AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
112.385

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Sida 10 av 38
Ge f*n i att rösta på sossarna i nästa val. Fattar inte att svenskarna kan vara så j*vla dumma som år efter år röstar på sossarna. Nu tycker jag i och för sig att alternativen är lika kassa men visa Billström & co att man inte kan svika väljarna som hon gjort, rösta på något annat parti eller skit i att rösta!
Försöket med trängselskatter hotas:Aftonbladet 2004-08-13

Stockholms försök med trängelskatter nästa år riskerar att inte bli av. Länsrätten i Dalarna beslutade i en dom på fredagen att Vägverkets upphandling av den tekniska utrustningen måste göras om.
Att göra om upphandlingen tar ett halvår. Därefter måste det företag som vinner upphandlingen ha ett år på sig för att bygga upp systemet som rent praktiskt ska hantera trängselskatten. Det betyder att försöket kan starta tidigast vid nästa årsskifte och då är tiden knapp för att genomföra ett försök som kan utvärderas innan Stockholmarna får säga sitt i en folkomröstning i samband med valet 2006.
– Om det är så att biltullarna stoppas helt och hållet, vilket min prognos är, då menar jag också att Billström inte kan sitta kvar. Hela hennes förtroende är i så fall förbrukat, men det får vi se hur det utvecklas, säger borgarrådet Jan Björklund (fp) till TT.
Men Stockholms finansborgarråd Annika Billström (s) tycker att det är för tidigt att blåsa av försöket med trängselskatter.
– I dag finns det ingenting där man kan säga att nu faller försöket i Stockholm, säger hon till TT.

Många turer
Det har varit många turer kring trängselskatterna. De senaste är att Vägverket i början av juli tog över upphandlingsprocessen av Stockholms stad och kort tid därefter gav uppdraget till datorföretaget IBM. Två företag ville att länsrätten skulle pröva om Vägverkets upphandling gått rätt till och länsrätten finner alltså att ett av dem, Combitech, har rätt i sin överklagan.
Länsrätten anser själva överlåtandet av upphandlingsprocessen från Stockholms stad till Vägverket gått rätt till. Däremot skriver länsrätten i sin dom att Vägverket inte förhandlat tillräckligt antal anbudsgivare vilket kan ha skadat Combitech.
Enligt Vägverket var det bara IBM som uppfyllde de krav som ställdes på anbudsgivaren men länsrättens bedömning är att när det gäller en så stor upphandling av ett system som inte finns någon annanstans måste det finnas utrymme för förhandlingar och flexibilitet.
– Jag tycker att vi har hanterat frågan på ett riktigt sätt men sedan kan det finnas andra uppfattningar också, det måste man vara beredd på, säger Vägverkets projektchef Birger Höök till TT.

Avvakta
Sannolikt kommer verket att överklaga länsrättens dom till kammarrätten och Annika Billström vill avvakta Vägverkets agerande.
– Efter det tror jag att vi är mogna att kunna ta ställning till om försöket kan genomföras eller om det inte kan genomföras, säger hon.
Bland annat måste socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet fundera över hur lång tid ett försök måste pågå för att det ska vara lönt. Moderaternas borgarråd Sten Nordin har dock sin åsikt klar.
– Jag tycker att genomföra ett experiment som kostar två miljarder som kanske ska vara i gång i mindre än ett år, det är inte politiskt försvarbart på något sätt, säger han till TT.

Birgitta Sennerdal/TT
Amina Manzoor/TT
Publicerad: 2004-08-13
Straffbeskatta alla som vill besöka eller vistas i våran huvudstad rakt av. Inför straffskatter i kollekitvtrafiken också!!!!
Billström & co behöver nog vård tror jag!!!!!!!!!
330ci - orient:

Så de som måste åka in till stan för att jobba eller vad det nu kan vara, ska straffas oavsett hur de tar sig till stan?

I så fall är det bättre låta all som bor utanför Stockholms län betala varje gång dom åker in till vår vackra huvudstad. Då vi som redan bor i stan har betalar skatt varje månad till staden, medan utomstående inte har bidraget med något.

