AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.028

Motorvärmare till V8

Fredrik2
Är på jakt efter motorvärmare till min 540-95 har hört att det skall finnas någon typ av blockvärmare men ej funnit någon. Finns det någon som vet något mer om detta ämne? Obs! Slangvärmare är ej aktuellt!

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
ring till BMW, endast dom har en sådan blockvärmare,
extremt dyr och ganska så svår att montera .. skall placeras i V'et mellan cylindrarna.

funderar själv på att sätta dit en sådan.
Jag blev rekommenderad vanlig "slangvärmare" av BMW, men flera andra avrådde mig från det ! Ingen av de vanliga tillverkarna hade värmare till V8:an !

// MM
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Funderade på att köpa en 540-94 i sommras (blev ingen affär...) men kollade angående motorvärmare, norrlandsbo som man är :)
BMW:s svar -Slangvärmare för ett par tusen eller bensinvärmare för 20 000!!!
BMW (Umeå) sa dock att problem kan uppstå om man monterar en slv. Motortempen visar fel och det kan bli problem att starta den eller att den går ojämt. Ring o kolla med BMW.
Lycka till!

Leffe

Kör så he ryk!!!
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Glömde att säga det: Det finns ingen blockvärmare till V8:orna (vad jag vet....)

Leffe

Kör så he ryk!!!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Finns en hel del att läsa om du anv. sökfunktionen i forumet. Defa har en bla. för ca 1200: komplett med intagskabel.
co
12
cobran
540iA -93
Ciao !

Finns det ngn som eftermonterat, själv el via hjälp, som kan råda oss andra hur vi gör till våra kära
M60-motorer när det gäller motorvärmare ??
MVH
Cobran BMWCS 436

cobran
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Kika hos Calix www.calix.se
och Defa www.defa.no
ingen blockvärmare för M60.

Vad svindyr blockvärmare betyder vet jag inte
men Eber ju trevligt (för 20 lapp) om man
inte alltid parkerar vid stolpe.

/göran,
gubbe/
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
En kompis till mig har en 740ia-96 med en värmare
som monterades i "v'et" mellan cylindrarna, men den försvann visst nästan direkt ur sortimentet (vet ej varför).
BMW har ingen blockvärmare till V8'an men dom håller på att ta fram någon sorts värmare .. allt enligt BMW själv, men den lär först dyka upp i Januari - 02 ... och dom kunde inte svara på vad för sorts värmare det blir .. allt håller på att testas fram just nu.

BMW monterade slangvärmare på min 530 och det fungerar perfekt,kostade 4000kr med grejer+jobb.
Roger.
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Jag har 540-94 och har samma problem att hitta en motorvärmare.
Tittat på slangvärmar-alternativet, men "min" mekaniker säger nej, då den kommer på "fel" sida om termostaten och därför bara värmer en liten "slangstump" istället för motorn.

Åsikter om detta?
ol
68
olbo
525i -93
Kan någon vänlig själ som har monterat slangvärmare på en V8:a med lyckat resultat beskrivainstallationen så det framgår var man monterar den ? Kanske fotografera installationen.
Tack på förhand.

Olbo
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Hörde mig för till min 540 om motorvärmare. De flesta avrådde från slanvärmare som verkar vara de enda alternativet om man inte vill montera en bensinvärmare.
Jag monterade en bensinvärnare (Webasto) som jag köpte för beg. för 2500 spänn. Det var lite svårt med platsen, men jag köpte ett KN-filter och fick därmed plats där luftfilterboxen satt.
Har funkat super.
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Tja, 2500 för en beg bensinvärmare låter väl ok. Greja en åt mig också så blir jag glad!!!

Vart?
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Kolla på nätet "Bildelsbasen.se".
Förvissa dig bara om att ngn eller du själv kan montera. Jag hade själv lite bekymmer med monteringen. Men som med allt anna går det bara men inte ger sig.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

DEt finns tydligen ingen blockvärmare till E34 med M60 motor.. min mekaniker sa oxå att slangvärmare bara värmer upp en liten del av motorn och att bmw håller på ta fram en blockvärmare till m60

Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Skall man använda en blockvärmare till en V-motor bör/skall man använda 2 st värmare (en för varje cylinderrad).
Värmer man enbart den ena cylinderraden finns risk för motorskador.
Kommer ihåg att Scania (eller möjligen Volvo) hade de problemet med sina lastbilsmotorer för ngra är sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.