|
|
|
|---|---|
|
Jag läste igår kväll ett test angående vinterbilar. Sex bilar deltog i testet (Audi A6 2,5 TDi, BMW 530d Chrysler 300M, Mercedes E 280 Saab 9-5 3,0, V6t Volvo S80 2,9) Det märkliga var att BMW 530 kom tvåa i testet. Under köregenskaper kan man läsa "BMW är utsökt balanserad och säker.". Alltså vi snackar vinter här! Detta borde döda myten om att BMW skulle vara en kass vinterbil. Det enda dom hade att anmärka på var "Femman haltar egentligen bara när det gäller defrosterverkan" Tyckte det var ganska kul faktiskt och folk som utalar sig om att man är galen när man åker bmw på vintern borde tänka sig för :). Jag körde min 325 med odubbade däck utan några problem i varken start eller något annat. Dessutom tycker jag att den verkligen säger till att hörrö passa dig nu sticker jag snart. Läs hela testet här Länk Det roliga var också att trots att bmw diseln hade mer än 25 hästar mindre än mercedesen så var den snabbast av alla bilar i testet till 100 och upp till 160! Dessutom var den snålast!! | |
|
Nu snackar vi med antispinn och antisladd eller? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Nu är det väl så att en 530d knappast kan spegla hela utbudet av BMW modeller! Nu är det väl så att dom flesta 3- och tidiga 5-serien är ganska lätta i baken och detta kul om man tycker om att åka och sladda hela dagarna men kanske lite tråkigt om man ska ta sig upp för en brant isig backe! Själv skulle jag föredra 4-hjulsdrift med antispinn och antisladd och givetvis ABS på en säker vinterbil, men man tager det man haver! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det måste var ASC-T och vad det kallas,har också läst tester som varit mycket positiva för Bmws vinteregenskaper. Och själv måste jag säga att som skeptiker när det gäller såna här system blev väldigt imponerad av funktionen. Med rejäla vinterdäck med dubb så tar 528,an sig fram på ett mycket imponerade sätt En 4 wheeldrive chevapickupp med dubb stod o slirade medan 528,an bara gled iväg. har testat att koppla ur ibland, då ser man verkligen hur effektivt det är.(så länge det funkar, fortfarande lite skeptiker) Min bil var inte vinterkörd när jag köpte den,så systemet var knappast använt. Hasso |
| Om man läser testet så testar dom både med och utan antispinn. Jag kör utan antispin och har aldrig haft några problem. Men att tyska bmw tar svenska volvo i ett vintertest är lite kul. | |
|
Jag plöjde runt med min M3: förra vintern utan antispinn. Det enda jag hade att klaga på var markfrigången. Tack vare "diffen" så var det inga som helst att komma iväg och jag tyckte att ABS:en jobbade mycket effektivt, det kändes som om den var snabbare än på min gamla Volvo 850. Hämtar min nya bil nästa vecka, och då jävlar ska det bli åka av. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.