AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.393

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 12 av 38
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Suck,
det börja närma sig....
För egen del kommer jag att försöka undvika besök i innerstaden under 'tulltimmarna', och de gånger jag måste för jobbets skull är det min arbetsgivare som står för fiolerna.
Funderar i alla fall på hur man kan 'jävlas med systemet' på ett lagligt sätt.
Jag tror tyvärr enda sättet att få "försöket" med biltullar att stanna vid just ett försök, är att se till att systemet blir så krångligt och olönsamt att man ger upp. Kanske det smartaste är att vi 'tar smällen' de månader försöket pågår, och betalar för att åka precis som vanligt. Då faller argumentet att tullar minskar biltrafiken platt till marken. Om vi dessutom kan 'belasta' den administrativa processen så mycket att den går back ekonomiskt (t ex genom att betala på det sätt som orsakar mest jobb, vilket den nu kan vara), så kanske, kanske vi kan få politikerna att inse att straffskatter inte är någon bra idé. Det gäller bara att vi alla drar åt samma håll.....

/// Gunnar E.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Är det bara gnäll på biltullar, finns det ingen som ser nåt positivt i det?

Bättre miljö osv

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
bättre miljö blir de alldrig för attde blir tullar.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Lilla Sverige kan omöjligt påverka miljön i samma omfattning som ex. USA, Ryssland, Kina etc. En droppe i ett hav om man tänker på miljön. Sen om man vill minska köerna så Göran och Annika kommer till jobbet i tid så funkar det säkert.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag tänkte inte så globalt direkt, men att det blir bättre miljö i Stockholm om färre bilar färdas där är ju inte så svårt att räkna ut.

Mindre köer = mindre utsläpp.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de blir inte mindre bilar

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Precis, det blir inte mindre bilar. Men det blir en fin inkomstkälla till staten.

Med tanke på hur det ser ut på t-bana, pendeltåg och bussar redan idag så
är jag mycket nyfiken på hur kollektivtrafiken i Stockholm kommer "fungera"
OM det verkligen skulle bli så mycket mindre bilar? Man behöver inte vara
raketingenjör för att räkna ut att trängseln hamnar hos kollektivtrafiken
istället? Hur ska de lösa det problemet då? Höja priset på biljetterna för att
hindra folk att åka så mycket kommunalt kanske? Skrattretande. Att införa
biltullar är att angripa problemet i fel ände.

Men egentligen skiter jag i det... eftersom jag precis flyttat "hem" igen
efter 10 år i 08-land. Ni kan ju trösta Er med att jag röstade nej och
protesterade högljutt mot biltullar så fort jag fick chansen. :-)
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Ett sätt att störa ut systemet lagligt är att sakta ner "för att säkerställa att det blir en bra bild". Om alla billar stannar till en halv sekund direkt under kamerorna så kommer köerna in till stan att påverka hela storstockholm.

Mest effektivt blir det om alla stannar till när de är på väg ut ur stan. Då kommer hela innerstan att bli ett komplett kaos. Bilar in kör som vanligt, bilar ut står still.

Sedan så får alla ringa till växeln och ställa dumma frågor kontinuerligt så även den rasar. Civil olydnad för att protestera mot överstatlighet, inkompetens och bristande respekt för landets medborgare. För mig personligen så kommer protesterna mot denna straffskatt att sammankopplas med de befintliga utsuget genom skatt/moms på drivmedel. Politikerna har misslyckats med att styra landet långsiktigt, nu försöker de kompensera genom att sno ytterligare från våra redan hårt taxerade inkomster.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Någon som ställer upp på en organiserad blockering någon eftermiddag? Gärna varje fredag i en månad typ. (Mornarna är värre då man är trött och måste till jobbet..)

Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Ytterligare ett alternativ är att alla tutar när de passerar en straffskatts-station. Det kommer ge en ström av klagomål. Det är dock olagligt att använda signalhornet hur som helst men det kanske faller under civil olydnad även det.
Carnicx: Bor tre meter från en av stationerna så ge f*n i att tuta säger jag bara... ;-)

För egen del innebär tullarna att jag får betala för att köra tio meter innerstadstrafik och sedan sitta fast i en avgiftsfri och igenkorkad Essingeled....
Carnicx:

Det är tilllåtet att tutta om det är främmade föremål i vägen alt man vill varna andra bilister för något.

Why not?

pruttgas:

Tyvärr är lagen skrivet så.....
heltsonika: jag är MED!!!
Starre: Nu kör jag iofs gratis (därav mitt användarnamn) men det är ganska retsamt för det. Tycker dock inte att man ska blockera trafiken. Om tex. en ambulanstransport blir försenad och personen/spädbarnet etc. avlider därav tycker jag man ska ta sig en funderare på vad man håller på med. Tycker det är bättre att de som vill protestera skaffar Annica-skyltar :-)
ku
147
kuai
320CiM -04
Biltullar kommer att bli det bästa som hänt Stockholm sedan slaget vid Brunkebergstorg!

Varför tror ni alla bilister i London är så nöjda med tillvaron?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Du, det är nog bara "bilisterna" som bor inne i London som är nöjda?
Är det konstigt att de flesta som bor inne i centrala Stockholm vill ha
biltullar, medans de som måste in till (eller korsa) staden är jävligt
skeptiska? Gissa vilka som politikerna har frågat i sina undersökningar?

Jämföra London, en ca 18 ggr större stad än stockholm. Tjena.

I London fanns det trafikproblem alldeles på riktigt. Har vi det i innerstan? Knappst, inne i stan kör man ju på rekordfart mellan t ex kungsholmen och gärdet. Däremot korkas essingleden ofta ígen, men det görs det givetvis inte ett dugg åt.

Man kan ju bara skratta åt politikernas speciella logik och hur den yttrar sig, och återigen konstatera att det finns mycket bra anledningar till att politiker inte har några större framgångar i privat näringsliv och är just politiker.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nej, något akut köproblem finns inte på de vägar jag åker. Visst ser klarastrandsleden (norrgående) svettig ut på eftermiddagarna men det finns faktiskt andra vägar som går betydligt snabbare (gäller givetvis många andra vägar). Många gånger går det fortare att åka Genom stan istället för att åka centralbron eller Essingeleden.

Det tar mig mellan 30 och 40 minuter att åka från Jakobsberg till Luntmakargatan varje morgon och det är en sträcka på cirka 20km. Betydligt snabbare än att åka buss, pendeltåg samt tunnelbana för att komma fram. Dessutom finns det risk att man missar bussen/tåget och man blir 30 minuter sen till jobbet direkt! SL's förseningar är inte inräknade.

Z3c 4 ever!: Vilken väg åker du på eftermiddagen? Sluter gärna upp! Vi kan ju lämna nåt nydraget kollektivkörfält öppet för Ambulansens skull (som i det övertrafikerade Sthlm hade suttit fast iaf om det inte var för vägtullar eller...)

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har bara susat igenom "trängseltullar" i både London och Trondheim. Har inte fått nåt brev på posten ännu. Fast det kan ju bero på att det är i utlandet. Vad händer om man gör samma sak i sthlm sen?

(Fullständigt idiotiskt påfund i övrigt)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Då kommer du att få en påminnelse hem på posten. Betalar du inte den blir det 500 spänn extra till statskassan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.