AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.037

Vågar man låsa bilen över vintern?

Ja tänkte ställa av pärlan över vintern och funderar på detta med låset, om jag låser den nu o batteriet blir tomt över vintern går det att låsa upp i vår då?? Är det inte nåt med dead-lock funktionen som behöver ström för att öppna? nån som har koll på det?

Snart med ny motor ;)
Jag fick inte upp min bil när den var strömlös i deadlockläge, även om jag försökte med nyckeln i passagerarlåset och proceduren med handtaget som ska fungera. Men skuffen kommer du in i, sen kan du koppla ström till lämplig kabel och låsa upp.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
ingen dørlås på bil t r e n g e r strøm for å åpnes.
selvfølgelig om en har keyless entry med igjen-sveiste nøkkelhull, så er det en annen sak. sentrallåsen kan klikke, eller senderen kan gå i stykker - men bortsett fra det, har du nøkkel kommer du deg inn.
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
hm. her må jeg beklage meg litt.
deadlock funksjonen i BMW var helt nytt for meg og hadde faktisk aldri hørt om dette.
vel, viser bare at en aldri blir for gammel til å lære.
cb
19
cbengtsson
530 iaT -01
M5 -89
Har du spärrat låset med dead lock kan du INTE öppna låset utan ström. Låscylindern har nämligen ingen mekanisk kontakt med själva låsmekanismen utan det styrs med elektronik.
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
ok, fant litt info om problemer med deadlock.
problemer kan oppstå grunnet slitasje på mekanismen som styrer deadlock funksjonen på de andre låsene.

når du vrir nøkkelen i deadlock posisjonen, er det en arm som trykker en momentan-microwitch som sender signal til de andre dørene om å også aktivere deadlock.

slitasjen på mekanisken gjør at noen ganger vil denne microswitchen også aktiveres når en låser normalt og cylinderen tillates å bli vridd for langt.

løsningen er å fjerne dørpappen på førersiden og reparere det orginale stop-punktet for cylinderen ved å lime på en liten kloss av plast eller tre eller hva enn, slik at deadlock aktiveres KUN når en faktisk vil det.

men det stopper jo fremdeles ikke problemet om en HAR aktivert deadlock og batteriet går tomt.
anbefaler en vedlikeholds batterilader av typen som ofte kombineres med motor- og kupé-varmer installasjon.
530IA-93
Varför inte ta ut batteriet och låsa bilen som om det inte fanns c-lås och underhålls ladda batteriet under vintern!

(BMW EN BIL ATT TRIVAS I)

Mvh Hoffe
har tänkt på ett liknande dilemma..skall inte ställa av bilen, utan tänkte på problemet med att låsen fryser rätt lätt (iaf förra vintern) så jag tänkte att när bilen står hemma så kan man ju bara larma, inte låsa....öste i mängder med låsolja med teflon förra vintern, men det frös ändå...fick värma på låset med värmefläkt för att få upp bilen...

vad säger ni? finns det ngn annan sorts låsolja man kan testa? min är av fabrikat turtle wax....finns det bättre eller ngn annan grej istället för oljan?

BMW, Bayerische Motoren Werke
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Eller så kan du låsa bilen men innan så öppnar du motorhuven, första steget, så du kan lägga på ström om batteriet skulle ta slut.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag gjorde tabben att jag låste (centrallås) medan bakluckan var öppen, tog sen ur batteriet och smällde igen skuffen (batteriet urtaget!). Låste upp förardörren dagen därpå, vilket går men centrallåset tar ju inte! Så kom jag ju inte in i skuffen!!! Haha fet-tabbe! Gick dock att koppla in batteriet framme vid motorn. Så att jag kunde låsa upp med centrallåset sen. Tur det! =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.