|
|
|
|---|---|
|
Det här är en ganska svår fråga, och det finns säkert massor av svar. Jag har haft min 850 i ungefär ett och ett halvt år, och visst jag har råkat ut för en del fel. Det första, som kunde blivit allvarligt det kunde BMW inte själva lösa. Det var när jag tog in den på stor service på en mindre verkstad som sysslar mycket med BMW, och är auktoriserad men inte tillhör jättarna som jag bev uppmärksammad på att sport/komfortknappen inte fungerade. Blev uppmanad att åka till Melins eller BMW i solna för en dataanalys. Vad killen på min verkstad var orolig över var att jag kunde väl leva med att de stod i antingen sport eller komfortläge, men om stötdämparna hela tiden höll på att växla läge för sig själva, så skulle de ta skada av detta. Gjorde analysen och fick besked om att de stod i konstant komfortläge, men ingen visste varför. Skrev då till detta forum, och det finns folk som vet bättre än BMW:s egna mekaniker. Fick reda på att strömmen till sensorerna går genom själva kontakten. Köpte en ny, och vips så fungerade det! Tack, vem Du än var som gav mig tipset. Nästa gång jag hade problem var när fönsterhissen stannade en bit från toppläget. Åter fick jag hjälp från kunnit folk på detta forum enär BMW i Solna inte hade en aning. Nu har det hänt igen. Skulle byta både batterierna. Det vänstra gick bra, men efter byte av det högra slogs det mesta av elektroniken ut. Nu fanns ingen lösning på forumet. BMW i Solna föreslog en dataanalys där de NOG skulle hitta orsaken. Vad då nog? För 800 kronors dataanalys förväntar jag mig ett klart besked. De sade att det förmodligen blivit kortslutning i någon styrbox. På fråga om vad en sådan kostade fick jag svaret: "- på en så´n, ja runt 7 till 8 lax". Den här kundmottagaren var rent oförskämd. Jag kände det som om-jag-fick-skylla-mig-själv-dumskalle-som köper-en sån-bil. Närmast chockad åkte jag därifrån. Ringde därpå "min" mekaniker i Jakobsberg. Han har som sagts tidigare inte tillgång till den dator som Melins och BMW Solna har, men han sade till mig att komma dit. Dagen därpå ringde han och sade att bilen var klar. Hans idé var att det varit någon säkring som gått. Han hade ringt BMW och frågat om någon huvudsäkring och fått beskedet att någon sådan inte fanns. Tack och lov trodde han mer på sin egen teori så han hittade en "tändsticksask" på +-kabeln till det högra batteriet. I den fann han en monstersäkring på hela 80 ampére! Han bytte den, och sen var allt som det skulle igen. Han ringde BMW åter för att tala om detta, och det var en skamsen man i andra ändan av luren som medgav att just den skiss de tittat på, där fanns säkringen, men han hade missat den. Jag är inte ute efter att hänga BMW i Solna. De gör säkert ett utmärkt jobb med 3-serien och självklart med 5-serien, MEN, de har ingen kunskap om 850! Vilket är helt naturligt. Det finns idag 519 stycken 840/850 i hela landet vilket ju inte ger mekaniker ens schansen att lära känna dessa bilar. Inte på märkesverstäder i alla fall. Nej, Vi som har lite udda bilar får söka andra vägar. Detta forum är en utmärkt väg, Min verkstad är en annan. Jag har sett mer än fem olika 850 som tagit in där, så jag tror att det finns mycket expertis där. Jag anitade dem även på den tid jag hade vilddjur, en XJ-6 och en E-Type cab. Eftersom forumet inte tillåter reklam kan jag inte namnge verkstaden, för då blir jag väl refuserad. Jerker | |
|
Grattis till dig som har en sån bra verkstad! Det är inte lätt att hitta guldkornen så när man väl hittat dem skall man vårda dem ömt. Själv har jag mer eller mindre gett upp och kommer antagligen att serva mina bilar själv i fortsättningen. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Namnge gärna en bra verkstad det gör alla de' e' säkert inga problem..... Länk |
|
|
Regler är givetvis till för att följas. När jag försökte varna för en fälg-däcksfirma i sydsverige fick jag mitt inlägg borttaget, men jag tar Dig kilen på orden. Verkstaden finns i Jakobsberg och heter Bellevue. Ring Lasse på tel 08-58015521, eller Pelle på tel 08-58013385. Lasse är otroligt duktig på att hitta alla möjliga fel och Pelle är en trollkonstnär vad gäller plåt. De är suveräna. Ring och hälsa från Jerker. Jerker |
|
|
De känner man igen , fast jag trodde att de håll bara på¨med lack o plåt vilket de är duktiga på , säger det ut av egna erfarenheter Keep Your distance this is a BMW ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.