får NEJ i folkomröstningen!
Fast Persson har en idé om att fiska (=köpa) ja-röster genom att låta folk kryssa för vad dom tycker pengarna ska användas till.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
38.000.000.000...Vet inte ens om jag kan skriva det rätt....

Vad säger man? Demokrati låter väl vackert?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
3.800.000.000 borde det självklart stå! Se man kan ju inte ens.

Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
3.8 miljarder för 9 månaders försök blir 14 miljoner om dagen. Jösses. När försöket sedan är slut så kommer nog politikerna att trixa med omröstningen och formulera alternativen så de kan tolkas i efterhand.

Typ:

Ska billtullarna fortsätta?
A) Ja, de ska behållas
B) Om likvärdigt alternativ för minskning av trafiken i innerstan finnes kan de kanske tas bort inom 10 år om nytt regeringsbeslut då finner det nödvändigt.

Politiker har bara et mål, och inte är att att göra det bästa för landet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gissa om man kommer att åka med skitiga regplåtar i vinter!!! oj oj oj... :) Av nån anledning kommer bilen vara lika glänsande som vanligt men inte plåtarna, mycket märkligt....
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
De ggr jag åker till sthlm åker skyltarna bort. Vägrar finansiera något kommunistprojekt. Så är det bara.
Stavros:

Detta är ingen kommunist projekt utan ett vänster projekt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
starre:
Vänster, mp, kommunist, sosse. Whatever! :)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag ser det inte som ett vänsterprojekt heller! Dom ska ju värna för dom svagare och utsatta i samhället och det hjälper knappast dom att det blir biltullar....

Jag är helt övertygad om att det är MP som varit med och påverkat det här. Med sina 5% väljare ser dom ut att lyckas med att få igenom de mest idiotiska idéerna någonsin. Snart har vi kostigar, häst och vagn och total noll utveckling.

Stavros:

För att förstå varför/hur detta projekt är det viktigt att veta vilka som har tagit fram detta. Samt veta att det ligger mycket politik i detta då kan man inte enbart säga att det är kommunistiskt projket.

sorry kära moderatorer om det blev mycket politik, men för att få rätt sida på frågan ansåg jag mig vara tvingade till detta svar.
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Oavsett vilken politik som ligger bakom så är det ett idiotiskt beslut som drabbar de som har minst pengar men ändå behöver bil, exemplevis barnfamiljer. Med tanke på att Sossarna gick till val som enda parti (rätta mig om jag har fel) med ett löfte att om de vann valet i sthlm så skulle inte biltullar införas. Jag tror de lyckades hålla det tills ungefär en vecka efter de vunnit.

Allt sådant är dock historia och av sekundär betydelse. Det viktiga är att förhindra att försöket blir mer än just ett försök.
Carnicx:

Det drabbar alla oavsett inkomst bara för att X har hög lön så åker man inte gratis genom tullen, det är så fall de som har förhandlat sig att företaget(tjänstebil) betalr detta. Men den avgiften är inte avdrags giltlig så då blir det en dyr förmån som du som tjänstebil innehavare betalar som en ren förmån dvs full skatt.

Jag anser fortfarande att det är viktigt att förstå varför/hur detta beslut kom fram och med vilken politik det drogs fram.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Starre: Visst det drabbar alla, men vissa drabbas mer och vissa mindre i proportion till den inkomst/marginal de har. Visst åker man inte gratis bara för att man har högre lön/marginaler men det påverkar livet betydligt mindre.
Nu anser jag inte att man ska betala mer eller mindre beroende på vilken inkomst man har utan tycker självklart att det inte ens skulle bli ett försök.

Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Starre:

Helt rätt. Jag ville bara peka på att de som drabbas hårdast är samma personer som de ansvariga i vanliga fall brukar hävda att de vill "skydda".

När det gäller hur beslutet togs fram så håller jag med om att det bör belysas. Det var ju mycket "under-bordet-spelande" som ledde fram till det. En hel del raka lögner i ansiktet på väljarna med mera. För mig är det dock viktigast att se till att straffavgifterna bara blir en parantes i första hand, sedan att se till att de ansvariga blir uthängda för att ha kastat bort 3.8 miljarder av våra pengar. Jag kanske uttryckte mig lite oklart om det tyddes som att jag inte ansåg att det skulle diskuteras alls.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Någon mer än jag som har synpunkter på tillvägagångsättet angående betalning?
Man ska själv hålla reda på hur mycket man ska betala! Va f-n, vad är det för j-vla system?

"Hur lång är betalningstiden?
Trängselskatten betalas i efterskott. Den ska finnas på Vägverkets konto för trängselskatt senast den femte dagen efter passagen av betalstationen. Om den femte dagen är en lördag, söndag, annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton får skatten betalas nästkommande vardag. Det går inte att betala i förskott.
Kommer man att få en faktura på trängselskatten?
Nej, betalning ska ske utan anmaning.
Hur vet jag hur mycket trängselskatt jag ska betala?
Då man passerar en betalstation framgår det av en skylt på portalen vilket belopp som gäller vid tidpunkten för passage. Man kan även vända sig till kundtjänst på telefonnummer 0771-29 29 29 eller gå in på Pressbyrån eller 7-Eleven för att få reda på aktuell trängselskatteskuld ."

Jag får hjärtattack varje gång jag tänker på den förbannade trängselskatten... suck..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Räknade just ut att kostnaden för mig som bilägare just gick upp med ca: 7000:- per år. Blir ännu värre för dom som åker "sämre" tider... En rejäl skattesmäll..

Vidare räknade jag ut att drygt 600:- går åt för mig varje månad. Frågan är vad snittkostnaden blir om jag tar bort plåtarna. Hur många böter a 400:- blir det ?? :))
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Starre: Man behöver inte ta trängselskattsavgiften som förmån. Kör man i tjänsten så är det ju ingen förmån. Inte så svårt att hävda att man kör i tjänsten direkt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dredd:

"Trängselskatt vid resa med egen bil i tjänsten
Om arbetsgivaren betalar den anställdes utlägg för trängselskatt i samband med tjänsteresa med egen bil, behandlas ersättningen som lön.

Trängselskatt vid resor med förmånsbil
Om arbetsgivaren betalar trängselskatten blir det inte någon skattepliktig förmån utöver bilförmånen, eftersom det är ägaren av bilen som är skyldig att betala trängselskatt - inte föraren.

Ytterligare information om vilka skatteregler som gäller lämnas av Skatteverket på tel 0771 - 567 567. Länk till Skatteverkets webbplats finns i menyn till höger.

Företag och organisationer med fler än 20 fordon
För företag och organisationer med fler än 20 fordon tillhandahåller Vägverket en förenklad lösning för att hantera sin betalning och redovisning av trängselskatt.

Den bygger på att trängselskatten betalas automatiskt med autogiro genom att fordonen förses med en elektronisk fordonsdosa, en s k transponder. Transpondern monteras på framrutan i bilen.

Företaget får dagligen en sammanställning över fordonens samtliga skattebeslut för passager föregående dag. Det ger bättre kontroll och underlag för redovisningen. Risken för att missa någon betalning och orsakas påminnelseavgifter minskar samtidigt."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.