|
|
|
|---|---|
|
I mitt nya garage har jag ingen möjlighet att hissa upp bilen när den väl kommit på plats, undrar därför lite hur farligt det är med däckplattor. Blir däcken runda igen när bilen börjar rulla framåt våren eller blir däcken förstörda. Eventuellt kan jag ju rulla ut bilen ur sin fålla och rulla den en runda i garaget lite då och då för att försöka undvika platta däck. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk | |
|
Har du möjligheten att rulla bilen fram och tillbaka lite med jämna mellanrum så är det ett sätt att förhindra däckplattor. Ett annat alternativ, som kanske är det bästa, är att sätta på ett gäng plåtfälgar med kassa däck. Däcken bli i regel runda igen efter någon/- några dagar. Vissa säger att inte bara däcken, utan även fälgarna tar skada av att stå förlänge. Hur det är med detta vet jag inte. |
|
|
Får nog bli rullmetoden, känner inte för att skaffa en uppsättning hjul att bara ha till vinterförvaringen. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
|
varför inte skaffa några pallbockar från biltema och hissa upp bilen med en vanlig domkraft (den som följer med original borde funka bra). SÅ lågt i tak kan du väl inte ha att du inte kan få upp bilen de 10 cm (eller så) som behövs för att ställa in fyra pallbockar under den? |
|
|
Däcken blir runda igen, när de blir varma. Höj trycket i däcken med ca 1bar, det brukar räcka! Bäst är givetvis att ställa bilen på t ex pallbockar så att hjulen inte är belastade, men då kan det faktiskt bli problem med stötdämparna i stället, då de befinner sig i utfjädrat läge och kan börja läcka i värsta fall... Vissa påstår att det är bra att ställa däcken på träplattor, då det skall vara bättre än direkt mot betong. Vet inte om det stämmer, men det skadar i alla fall inte, samt är lätt att göra! Att fälgarna skulle bli orunda finner jag vara osannolikt! Sådana fälgar skulle inte klara av en riktig inbromsning eller ett gupp i vägen.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: D där du nämner ang. träplattor under däcken beror på att betong drar åt sig "fukten" från gummi i dina däck, och torkar således ut däcken på anläggnings ytan. Detta sker naturligtvis endast under en längre period, typ vid vinterförvaring. Men d många inte tänker på är att lägga sina ev. vinterdäck på en träskiva el. dyligt över sommaren. Mvh Jimmy Min pärla::::Länk |
|
|
Förra vintern höjde jag trycket ordentligt och rullade bilen nägra dm varje lördag. Upplevde inga problem med orundhet när jag sedan plockade ut bilen i våras. __ Länk |
|
|
Det är inte takhöjden som saknas, när jag backat in bilen och ålat mig ut går det inte att komma åt med en domkraft varken på passagerarsidan eller där bak. Helt kört. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. Länk |
|
changco |
Fredrik M: Borde det inte gå att först lyfta bilen framifrån, palla upp den åla bak lyfta den där bak och palla upp den, borde funka fin fint i mina ögon. Min bil lever ett eget liv. |
|
OK Jimmy, det verkar vettigt! I vilket fall är det rätt enkelt att lägga ut några träskivor på golvet innan man vinterparkerar bilen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej det ska inte vara några problem att ställa bilen på sina hjul vad jag vet. Gör som bilfabrikerna gör när de ska förvara bilarna eller frakta dem: Höj däcktrycket. När jag praktiserade på Mercedesverkstaden och gjorde i ordning bilar för leverans så fick man inte glömma att ställa rätt däcktrycket. För inför frakt av bilen ställer de upp trycket till c:a 3,5 på de bilar jag gjorde i ordning. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.