|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så undrar jag om det går att genomföra. Har hört att det lätt blir problem med vinklar i framvagnen. Men vilka vinklar vet jag inte. Vill ta bort den för att jag ska turbokonvertera i vinter. Och det kommer inte att hålla efter det. Mvh Stefan_J BMW 325ix -87 | |
|
fjern den inngående akselen fra framdiffen og vips du har en bakhjulsdreven bil! :) men forstår hva du mener. burde jo være så "enkelt" som å ta komplett forstilling fra en hvilken som helst 1000kr e30 og skru på plass i steden for iX-ens. men nå vil bunnpannen selvfølgelig være i veien, og selv om blokken fint vil ta bunnpannen fra en en annen M20, så må du ha nytt pickup for oljepumpe og og og og... og ny kardang må til selvfølgelig. tror det blir kostbart og vanskelig. |
|
|
åja og du har en s50 i den? med forparten fra m50/s50 bunnpannen og bakenden fra m20 IX-ens? mer problemer! |
|
|
Jag har tänkt ta bort fördelningslådan under somrarna och köra med rwd mellanaxel. Framdiff och drivaxlar får sitta kvar och snurra bäst de vill. Kiip Spiiding! |
|
|
Min tanke var att jag skulle ta en M3 e36 låda och klämma dit. För att få en låda som håller, och i samma veva så tänkte jag att ta bort 4 hjulsdriften för att inte den ska gå sönder. Men om jag nu vill ta bort den så måste jag byta hels framvagnen och kardanen + klumpen bak? Låter som en jävla massa jobb. Spiidfriik: Du har inget recept på 4 hjulsdrift som håller för ca 500-550hk. Vilka delar är det som jag ska förstärka och i vilket material. Om det går det vill säja. Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
Boys! Bekymra er inte om hållbarheten på 4-hjulsdriften, det är samma leverantör till BMW som till Jensen, nämligen Ferguson. Alla vi som åker ix åker egentligen traktor. Om nånting går sönder så är det splinesen på mellanxaln till framdiffen. Och det är dimensionerat så. Byte av mellan axel är det enklaste och billigaste vid ev. haveri. Det finns en tanke bakom det. I övrigt så är det "samma" drift som i Jensen FF, jag lovar, det håller. Men det förstås, allt går att få sönder om man ger sig fan på det. Jensen FF har en Chrysler 383 Magnum V8 som standard, väger betydligt mycket mer än lilla 325:an och har ca 2ggr hkr. Det som skiljer är att den har inte viscokoppling, den har två motkopplade motorcykel kopplingar i stället. |
|
|
Låt säja så här. Min turbokonvertering går kanon. Och jag matar min m3 motor med en hx50/gt42 och får ut en sisådär 500hk (som är mitt mål, skulle inte vara konstigt om det blir ännu mer ). Vad jag har hört så kommer det att säja pling alt krsckhyta när jag drar på. Det jag menar är att jag vill bara vara säker på att det håller om jag laddar på. Mix: Har du nån sida som man kan kolla, som bekräftar att grejorna håller. Tror DU att det kommer att hålla för den effekten som jag vill ha? Fördelarlådan då? kommer den att ge med sig? Är det den svaga länken? Finns det nått jag kan göra för att den ska klara sig genom förstärkning. Har hört att det ska kunna gå att montera 330ix låda. Men det kanske räcker med att jag får tag på en fördelarlåda ifrån en 330ix för att det ska hålla? Men det kanske inte passar på den nuvarande lådan (325ix orginal). Nå vad tror ni? Många frågor blev det :) Mvh Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
Ang hållfastheten på iX drivlina hyser jag inga tvivel. Man kan knäcka allt men det beror en hel del på körstil också. Det är alltförmånga som tror sig veta både ditt och datt för att "en kompis brorsa" minsann sagt så. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Det är just det som jag vill vara säker på. Självklart meanr jag inget illa mot de som gett sina åsikter, det är bara bra. Men jag känner att jag vill få det bekräftat ifrån flera källor. Troligtvis så kommer det bli så att jag genomför konverteringen och sen så kommer vi att märka om det är så att det håller :) Kanske inte det smartaste, men det kommer iallafall ge en fingervisning om hur mycker effekt det pallar för (ca 500hk).Mer vetenskapligt än så blir det nog inte :) Och håller det så är jag bara glad. Med troligtvis så kommer det att bli lite modifierande av t.ex. mellan diffen, splinesen och så. Frågan är bara om man kan göra grejorna i ett annat material, som håller bättre, grovare etc? Det skulle ju vara kul om det håller när man ställer upp på fyrhjulssläpp innan racen ;) Läste lite på en annan sida på nätet och där stod det att det bara var audi och bmw som kunde bygga riktiga fyrhjulsdrivna bilar. Kanske ligger lite sanning i det ? Mvh Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
"Det skulle ju vara kul om det håller när man ställer upp på fyrhjulssläpp innan racen ;)" Det är väl ändå inte många 4-hjulsdriftssytem som orkar med några starter av den kalibern? /Anton |
|
|
