AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
696

Beläggning på stålkastarglasen

Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Har fått någon slags beläggning på insidan av stråkastarglasen på min Compact. Misstänker att den stjäl en del ljus. Har någon provat att göra rent utan att montera isär hela insatsen?

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Nej jag har aldrig prövat.

Men man borde väl kunna göra rent med en liten trasa fuktad av lacknafta. Trasan på en pinne för att nå ner till glaset genom hålet.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
En aning pilligt med en massa metalldelar ivägen. Vågar inte försöka lossa dessa då jag antar att de ramlar in i lamhuset. Detta plus att man är rädd att skada reflektorn. Tål reflektorn lösningsmedel?
Är det ingen som tagit fram någon specialdoning att peta med som man kan "hyra"?

Alla gillar att åka BMW utom Pekka för han är katt.
bj
105
bjornnl
316i -93
Har för mig att det här ämnet har disktterats föut och att tippset då var att montera ner alltihopa och köra glasen i diskmaskinen. Blev tydligen en hel del skillnad i ljusgenomsläpp.
Sök på gamla inlägg, så hittar du det säkert.
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Diskmaskin hmm.
Gamla inlägget berörde en 740. Undrar om mina lysen är lika lätta att demontera. Nån som gjort det på en Compact eller E36?

WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
läs i inlägget om e36...

En kille har demonterat sina lampor och diskat glasen.

Pilla inte med lösningsmedel på reflektorerna...

Fa
227
Falcon
325 -93
Jag har rengjort mina glas med ljummet vatten och pytte lite diskmedel (vim) det blev kanon.
fyllde dom ungefär halvfulla sedan skakade jag bara ett par ggr sedan sköljde jag ur ordentligt.
fpilla aldrig i glasen med ngt reflektorn är känslig som fn.
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Fixat!
Det var lite klurigt att få bort insatserna utan instruktion men med lite försiktighet gick det.
Fyra skruvar 8mm sexkantskalle varav den under blinkersen tog en stund att hitta. Blinkersdelen sitter påskjuten med snäppfäste. Fyra kontakter. In i köket. Bända bort spännena runt frontlinsen. Lossa försiktigt så att inte packningen skadas. Linsen ned i diskbaljan. Tre st torxskruvar håller innerlinserna med sin ram. Ned med ram med linser i diskbaljan. Diska med diskmedel, torka, låt lufttorka, skruva ihop och sätta tillbaka. Det lyser fantastiskt bra.
Tog sammanlagt enochenhalv timme.

Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
tackar för den instruktionen, nu ska man testa sej på det där... nått speciellt jag bör tänka på? ..förutom å vara försiktig med reflektorerna =)

/NiFE - Nice life
Tja!

Du kan behöva justera ljusinställningen då du sätter ihop glaset med reflektorerna när du är klar, kolla därför gärna att strålkastarna lyser som du vill när du är klar!

Eftersom en av skruvarna sitter rätt trist till, under den svarta plastkåpan som täcker bl.a. kylaren, sparar du många sega minuter genom att helt enkelt ta bort den, och använda en förlängare för att få loss skruvarna där bakom! Du märker själv när du håller på!

Hoppas de går fint för dig =)

Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Ursäkta, glömde kåpan. Den lossade med 6 kryss-skruvar på min. Sedan skjuter man den en aning bakåt för att den ska lossna
Förlängarna till hylsan är bra. Gärna med magnet eller tuggumm till några av dem vid återmonteringen.

Ljusjusteringen görs med de översta fästskuvarnas "muttrar".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.