AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
805

Startspärr med hjälp av färddator?

changco
Har läst att med hjälp av färddatorn kan man trycka in i startspärr med hjälp av code. Hur går man till väga, har stora datorn vilket man behöver. Händer inget när man trycker på Code. Måste orginallarmet sitta i?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Tändningsnyckeln i läge 1 - "garageläge
Tryck code
Tryck in valfri fyrsiffrig kod
Tryck S/R

voila!!

Avkodning, vrid på tändningen, slå kod tryck S/R.

Har själv endast annan immobilizer i!

mvh

MW-Guru
changco
MW-Guru: Den fyrsiffriga koden ska man knappa in den med knapparna 1000, 100, 100, 10 och 1 ?

Tack för ett bra och snabbt svar.
MW
517
MW-Guru
Ja, helt rätt!!

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Som du kan se i instruktionsboken finns även ett sätt att kringå avkodningen om man t.ex glömt koden. Proceduren tar cirka 20 min och man bör då som tjuv ha en del tålamod. Själv kodar jag ALLTID datorn som då tillsammans med den andra 3-slingiga immobilizern blir ett rätt trevligt stöldskydd. Vid längre uppehåll exvis vinter så sitter även en rattkrycka av modell kraftig på plats.

mvh

MW-Guru
changco
Tack för svaren, har dock ingen instruktionsbok på svenska ännu, Antar att det finns även hjälp att få om man skulle supa bort minnet och fusklappen som man gömmer i bakfickan.

Tackar och bugar för ett snabbt svar :)
MW
517
MW-Guru
Bara en kommentar till, dock är den uppenbar. Den kod du valt ligger kvar i fönstret tills du slår av tändningen. När du sedan skall starta igen så plingar det och står, om jag nu inte minns fel allt går numera med automatik, code i datorfönstret. Ett tips till, när jag gjort oljebyte så brukar jag dra runt startmotorn ett tag med koden aktiverad för att så att säga fylla upp oljefilterkanistern en bit innan jag startar motorn. Är allergisk mot lysande oljetryckslampa och texter i stil med 'öldruck motor' när motorn går. Befogat eller ej????

mvh

MW-Guru
pjotor.
bra tips, låter väldigt vettigt MW-Guru
changco
MW-Guru: Tack för hjälpen, har dock en liten fråga till, måste man slå in spärren eftervarje gång man använt bilen? För min lagras inte, vilket tillslut kommer glömma bort funktionen?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Faktiskt ett mycket tryggt sätt att säkra bilen med code-funktionen. Jag menar jag vet ju att ingen liten slyngel kan åka iväg med bilen. Han må förstöra massor men bilen förblir kvar på plats! Ett proffs eller en mycket kunnig person kan väl förstås. Men varför skulle en sådan ödsla tid på min 15 år gamla bil?

Code i kombination med biltemas rattkrycka och BMW originallarm så är hon praktiskt taget ostöldbar! =)

changco
Måste bara upplysa att det finns underbara tips/repotage som gör livet roligare, tex det med att låsa ett snäpp längre så den inte går att öppna inifrån :)
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Hmm allt går att stjäla tydligen.....läste ni inte inlägget om m3:an som dom stulit?

En kille hade ställt bilen på en parkering för att göra nått???
Men när han kom tebax var bilen borta....kom inte igåg om han hade code men ja tror d,,,,iaf så tog dom den på kärra bytte boxen till och voila....så går den?? men dom dumhuvena tog ju bilen och åkte ut på stan me direkt??? då e man klyftig???

HAHA
MW
517
MW-Guru
Changco,
ja du måste slå in en kod varje gång den kommer ej ihåg den. Lämpligen tar man väl en kod som man lätt kommer ihåg exvis betalkortskod eller liknande.

mvh

MW-Guru
changco
MW-Guru: Precis, men jag måste göra om hela procuduren varje gång jag slagit av bilen, alltså den kommer inte ihåg att jag laggt in startspärr, ska det vara så eller är den endast till för att användas när man ställer sig på något dummt ställe.
Tycker det verkar jobbigt att varje gång man stänger av motorn, slå på garage läge och sen ställa in coden osv.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Changco: Din code-funktion fungerar helt korrekt, man måste göra om "hela" procuduren varje gång. Men vänd på d istället och tänk på om du nu inte en gång skulle orka mata in "code" och bilen sedan är borta. Kommer du att kunna förlåta dig själv att du inte la de 10 sek. d tar att aktivera "code"???

En annan sak så här när d börjar bli kallare är att vara väldigt försiktig med knapparna på hela färddatorn. Knapparnas fjärdermekanism är av små plastblad som lätt bryts vid tryckning i kallt väderlag. Detta hände mig på min fd 325:a, då jag hade code-funktionen aktiverad och d va ingen kul händelse, knappen bara dör. Tänkte direkt - jaha, nu kommer jag "aldrig" få igång bilen igen.

Mvh Jimmy

Min pärla::::Länk
changco
Tackar så mycket för svaren/tippsen.

Over and out!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.