AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.999

Vad trött man blir på mätarfusket!

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Sålde min bil häromdagen och hade tänkt köpa en 523 eller 525 iA touring.Kollat runt mycket både här i Sverige och i Tyskland.
Min tidigare BMW var en import och den kollade jag av mätarställning på hos BMW, allt var OK.
Så jag hittade några bilar som verkade intressanta bla en 523-97 för 150.000 på BMW börsen, 13000mil och låter på säljaren som om det skulle vara en pärla.Bilen skulle vara uppkollad och allt var frid och fröjd.Men ajsing bajsing!!
Bilen hade gått långt mer redan innan import till Svedala (-01) och har bytt ägare 7ggr bla en 2-3ggr med samma bilhandlare som mellanhand.Dessutom var det körförbud på eländet.Bilen ser väldigt läcker ut på bilderna så om jag inte hade gjort denna koll så hade jag nog varit på väg mot Stockholm med en postväxel på fickan....

Så i dag har man lagt ner 400:- på 2st kontroller av 2st bilar.
Klart att hellre det än att sitta med skägget i brevlådan.
Men känns lite trist att behöva kolla allt och misstänka varenda säljare som dyrt bedyrar att allt är grönt.

Se upp/ Johan
namnge tack!

korkad småhandlare som måste ta till skruvning för att få ihop det skall inte sälja bilar...

Länk
Måsen
Jag var ute för samma sak hos en privat bilhandlare i Svedala. En Volvo 745:a som var duktigt tillbakaskruvad. Problemet var att jag redan hade handlat när jag kom på det. Jag förlorade ca 40.000 på 5 månader med värdeminskning och reparationer. Då ska han var glad att jag bodde ca 30 mil från honom.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Nja namnge törs man väl inte... alltså den befinner sig inte hos en handlare nu, men personen som nu äger den är liksom kompis med handlaren och ska nu sälja den igen (har bara ägt den i 4-5 månader). Nått skumt är det ju när en bil bara byter ägare hela tiden...Vem av dom 7 registrerde ägarna som skruvat vet man ju inte.

Är också intesserad av en 528 -97 som är importerad och fram till importen , alltså det som körts i Tyskland, så verkar allt grönt.
Killen som säljer den verkar vara en ärlig en och han säger att den gått 13300mil.
Men när jag var i kontakt med BMW säjer dom att när dom nollställde datorn för nivåregleringen, registrerat en mätarstälning på 14100mil förra året...

Killen som ska sälja är förtvivlad och beställt tid hos BMW på fredag för koll.
Kan BMW ha gjort ett misstag har och reg. fel uppgifter?
Jag menar ska man fuska så är väl inte 1500-200mil nått och hålla på med.

Ja,ja och jag som är utan bil och var beredd att åka och hämta bilen , en riktig pärla verkar det vara...

M.v.h Johan
Varje gång det kommer upp en sådanhär diskussion så kokar alla argument ner till att man (eller någon annan som är kompetent att göra det) gör en genomgång av bilen.

Sedan betalar man vad som bilen är värd. Detta är ju sedan oberoende om den gått 5000, 10000 eller 15000 mil. Det är ju en väldig skillnad på 1000 mil som har gjorts via 1000 st 1 milsresor än 10 resor till korvkiosken i Tjimmatjocka.

Det är de som kollar en bil genom att sticka in huvudet i kupén och kollar milställningen som åker på en nit av mätarskruvare.
Mattias Larsson
CoolBlueM3Coupe:
Håller inte riktigt med dig. En skruvad bil ska inte köpas oavsett pris eller skick. Detta gynnar bara dem som håller på med detta ofog.
Är den skruvad eller du misstänker att den är skruvad, åk vidare.

Inget personligt eller påhopp, bara min fulla övertygelse om att man kommer inte åt problemet med skruvade bilar om man inte tvärdissar dem.