Jag ironiserar - läs en gång till.. Jag är givetvis emot allt vad biltullar heter..
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
med tanke på alla turer och klantigheter i upphandlingen och planeringen av detta försök, är utsikterna stora att hela projektet går om intet på egen hand. Kan Billström ha varit så "smart" att hon sett till att missköta upphandlingen, och låtit MP "tro" att det ska bli tullar för att få ha deras stöd under mandatperioden...??

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Miljöpartiet driver ju frågan om folkomröstningar stenhårt och menar att allt annat är skendemokrati. Syftet är naturligtvis att kunna tillskansa sig makt som de annars inte har, ett fåmandatsparti som de är. Vad de däremot inte räknar med är att folkomröstningar skulle slå hårdast mot dom själva. Det finns ju en anledning till varför inte lfer röstar på dom till riksdagen......
Tänk er följande scenario: " vill du sänka bensinskatten: Ja/nej" där vet vi hur det skulle gå: inte riktigt som miljöpartiet vill i a f.......
I och för sig menar väl MP att man bara ska ha folkomröstningar som passar de själva, för i frågan om biltullar i stockholm när folket skrek ut ett rungande NEJ med över 80% av rösterna så tänker man ia f genomdriva det!! Vad var det som var skendemokrati??

/B
daaal
Det går inte att bygga bort trafikköer genom att bygga fler vägar. Anledningen till att många tar kollektivtrafiken idag är för att slippa bilköer, bygger man fler vägar kommer många sluta ta bussen och börja köra bil istället tills dess att trafiksituationen är lika illa som den var innan. Nej bättre att införa gratis kollektivtrafik så att så många som möjligt väljer det alternativet och därmed minskar belastningen på vägarna.
Det finns hopp:))

Nytt hopp för biltullsfiender

Länk
Hoppas verkligen ni slipper dessa skitpålagor som ni hotas drabbas av.Har ni inte borgelig majoritet i Sthlm?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
bayern: sossestyre med tungt inslag av miljömuppar :-/

Den goda fru Billström gick bl a till val på löften om att INTE införa strafftullar. Det sveket är med största sannolikhet bortglömt och dränkt i nästa valårs floskler och propaganda på sovjetkanalerna om Ådalen '31. Ja, ni känner väl till hur det brukar vara...

Annonskampanj om eländet (strafftullarna alltså) i större tidningar har dragit igång fr om imorse. Urk.

mvh
Anders
Firren: huh jag ryser vid tanken på den läskiga konstellationen.Han hade verkligen rätt Carl Bildt då han kallade dom för den rödgröna röran.Trodde faktiskt att ni i Sthlm föredrog annat styre typ fru Reuterswärd.
Måste ha tullat på lördags snapsen heter inte Sthlm starka kvinna Axén Olin.
Biltullarna läggs på is tills vidare se länk:

Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Känns ju skönt att det bara gick åt 330 millar för den här lilla resan, eller hur?!

mvh
Anders
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Vi lever trots allt i en demokrati.

Svenska folket har röstat fram de stolliga politiker som de vill ha och således förtjänar!

Mats
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Problemet var ju att ett 4-5% parti bestämde att det skulle sättas upp vägtullar. Det var inte folkets röst med andra ord.

Att kalla detta land en demokrati är som att kalla en volvo snygg.
Minoritetspartierna har för mycket att säga till om.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Även här Länk finns hopp!

Kanske vi skulle skicka ekonomiskt bidrag till Combitech Consortium, så dom orkar hålla rättsprocessen igång, dvs bidra till att projektet fördröjs och läggs på is.

__
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hoppet är ute, tycks det! Länk

Bara de som bor i Stockholms kommun ska få delta i folkomröstningen. Men de som drabbas är ju kommunerna runt omkring, Solna, Järfälla, Nacka och allt vad dom heter. Ute i Europa slopas tullar och handelshinder tas bort, men Stockholm bygger en tullmur och ett hinder för fritt val av arbetsplats och bostadsort!

__
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jaha. Då får man börja jobba tidigare nu då. 06:30 får man se till att ha lämnat stan. Vet dock inte om jag orkar jobba till 18:30 alla dagar isf.... :(
Blir nog till att ta MC-kort till nästa år eller hoppas att folk röstar som jag i valet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.