Det är nog inte så många. Men audibilar brukar kunna bjuda på smaskiga donuts ibland. Skämt osido. Jag känner personligen att den ska klara ganska stora påfrestningar. Jag vill ju inte behöva göra rullande starter på racen, för att 4 hjulsdriften inte pallar med stillastående start med en 3500-4500rpm. Det ska stå pall för en hel del. Iofs så kommer det att vara mest banracing för min del. Men ändå. Fast det blir ju ett test. För vetenskapens skull....Kommer BMWs 4 hjulsdrift att hålla? juni/juli vet vi :) Mvh Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
Efter vad jag läst mej till av folk som verkligen provat är det framdiffen som är svagaste länken (förutsatt att allt är i bra skick). Även främre drivknutarna lever ett hårt liv, speciellt på sänkta bilar. Splinesen på främre mellanaxeln verkar inte vara ett stort problem om de inte är nötta (gått torra) och börjat glappa. Då är det ju kört redan med standardeffekt. Fördelningslådan håller om kedjan inte slackat. Det är samma grejer som i Sierra Cosworth (och tydligen Jensen FF, det visste jag inte). De flesta 4wd system pallar med däckvärmning (såna jag sett: Audi, Subaru, Mitsubishi, Nissan, Ford, BMW, GMC), frågan är bara hur många gånger... Det ska gå att förstärka framdiffen med andra drev, men jag har inte fått klarhet i exakt från vad man skall ta dreven. Kiip Spiiding! |
|
|
Stefan J. Jag tror att fördelningslådan håller. Jag tror inte att det blir problemet. Jag har sett hur den ser ut inuti, har bilder om du vill veta. Den ser exakt lika dan ut som den som sitter i Jensen FF. Jensen väger ca 2 ton. Har en polare som håller på att sätta i hop sin tredje FF nu. Den har varit under renovering i 23! år. Em Mk3 av sista årsmodellen. Den gör enligt uppgift från fabrik 0-160 och tillbaks till noll på 19 sekunder. Då utsätter man grejerna för hyfsade påfrestningar. Detta som standard. Vet inte exakt hur många hkr den har men tippar på 330. Skall kolla, träffar honom i kväll. Splinesen i mellanaxeln på ix:en är förhållandevis "blöta" jmfr med kuggarna i dreven. Vill du ha tuffare splines så kan du kapa axeln, induktionssvetsa på en bit 2244 alt 2541 stång. Fräsa nya splines samt induktionshärda. Då vrider du axeln innan splinesen ger upp. Går även med 2511, sätthärdat, men blir inte lika segt. Vad gäller framdiff har jag ingen egentlig uppfattning, andra kan det bättre än mig. FF:n har dock ingen visco koppling, utan två motroterande kopplingar från nån motocykel, Triumph? Den är ju engelsk!!! Så det blir ingen mjuk övergång i momentet, det griper direkt och kan i extremfallet ställa till obehagligheter för ovana förare. Kom i håg att konstruktionen är sedam femtiotalet. Sök Jensens hemsida, finns säkert uppgifter/länkar där. Som det står i Jensens instruktionsbok: If you´ve got four wheels, use them. |
|
|
Sådant här är kul att läsa....Äntligen lite bra nyheter. Har gått och varit lite grå under dagarna här. Men nu så känns det bättre. Mix: Du sa att du hade lite bilder på fördelardosan. De skulle jag gärna vilja se. Kan vara kul att veta. Min mail finns på användar info. Det var dock en sak som jag inte riktigt hängde med på men som fick mej lite nyfiken........Och det är detta. "Splinesen i mellanaxeln på ix:en är förhållandevis "blöta" jmfr med kuggarna i dreven. Vill du ha tuffare splines så kan du kapa axeln, induktionssvetsa på en bit 2244 alt 2541 stång. Fräsa nya splines samt induktionshärda." Hur menar du? Kan du rita någon enkel teckning och maila över? jag är nämligen inte alls med. jag ska kolla lite på deras hemsida om det står nått matnyttigt. Spiidfriik: Så du har undersökt lite om dreven! Skulle man inte kunna göra egna i nått material? Vad har du kommit fram till/vad har du hört? Måste oxå passa på o tacka för alla svar. Härligt att det finns folk som vill hjälpa till. Jag blir skyldiga er en gentjänst. Mvh Stefan Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
Power_up |
kan ju tillägga va jag har hört.. angående kedjan.. kan nog vara ide att byta eller spänna... med tanke på att vi snackar om bilar som är typ 15 år gammla så har den förmodligen slitits lite.. å dom flesta som har 4 krafs får har säkert vid ett antal tillfällen klivit av kopplingen på ganska så höga varv.. man kan ju även tänka på att inte starta utan att ha ett litet dragläge så att du "spänner" hela drivlinan.. för den flexar rätt bra annars.. hoppas att det hjälpte |
|
Alla tips är välkomna, och du har rätt. Det kanske är läga att byta den i vinter. Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
Varför inte skaffa en bakhjulsdriven istället? IX är ju en blivande entusiastbil och förtjänar inte att slaktas. Automat är bekvämt |
|
|
Det känns ju lite jobbigt att behöva lyfta i motorn i en annan bil, nu när den sitter där den sitter. Plus att den sitter väldigt bra där det sitter. Men å andra sidan så kanske en bmw 325 ix turbo inte är så fel heller:) Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
Power_up |
kör på.. hoppas att det håller.. kan nog vara en mkt trevlig bil.. |
|
Kommer att ställa in bilen för vinter förvaring sista veckan i oktober. Ska försöka hinna med att lyfta motorn tills mitten av november. Sen får vi se hur snabbt det kommer gå efter det ;) Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.