|
|
|
|---|---|
| Vilken typ av låda håller bäst på BMW, manuell eller automat? | |
| Rent generellt skulle jag säga att en manuell låda har mindre problem än automaten. Men det är enbart en gissning utifrån de jag hört från andra bmw-ägare som jag pratat med. | |
|
En automat har helt klart större servicebehov! Men det gäller alla bilar! |
|
|
Min personliga erfarenhet är att automaten kräver mindre underhåll. Jag har aldrig behövt meka med en automat, men när jag åkte manuellt måste jag byta lameller, urtrampningslager och hydraulcylindrar till koppling. /FB |
|
|
BMW's manuella lådor har ytterst små problem generellt sett,iaf på M30 bilarna... Automatlådorna har jag ytterst lite erfarenhet utav så där kan jag bara säga att på min 735:a så har jag ett missljud som ingen!? ännu kunnat säga vad detta ljud beror på :/ Annars så har jag ingen anmärkning på funktionen på denna automat(ZF4HP22)inkl el styrningen av denna(rullat ca27000mil).. Mvh Janne. |
|
| Jag är inne på min tredje automatlåda just nu. Tidigare har jag haft automat på SAAB och har även en automat 850 som andra bil i familjen. Jag har aldrig haft några problem. Både SAABen och Volvon har passerat 20 000 mila sträcket och inte något är justerat. Volvon känns fortfarande fräsch och växlingarna går mjukt. BMWs automatlåda är ju en dröm jämfört med Volvo och SAAB och denna låda går riktigt bra. Jag kan bara ge de bästa rekommendationerna! | |
| Jag är inne på min tredje automatlåda just nu. Tidigare har jag haft automat på SAAB och har även en automat 850 som andra bil i familjen. Jag har aldrig haft några problem. Både SAABen och Volvon har passerat 20 000 mila sträcket och inte något är justerat. Volvon känns fortfarande fräsch och växlingarna går mjukt. BMWs automatlåda är ju en dröm jämfört med Volvo och SAAB och denna låda går riktigt bra. Jag kan bara ge de bästa rekommendationerna! | |
|
Har samma erfarenhet, min fjärde BMW med automat.Har aldrig krånglat fastän ett par av bilarna hade gått c:a 25000mil. /Johan |
|
-Daniel- |
haft en merca där jag fick byta 2 automatlådor i än så länge inga problem me 525ans manuella låda |
|
På min 3.0S -72 började det bli litet väl trögt att växla vid 56.000 mil så då bytte jag låda för första och enda gången! På hittills 62.500 mil har jag bytt lameller en gång och dom jag har i nu har inte visat några tendenser att vara dåliga (efter 36.000 mil)! Det må vara hur det vill med hållbarhet mellan manuell och automat men jag är tämligen säker på att underhållskostnaden på en bil med mauell låda är avsevärt lägre på säg 50.000 mil än en med automat. Om inte annat så "dräller" det av begagnade manuella lådor till dom flesta vanliga BMW-bilar som kan köpas billigt. Per L |
|
|
Jag har en BMW325TDS där automatlåten håller på att gå sönder. Bilen har gått 17000mil. Jag skulle satsa på manuell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.