AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
923

hur får jag tillbaka navigationen?

nu har menyn för GPS försvunnit från skärmen, Jag tog ut mottagaren för att laga den, men glömde att koppla bort batteriet...har jag gjort mer skada?

finns det någon ("hemlig") meny där man kan hitta och ställa in grejer på?

hur ska jag göra? ska jag låta bilen stå utan ström?hur länge isf?
någon procedur man måste göra?
nollställning?
nått annat tips?

Tack
Att låta bilen stå strömlös nån timme låter som ett bra förslag. Har för mig jag hört om liknande situationer där detta hjälpt. Prova och återkom!

// Joakim
Admin, mailinglistan - BMWPower.nu
Länk
Det räcker med 15 minuter. Om du har bråttom kan man kortsluta + och - polen, efter att du kopplat loss dem från batteriet ;)
Vill inte måla fan på väggen men det ska inte spela någon roll om du bara plockar ur den. Har själv haft naviproblem och körde 15 olika sätt för att försöka få liv i den igen.

Jag fick en ny på goodwill ....
Hur gjorde du för att få en på godwill?
Mi
15
Minus-
750 iAL-96
Min har oxå försvunnit från menyn. Har försökt att uppdatera operativsystemet, men den vill inte ta emot skivan (BMW-orginal)
Någon som löst samma problem?

750 iAL-"Lang är värst"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Allas vår naviguru "george"? Hallå:)
Asken
Asken:

Jag trodde att du var naviguro:))

ps.Såg att du har mindre hästar än andra fast du har en M-bil....
hade problmet med att den inte ville ta emot skivan, det var en resistor som var paj - byt den (0,9ohm)
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Testa följande:

1 - Drag ut minuskabeln (batteriet).
2 - Drag ut alla kontakter från navi:n och stoppa tillbacka de
3- Drag ut alla kontakter från TV-modulen och stoppa tillbacka de
4 - Sätt tilbacka minuskabeln
5 - Slå på navin.

Saknas navi menyn där så har du ej kontakt med navin i huvudtagit. Kontakten med navin till monitorn går via videomodulen genom den tvåstiftiga runda kontakten (I-bussen). Kolla stiftten i denna kontakt.

Kan det vara en kortslutning i navin efter lödningen ? kolla det.
mvh
george
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
(tillbacka-> tillbaka) Ursäkta felstavningen tidigt på denna måndag...
george
a_kosovski: Jag gjorde som man brukar göra med goodwill förfrågningar. Du har något problem med bilen (nybilsgarantin har gått ut) men du tycker att livslängden på delen borde vara längre.

När du kommer till verkstan (som måste vara auktoriserad BMW) ber du dem felsöka eller alternativt göra en goodwillförfrågan, det är inget som de kommer att förslå själva.

Du förklarar grundligt vad som hände (eller skriver en lapp så att de inte glömmer något om det är något mer komplicerat händelseförlopp, typ pajad navi).

Verkstan kontaktar sedan "goodwill-avdelningen" på BMW Solna som relativt snabbt kommer tillbaka med ett besked (för min del ca 20 minuter men det var nog ett undantag).

till george

var sitter tvmodulen?
hur kommer jag åt den?
kommer jag att riskera att något annat går sönder?
typ att jag förlorar fler val på menyn?

Tack
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Jag skulle föreslå att kolla alla kontakter som du rörde när du reparerade navin. Kolla för böjda stift mm. Videomodulen sitter bakum cd-växlaren med bl.a. två stora kontakter: en vit och en blå. Gör detta efter du har dragit ur minus kablen.

mvh
george
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.