AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.212

lite frågor om e30 318i

Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Hej, jag köpte för ett tag sedan en e30 318i -86. Jag kan en del om bilar och är ganska teknisk, även om jag inte har så mycket praktisk erfarenhet, men man måste ju börja någonstans =)

Men jag har lite frågor jag tänkte ni borde kunna hjälpa mig med.

1. Ganska banal fråga kanske, men det står inte så tydligt så det är inte lätt o veta. Vilket oktan tal ska jag ha på bensinen, ska det va blyfri el inte. Jag har alltså m10 motorn från 86. Tycker att mina ventiler tickar lite väl mycket och funderar på om det kan va för att jag kör blyfritt? Jag har justerat in ventilerna så dom är som dom ska vara. Det står i manualen "lägsta Oktantal 98" Vad jag vet så finns det inga högre än det? Jag har kört på blyfri 96 ändå, kan det vara skadligt?

2. lite tipps om hur man lyckas lacka snyggt med spray färg på små ytor på metalic färg. Har testat lite men tycker det blir lite "fläckigt" =/

3. När bytades m10 motorn ut mot m40(är det va?) Vilken årsmodell alltså, och vad är det för skillnader?

4. Går det bra att byta ut en m10 motor mot en m40 i min bil och är det lagligt? Tjänar man något på det?

5. Hur kopplar man ur/förbi IS modulen?

Tackar massor för tipps o svar

// Awelon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns vad jag vet inte ngn soppa med högre oktantal än 98, men jag rekommenderar att du kör på 98, du känar nog på det i form av lägre förbrukning.

Du säger att det knackar i din motor? menar du att den spikar? i så fall så bör du byta till ett högre oktantal, annars riskerar du kolvskador på sikt. har du ingen katalysator så kan blyersättningsmedel kanske vara något att blanda i tanken.

Det är min personliga åsikt att M10 är att föredra framför M40. Har man servat sin M10 rätt så går den rätt bra. M40 har en svag punkt och det är kammen! Kam axeln brukar slitas på dem och så börjar motorn ticka. En annan nackdel med M40 är att den har en kamrem som inte håller så bra, därför så har BMW ändrat bytesintervallet på kamremmen till 4000 mil.

Att byta ut motorn mot en annan är nog inte så lämpligt i den prisklassen då det är ganska dyrt att byta motor, jag rekommenderar dig att sälja bilen och köpa en nyare E30 istället om du hellre vill ha M40 under huven.

Sen kan jag tänka mig att det finns många fördelar med M40 också... men jag väljer nog en fräsch M10 före en M40.

Hoppas detta besvarar dina frågor!

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Tack för svaren Mugge!

Det är mycket för erfarenheten som jag funderat på att byta motor. Ska man sen ge sig på att göra avancerade reparationer o dylikt på nyare dyrare bilar känns det nog bra att ha ett lite enklare motorbyte i bagaget =) Men annars har du säkert rätt i att det vore bättre att köpa en annan bil istället.

Byta kamrem är dock inget skoj, så det är ju en grov nackdel då man lägger under sig ganska många mil/år. Kommer antagligen använda min 318 som "användar bil" om/när jag nu skaffar en lite nyare häftigare bil som man vill pilla med. Så man har något att köra med när den andra står still, och då vill man att den ska vara strul fri. Så då är väl m10 att föredra.

Ang. "knacket". Spikar tycker jag inte den gör. Den knackar lika mycket på alla ventiler så den går jämt knackigt om man utrycker sig så.

Jag ska testa göra med 98 nästa gång jag tankar så får vi se. Tänker nog passa på o testa några andra saker under tiden(tankade full tank idag)

Är det inte så att det finns en olja som är mycket segare än vanlig 10w/40, som kan hjälpa i liknande fall? Har för mig det iaf, så jag ska testa det. Funkar inte det kan jag ju hälla i lite bly ersättning i tanken så har vi testat det oxå.

Nähä, nu är det dags att krypa i säng. Är ledig imorgon så arbetet på bilen väntar =)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Castrol har en olja som är speciellt framtagen för knackande motorer har jag hört... Kanske ngt att kolla upp? Annars så finns det ju mineraloljor som är lite tjockare...

Vill du ha en busbil och tycker om att skruva så är en BMW 02 inte fel... Har en vän som har en 2002 som han har modifierat lite och gjort om till busbil, åkte i den bilen igår och det var känsla det...

Fjelliz
Min bil går som en traktor när jag kör med bensin som e lägre än 98 oktan.

I got a niiiiid 4 spiiiiid :)
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Hällde i Castrol oljan idag. Seg som sirap var den, så det sitter nog fint. Har inte provkört den sedan dess dock, lät den bara stå o gå en stund. Knackningarna kvarstår.. Är väl sånt man får stå ut med när man har mekaniska ventiler och en lite sliten kamaxel helt enkelt. Åker väl på att byta den snart antar jag.

En 02'a är nog tyvärr för dyr för mig. Iaf i nuläget, arbetslös o ont om cash =/ Men väntar på bättre tider o då ska det bli en fin BMW iaf =)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
var det vanlig Castrol olja du hällde i eller den som är gjort för knackande motorer?

i så fall? vad kostade den? var köpte du den? och vad hette den?

Polaren har en E30 som han köpte.... i början lät den bra... men efter det att vi bytte olja till Valvoline helsyntet så har den börjat knacka... kanske det kan hjälpa.

det finns ngt som hete OMEGA ngt... tillsatsmedel som ska hjälpa mot knackande motorer... kostar ca 200 kr på mekonomen.... testa.. kan vara värt ett försök....

Mvh

Mugge

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.