Mvh Mattias Larsson
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Det som är skrämmande är ju att det verkar vara många som bara köper rakt av och litar till 100% på vad som sägs av den som säljer sin 25:e importbil pga "ändrade familje förhållanden".

Man borde nästan kräva att alla som säljer sin bil ska kunna bevisa sin mätarställning om dom vill sälja den och inte att köparen ska slänga ut tid och pengar på saken.

/Johan
En liten historia:
1999 stod jag utan bil lite snabbare än jag tänkt hade då kört tjänstebil i 10 år och tappat intresset för bilar...
Plötsligt befann jag mig i GBG city o ingen bil men bor 5 mil därifrån...
Kolla bil på annons åkte dit vi var tre st killar 25-39 år och ingen säger ingen kom att tänka på miltal oservicebok eller antal ägare...
På 5 månader köpte vi alla tre bilar där utan att ngn kollade ngt..

Så går det till när många köper bil därför kan man skruva....
De flesta vet inte ens om att det går att ändra en mätare de flesta människor köper bil för att komma till jobbet + landet o ica kanske...
De har ingen aaaning om mil o servicebok o antal ägare...

Länk
Mattias: Vad jag menar är väl att så länge som inte folk ifrågasätter något så lättfuskat såom miltalet så finns det muppar som skruvar mätare för att kunna tjäna 15kSEK.

Du skall kolla in bilen och inte som tjoa säger okritiskt lita på allt.

För 10 år sedan var bilan ägd av en 55 årig tant eller en 60 årig farbror (trots det var en M3:a). Nuförtiden är tanten en mätarfuskad 5-serie med precis under 10.000 mil tors att Fritz eller Helga har kört minst det dubbla.

Jag tycker att man skall kolla noggrannare på bilarna och betala vad de är värda (vilket är betydligt mindre än motsvarande oskruvade bil). Då inser Pelle och Istvan som importerar att det inte finns något att tjäna på detta.

känner till ett liknande fall ang mätarskruvning: en kompis storebror köpte en MB200 runt 88-90 års modell (detta var 1996 tror jag) enligt mätaren hade den gått ca 16000 mil. kompisens brorsa tykte att den inte kändes 100% med tanke på mätarställningen (obs mekanisk wire-mätare eller vad man ska säga), så han kollade upp den och fick då reda på att den var backad ca 10000 mil å detta mina damer o herrar var en svensksåld bil
även min brorsa har haft en mätarjusterad bil som justerats efter varje besiktning i typ 2-3 år (hade gått ung 4-5000 mil längre) också detta var en svensk bil med mekanisk mätare!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Mycket vackert namn ;-)))

Det skruvas nog rätt friskt här i Svedala rike. Kanske inte sådär TOK-mycket, men jag har en känsla av att "Svenssons" fått upp ögonen för mätarskruvning sedan det kommit fram allt oftare i media. 1000-2000mil kan göra mycket för att komma under en "magisk gräns".

I tidningen ViBilägare far man f.ö. med en av de största osanningarna (iaf tolkar jag det så) att om man tänker köpa en importbil så är det mycket viktigt att man kontrollerar så att mätarställningen är korrekt.
Hallå...tjena...VAKNA...

Jag _tror_ att min -95:a har gått 13300 ärliga mil i dagsläget, men både nu o då hör man att den måste vara skruvad för så lite kan inte en BMW som rullat i Tyskland ha gått.
Jodå, det kan den för den rullade bara 1år i Tyskland, sedan stog den på bilfirma en tid och sen importerades den -04/97..
Men folk är så urbota dumma så dom tror blint på vad som skrivs i pressen. Mitt råd är att försöka granska bilen och dess historia så gott det bara går..finner man inget misstänkt då så får man anta att det är en OK bil...annars skall man nog dra öronen åt sig och fundera både en och fyra gånger.
Sen går man till BMWPower och hör om någon vet något om bil/säljare :-)

Långt blev det, men här är det slut.. ;-))

