AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.384

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 11 av 38
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Välkommna till verkligheten.

Röstar man på kommunist/vänster/sosse/miljöradikalerna så blir det så här.

Men så länge bara 18% jobbar i den privata sektorn så kommer ingen förändring att ske, Majoriteten för högre skatter/avgifter/bidrag är ju massiv.
Det börjar närma sig till århundrades dyraste projekt:

Länk

Ju mera jag läser om detta desto mer vansig blir jag, varför inte gå hela vägen och förbjud all motortrafik i hela stan när vi ändå håller på****

Ha en bra dag

I dag hörde jag att VPK(V) eller vad dom nu kallar sig vill utvigda projektet med bil tullar i Malmö och Göteborg.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är ju det vi fruktat hela tiden. Man börjar i sthlm, och skyller på trängseln, sedan kommer det i alla städer succesivt, och sedan utökas det till motorvägar, broar mm mm.....
Lungn snart har miljöpartister och kommunister gjort hela jävla landet till en biltull. Har alltid kunnat lita på stockholmare tidigare och så helt plötsligt röstar ni rödgrönt. Hoppas ni har vaknat ur koman till nästa val.

Hur kan man kalla ett land demokratiskt när 2 så små partier för bestämma så mycket. Det är definitivt skendemokrati.

Det är väl i.o.f bättre för Per Garthon om det är mindre bilar i stan då han kommer inglidandes i fyllan. Plus att det är vi skattebetalare som pröjsar hans vägtullar.

Kanon först ta bilen ut till arlanda sen flyget han tänker verkligen på miljön.

mh
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Om alla överklagar de avgifter de måste betala så skiter sig hela systemet.

Sen kan vi rösta bort Göran & Annika i nästa val.. Snacka att jag ångrar mig nu att jag röstade på S senast. Aldrig mer...

Jag förstår inte hur dom tänker när alla ska sitta på Pendeltåg/Tunnelbana när biltullarna tas i bruk. Visst har man hört historier om nya bussfiler men vad hjälper det när man få stå och trängas på bussen/tåget redan nu? Situation kommer att bli ohållbar och Stockholms arbetskaft kommer att stå och lukta armhålor i bussen istället för att vara på arbetet!
Det börjar närma sig för oss som bor i stan(Stockholm)

Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ett tips är att flytta ;)

Sedan jag lämnade dyrholm har min livskvalitet ökat genom:

- Mer tid över för familjen då det inte finns några köer.
- Blivit piggare då jag kan åka senare till jobbet.
- Billigare försäkring.
- Billigare mat.
- Billigare hus (helt nytt för 1/4 av dyrholmshuset)
- Golf året om (i princip)
- Bättre väder = sommarfälg tidigare och längre säsong :)
- Mer tid för mina kompisar ? Beror nog på avsaknad av köer :)
- Något att skratta åt = alla stackare som bor kvar i dyrholm.

Och inga biltullar :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Bor inte inne i Stockholm stad utan strax utanför vilket innebär att jag inte kommer att ha möjlighet att påverka huruvida provet blir en permanent lösning eller inte enligt det förslag som Sossarna fastställt.

Vid passage av infarts-/ utfartskontrollerna så tas endast ett kort av registreringsskylten. Sedan har du 5 dagar på dig att betala. Det går att få en transponder till bilen men det har jag ingen lust med då jag inte passerar de nya straffskattskontrollerna varje dag.

Hur ska jag då veta om jag passerat en kontroll? Betalar jag inte i tid så får jag en påminnelse. Det ska tydligen även finnas en växel dit det går att ringa för att kontrollera om du har passerat en kontroll. Gissa om jag kommer att ringa varje dag för att kontrollera att jag inte har passerat en kontroll och missat en betalning. Om många fler gör samma sak, eller i varje fall ringer ett par gånger i veckan, så kommer växeln att rasa.

Sedan finns det säkert ytterligare metoder att lagligt "sabotera" logistiken runt hela galenskapen.

