|
|
|
|---|---|
|
Det är så att jag sitter med en 325 e30 - 87, med motor från 88. Tidigare fungerade inte laddningen. Efter mycket om och men fick jag lämna in den för att fixa problemet. Det kvarstår ett problem, varvräknaren funkar inte. Det som ska göras är att kablar/stift måste skiftas i kopplingsdosan som sitter på torpedväggen (den som kommer efter säkringsboxen). Är det någon som vet vilka kablar som ska skiftas eller är det någon som kan vara bussig och maila ett elchema? Tack på förhand! Mvh Johan | |
|
På 88:an är det svart/vit kabel, stift 14, som är varvsignal (TD). Var noggrann när du läser av numreringen på stiften, de är lite knepiga att få rätt. Kiip Spiiding! |
|
|
Notera då att stiftnumret som nämns är i kontakten till databoxen över handskfacket. Den runda kontakten på torpedväggen har inget med varvräknarsignalen att göra. /Per |
|
|
Spiidfriik: Hur vet jag vilken jag ska skifta med? Jevlar: Vad menar du? Vilken kontakt går varvräknarsignalen i annars då? Vem har rätt? :) |
|
|
Spiidfriik. Är det svartvid som kommer till motorn också? Fast den sitter på annan plats? |
|
|
Varvräknare får sin signal direkt ifrån databoxen som sitter över handsfacket. Kabeln går rakt genom instrumentpanelen utan att gå ut i motorrummet . Om du tar bort plastkåpan vid databoxen ser du den grova härvan som går genom torpedväggen och sen några mindre som går in förbi värmepaketet, där har du den kabel du söker. /Per |
|
|
Per: Jag har vart ute och kollat lite i bilen + kollat på ett schema. Det verkar som att varvräknar signalen ska gå från instrumenthuset in till säkringsboxen, via en kontakt. I den kontakten är det felkopplat. Den kabeln som går från instrumenthuset ska vara svart. Frågan är vilken färg kabeln ska ha som kommer från motorn. SpiidFriik: Jag har ingen svart/vit kabel i den kontakten. Hona nr 14 finns inte. Kan det vara en annan färg? |
|
|
På -88 går allt genom den runda kontakten på torpedväggen. Det finns flera svart/vita kablar totalt sett, så man kan inte utgå från att det är varvsignalen om man hittar en sv/vit kabel nån annan stans tyvärr. På mitt schema (och min bil) är varvsignalkabeln sv/vit. Jag kan tyvärr inte hjälpa till mer än så. Kiip Spiiding! |
|
|
Går det dra ny kabel från minus på spolen och koppla på den på mätarhuset? |
|
|
Jomenvisst. Kiip Spiiding! |
|
|
Ok, får kolla upp vilka kablar det fin s där då. Hoppas på en svart/vit... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.