|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag fått problem med vanosen igen. Bakgrund: Jag hade taskig tomgång och motorn var orkeslös under 3000 varv. Sen lossade jag magnetventilerna och fick oljesprut rätt i ansiktet. Såg då att den ena packningen var deformerad. Bytte ut dessa packningar som satt runt ventilerna. Efter det gick bilen som en dröm. Helt perfekt tomgång, stark genom hela registret och motorn tvekade aldrig efter växling. Det höll i cirka två veckor.... Nu går bilen likadant igen. Blä. Nu till min fråga. Kan det vara så att motorn packningarna är sönder igen? Själv svara jag, JA! Jag ska byta dom igen men jag vill ju veta varför jag trycker packningarna. Kan det vara så att motorn har byggt upp ett övertryck under dessa veckor? Ett tryck som egentligen skall försvinna fast det inte gör det? Finns det någon form av tryckregulator som kan vara sönder? Något filter som skall släppa ut trycket när man inte varvar fullt? För vanos fungerar väl så att den ändrar trycket på kammen och på så sätt ställer om vinkel? Känns som att kammen står i sitt maxläge hela tiden. Bilen går ju jättebra över 3000 varv. Tacksam för synpunkter. //X. | |
|
Hej, Har tyvärr inte svaret på din fråga, men känner igen symptomen. Har precis samma problem som du beskriver, de mekaniker som jag har pratat med har ingen aning vad problemet kan vara. De tycker att jag skall byta vanosen, den är troligen sliten säger dom??!! Tack för den! Ska bli mycket intressant att följa denna tråd. Hoppas bara någon känner till orsaken till att bilen går på detta vis. Du får hemskt gärna skriva om hur det går för dig efter nästa packningsbyte, och berätta gärna om huruvida packningarna var trasiga återigen. mvh/Flisan |
|
|
Hej. Jag har beställt nya packningar nu. Tar väl några dagar innan BMW får hgm dmm. Jag tror faktiskt inte det är Vanosen soo G6r)qliten även om alla BMW-mekaniker verkar tro det ;) Lär jag, som sagt, hade bytt packningarna så gick movorl)som den var ny.Helt perfekt med andra ord. Den tvekade aldrig och tomgången var fullständigt jämn. Dock så har inte tomgången blivit sämre. Spinner fortfarande som en symaskin. Innan jag bytte packningarna så stod bilen och gungade i sidled som en himla traktor. Att den gungade var i och för sig ganska fräckt! Kändes verkligen att det var power i bilen. Även den ovan:e bilåkaren förstod att det fanns pulver under huven! Haha. //X. |
|
|
Va fan hände med texten??? En massa konstiga tecken....hmm....och felstavningar? Datorn kanske behöver nya packningar ... ? |
|
| var sitter packningarna är det 2"st eller ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.