AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
894

Helt ny motor ?

Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Jag ska köpa en 320/23/28 Touring i Tyskland. Har kollat på 97/98-or runt 100 lakan. Hittade en 323 -98 med 21 400 mil på mätaren men med helt ny motor ! Kollade med säljaren om det var mer delar som var nya, och det var stötdämpning, bromsar, kylare och lite mer. På bilderna jag fått från honom så kan man omöjligt se att denna kärra avverkat över 20 tusen mil och enligt hans bedömning så ligger dess generells kondition väl över det normala. Nu till min fråga som relativ lekman. Finns det några baksidor på det här myntet ? det låter ju helt suveränt med en massa nya delar och resten är väl underhåller enligt servicebok. Har ni som varit med ett tag några bra förslag på frågor innan jag kastar mej ner till Stutgart och kollar på bilen ?

// CB.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Får lita till mitt eget omdöme tydligen :-)) Åker ner imorgon efter att ha kommit fram till att enda anledningen att peta ner en helt ny motor i en 98:a som knallat 21`mil e att resten av bilen är i så gott skick att det helt enkelt e värt de.
Wish me luck ! // CB.
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Spontant låter det som bilen är krockad i fronten?

Lycka till, nevertheless :)

-- fjalar
Tycker med det låter som en front eller sidosmälld bil.
Kolla NOGA! och begär dokumentation på utförda reparationer.

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Om allt är servat och underhållet, varför är motorn bytt? En modern motor går lätt 40-50'mil utan att nått går sönder. Möjligtvis byte av oljepump/vatten pump kedja vid 30-40' mil.

Som sagt den bilen låter krockad. Kylare, stötdämpare och motor är saker som brukar skadas vid dikeskörningar.

Men bara för att den är krockad behöver det inte innebära att bilen är sämre för det. Men en krockad bil är alltid krockad.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Har naturligvis en "back up" plan men bilen ser mycket fin ut av vad jag sett. // CB.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Dämparna e dessutom bytta förra året. Står hos en autk BMW dealer utanför Stuttgart så det känns ändå rätt tryggt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, de lär knappast undlåta sig att tala om om den är smälld eller ej, detta är det lag på i Tyskland. Så är priset rätt så har du nog en riktigt fin bil med "lågt miltal" (det mesta som slits av milen är ju bytt).
Tänk bara på att den kan bli svårsåld senare, då folk kan vara misstänksamma mot bilar med mycket mil och bytta motorer.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Om den nu råkat ut för en frontsmäll så lär ju även den M-optik som förgyller fronten vara ny. Ska ju till en rätt fet smäll för att kvadda motorn eller... Ja ja den som lever får se. Återkommer fredag em/kväll. Återstår att se om jag behöver nyttja returplåtarna på flyget (hoppas verkligen inte det :-)).
Lo
86
Lowrider
328i -96
Fet smäll beror på, polarn jobbar på en plåtverkstad där fick dom in en M3a som smällt in i ett träd mitt i fronten hela motorn var tillbaka flyttad med spräckt topp och block som följd, i övrigt såg bilen kanonfin ut!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.