För övrigt finner jag det förkastligt att ett parti vinner ett kommunval på att lova att inte införa straffskatter för att sedan vända tvärt en vecka efter valet. (Kanske var en månad, det är oväsentligt) Beslutet att införa straffskatt på prov togs på regeringsnivå men då det endast är en kommunal angelägenhet skall endast invånarna i den berörda kommunen få rösta?? Är det bara jag som inte får det att gå ihop? Speciellt då invånarna i den berörda kommunen röstade på det parti som var 100% emot straffskatter.

Det ska bli intressant att se hur Essingeleden, som redan är överbelastad stora delar av dygnet, ska klara det ökade trycket. Likaså skulle det vara intressant att se vart pengarna från straffskatterna går. Troligtvis till fler utredningar som aldrig blir klara.

Om vi ska vara lite kinkiga så kan vi ju dra till med något som sossarna alltid skriker om som bland det viktigaste att försvara, den personliga integriteten. Personligen bryr jag mig inte men det finns nog många som inte gillar att deras dagliga liv registreras. Det är ju inte som en kamera i tunnelbanan där det krävs visst arbete att identifiera någon, här är ju registrering om vem som var vart vilken tid redan inbyggd i systemt.
Under den här så kallade försöksperioden så kommer jag och förhoppningsvis många fler i Sthlm att använda en "annan" nummerplåt med texten ANNIKA påklistrad över den vanliga så att de kan skicka alla eventuella kravbrev på icke betalda avgifter (läs skatter!!) till fru Billström... :-)

/RS2
RS2:

Kan man inte ta reda på vilket regnr Annika Billström har på sin bil och sen visp hamnar allt hos henne:)) Klart hon får vel sina betalade av oss skattebetalare....
Starre,

Det kan man säkert, fast med texten ANNIKA på registreringsskylten och www.vägrabiltullar.com i liten text under så är det ganska uppenbart att det rör sig om en "demonstration" mot de icke-demokratiks processer som pågår i stadshuset och inte ett försök till falskskyltning. Det vore kul med 10 000-tals registreringsskyltar med texten ANNIKA samma dag som försöken börjar. Snacka om mass-demonstration på fyra hjul... :-)

/RS2
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Eller så gör man som jag - flytta ur stan till Lidingö, få mer än 3 mil längre till jobbet på kuppen (dvs mer avgaser etc) - och bli befriad från avgifterna. Denna lilla historia tycker jag mer än väl visar att hela idén med de här skatterna är så totalt råkorkad att jag-vet-inte-vad....

mvh
Anders
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nu kanske innerstadsfolket äntligen får användning av stadsjeeparna när det skall ginas över gräsmattor och gärden för att komma runt kontrollstationerna ;)

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag undrar hur många bilar som kommer sakna nummerplåt fram på morgonen/eftermiddagen.

Jag överväger det helt klart. 400 spänn för att köra utan om man åker fast, det är lika med 2 veckors pendlande till jobbet och från jobbet. Hur stor är risken att man blir stoppad mer än två gånger på två veckor? Dessutom går pengarna till en annan kassa om jag åker dit! ;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det någon som har koll på tekniken i detta "test" som det så solidariskt heter....
Jag är så förbannad på dom här trängselskatterna så det liknar inget annat.. Men det ska jag inte gnälla över just för tillfället.

Om jag tar bort skylten fram. Kommer kameran att registrera skylten bak då, och det räcker?
Vad händer om jag kör mitt i mellan två körfält, gör det nån skillnad, kommer jag få dubbelt då :)) ?
Någon som har en bra lösning typ "james-bond-stuket" med skiftande nr-plåtar ??

Vad händer om jag eldar upp kablarna som går upp i kamerorna i ställningen.... ?? :) skoja bara...

Ha en bra dag alla.
parolof
om alla sket i att betala så borde det väl ställa till en del problem
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Känns lite vågat dock. Avgift på 500:- varje gång man pröjsar försent är inget kul. Kan bli mycket om man skiter i det några månader...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Finns det någon uppfinnelserik person som har några tips på hur man kan modifiera bilen något lite smått lagligt.

Funderar att montera en liten vacker gardin över min nummerplåt som jag kan dra i ett snöre för att fälla ner varje gång jag passerar.

Eller kanske göra om mitt F i min nummerplåt till ett E med hjälp av isoleringstejp...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ett stroboskåp vid nummerskylten borde väl fixa det, för den som orkar.

//Player
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.