|
|
|
|---|---|
Kowalski |
Hej Tänkte investera i en Bentley-manual för E36. Hittade den på amazon.com för 56 USD + 10 USD i fraktkostnad vilket lät som ett bra pris. Min fråga är om man åker på svensk tull/moms på det priset? Finns det några "kryphål" för att i så fall slippa detta? Tidigare slapp man momsen om varan skulle vara som present men det gäller kanske inte längre? Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
bokmomsen är skitliten och tull för tycksaker är oxå på gränsen till obefintlig. Så även om tullen slår till så är det inte mycket pengar det handlar om... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
Kowalski |
Tack! Just det, bokmomsen sänktes till 6% för ett tag sedan...lägger in ordern direkt! Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Annars finns ju amazon.co.uk Inom EU så då blir det ännu mindre problem. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Kowalski |
Magnus M: 1USD=8 SEK 1GBP=13,5 SEK Blir billigare med nuvarande dollarkurs att betälla från USA. Enligt bokfynd.nu var amazon klart billigare än englands alternativet. Tack ändå! Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Själv väntar jag på att Bently till E39 skall komma ut. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Kowalski |
Magnus Är nästan säker på att den redan finns. Kolla med förlagets hemsida www.bentleypublishers.com Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
Kowalski |
...såg nu att den släpps först 1 oktober i USA. 169 USD på förlaget. Den som väntar på ngt gott... Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Jag har beställt Bentley manualer mm ifrån Amazon i USA tidigare dock så har jag alltid fått betala 25% i moms trots att bokmomsen nu är sänkt till 6%... Så numer så beställer jag ifrån amazon.co.uk istället. /RS2 |
|
|
Såg just att Amazon i England höjt priserna kraftigt på Bentley manualer så det blir billigare att beställa direkt ifrån USA trots att man kanske får betala 25% moms som jag var tvungen till (tullen svarade mig att de inte gör någon åtskillnad på CDar, böcker, mm ifrån Amazon i USA). Min BMW 3-Series E46 1999-2001 Bentley Service Manual är i alla fall till salu om någon är intresserad. Länk till annonsen på BMW Power: Länk /RS2 |
|
Kowalski |
Hej Fick min bok i förrgår efter 1½ veckas leveranstid. Pris 531 SEK från Amazon.com (US) inklusive frakt, dvs betydligt billigare än de ca 700 som vissa engelska handlare skulle ha. Behövde varken betala svensk moms eller frakt :-) ...kanske hade jag tur?? Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Kristoffer, Kul att det går så snabbt ifrån USA! Det kanske finns någon beloppsgräns som tullen tillämpar eller så hade jag bara otur med moms och tullavgift...? Men visst är Bentleys manualer bra!? Såg att E36 manualen nu är mindre än halva priset av E46 manualen. /RS2 |
|
|
Nu har du ju iofs redan köpt din bok. Men jag rekommenderar detta förfarande för andra intressenter: 1. Sök upp boken på amazon.com och skriv upp ISBN-numret. 2. Gå till www.bokfynd.nu och sök på ISBN, så kommer en lista sorterat på pris på alla ställen som säljer boken, inkl fraktpriser och leveranstid. Min websida: Länk |
|
|
RS2: Om tullen tar 25% moms på böcker begår de lagbrott/bedrägeri. Den SKALL vara 6%. Har du klagat? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Beställ från England om möjligt, frakten för en E39 bok skulle kosta ca 400 kr. Då avbeställde jag den med motiveringen att den summan kan jag flyga till England och hämta en bok och jag väger betydligt mindre än 5pounds eller vad den vägde. En summa på 120usd läggs det på ca 375 tull moms post innan du har den hemma. ///MVH Hasso Länk |
|
Magnus M, Jag hade beställt både denna manual och flera DVD skivor på samma gång och när jag ringde tullen efteråt så fick jag till svar att de inte gör någon åtskillnad på DVD och CD skivor, böcker, mm ifrån Amazon i USA och att jag kan beställa ifrån EU om jag vill slippa moms och tullavgift... Så jag orkade inte bråka vidare med dem den här gången. Det verkar som om Amazon i England är medvetna om det här eftersom de har höjt priset kraftigt på vissa manualer. Så trots frakt, moms och tullavgifter så blir det oftast billigare ifrån Amazon i USA plus att det går fortare. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.