MVh
Patrik

___
K-na BMWPower meet, Autumn Ed. Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Gott folk - det är inte bara om bilar det skrivs oriktiga saker.
Det är så att vi alla förstår oss på olika saker. Men de saker man är bra på d v s det man är utbildad inom, arbetar med, ... är man kanske förhoppningsvis mycket duktig på. Sedan ser man en artikel om just detta område och blir varse om att journalister i många fall inte har en aning om vad det skriver om. En stor massa folk tror blint på det iaf.
På senare år tar jag artiklar med en stor nypa salt. Jag vill gärna läsa det på olika ställen med olika författare för att sedan välja ut vad jag tror på och inte.

Ett exempel är ju vad som har skrivits här om kraft och vrid i bilar.
TV, som av många inkl mig, är en bra motortidning skriver ju fel om detta.

Var ifrågasättande, kolla upp, gå efter magkänlsa!

Mvh

/NP
NP: Journalister är journalister inga hasso's, Folke:ar eller Ask:ar ;)
Håller fullt ut med Coolblue här. Man skall betala vad den är värd. Problemet som jag ser det är ju att marknaden är såpass korrupt att det idag inte länre går att säga vad en oskruvad bil är värd. Alla toppekonomer här på forumet tenderar att värdera efter ben billigaste tänkbara eller i närheten. Att tro att det billigaste liket på marknaden inte är fuskad är lika dumt som att tro på tomten.
Håller fullt ut med Coolblue här. Man skall betala vad den är värd. Problemet som jag ser det är ju att marknaden är såpass korrupt att det idag inte länre går att säga vad en oskruvad bil är värd. Alla toppekonomer här på forumet tenderar att värdera efter ben billigaste tänkbara eller i närheten. Att tro att det billigaste liket på marknaden inte är fuskad är lika dumt som att tro på tomten.
jag var tex helt säker på att min var skruvad när jag läste tråden med code 00000 för det stod det på min
så jag ringde och skällde ut säljare och disskutera storleken på mitt aluminumträ mot hans knäskål ;-)
men han bedyrade att bilen inte rullat mer och att service bok var orginal så jag tog bilen till försenade bil och fick den kollad
i samband med bmw diagnos dom sa samma sak som säljaren nej det var ju en välbevarad kärra det här får man säga.
den är inte skruvad. men kan man lita på vad bmw säger kan den ändå kanske vara skruvad

Snart 410 hk 622nm
Utan att veta vilken tråd med code00000 som du refererar till så ha det inget som helst med manipulerad mätarställning att göra.

Men det är ju ändå kanske bra att komma som ett yrväder till säljaren så kanske han kryper till korset .... men en fredlig människa som jag kör med den kolla först, bedöm och gå iväg om det börjar lukta ...
RING mig nästa gång det börjar likta så tar jag med mig mina mozzarella luktande polare och snackar med säljaren ;-)))

ps mot en mindre provision såklart.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Ska köpa en bil idag 528IA touring imp. för 2,5 år sedan. För 600:- har jag fått ett dokument från BMW (dom har "dockat" med datorn) som visar att mätarställningen stämmer och att modulen är från -97 och inte har trickats med.

Att titta på skicket och läsa servicehäftet räcker inte, har man ju insett , en bil som är skött kan vara hur fin som helst och ändå ha +10000 på mätaren.

Ja nu kan väl sova lugnt...

/Johan

Vi borde ordna ett nytt galleri här på forumet.

Alla som är relativt säkra på sin mätarställning tar en närbild på förarstolen, ratten och gaspedalen. Så man kan få en uppfattning om hur en inredningen ska seut efter viss antal mil..

Tittade på en E34 540 touring idag med svarta lädersäten, förarsitsen var som ny, vänsta sidoryggstödet var lite slitet och ratten var lite matt upptill. 28,000mil på mätaren..

Tycker jag sett värre inredningar i bilar som har mätarställning runt magiska 15,000..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.