AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.924

ojämn tomgång på 540

da
1
danne.j
540ia -93
320 -83
någon som har erfarenheter av ojämn tomgång? har ju bytt det beryktade insugs membranet och hela drivningen till kamarna har jag bytt och justerat in för två veckor seda utan resultat.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Har du kollat om ventilkåpspackningen är tät? Annars rinner det ner olja till tändhattarna som orsakar mycket ojämn gång.
Brukar vara de bakersta hattarna som får olja i sig. (sett framifrån bilen)Är det olja däri, torka ur samt spraya elspray tills det är torrt och fint i hatten och ovanpå stiften.
tackar amos låter vättigt jag har bytt membran ventilkåpps packningar luftfilter mm mm utan framgång.
jag testar din variant också till helgen så får vi se vad som händer jag postar direkt.

Snart 410 hk 622nm
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Nästa steg är nog att kolla lamdasonderna. Hög soppaförbrukning brukar vara ett symptom på att nån av dessa är trasiga.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Glömde säga att luftmassemätarn kan vara boven också.....
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Tomgångsmotorn kollad?
vart siter tomgångsmotorn resp luftmasse mätaren
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Luftmassemätaren sitter strax efter luftburken. En kontakt man "skruvar" ut. Alltså VÄLDIGT lättåtkomlig!
kan man byta den mot en grymare variant sådär rakt av eller?

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
Man kan inte mäta luft på ett grymmare sätt än det korrekta sättet.

R
nej förstås silly me men vad jag menar e kan man ta veck den eller på nåt sätt manipulera med den så man får mer luft i motorn nu e detta rätt så orelevant igentligen för jag kommer att tvinga in mer luft där snart hursomhelst ;-)

Vad denna "pryl" gör är att de talar om för ditt insprut hur sammansättningen av H2O ser ut relaterat till annat i luften, dvs luft massan. Den är på intet sätt i vägen. Det man kan göra är att maipulera signalen från denna till boxen och på så sätt lura bilen till en antingen fetare resp magrare blandning. Detta är "samma" som man gör vid chippning fast då påverkar man fler parametrar. Jag rekomenderar inte till förändring av detta värde.
An
22
AndersH
540iA -93
1502 -75
Som jag har förstått så mäter denna "pryl" endast hur mycket luft som sugs in i motorn. Det är väl en värmefilm inuti luftmängdsmätaren som kyls ner olika mycket beroende på luft flödet. Som jag förstår så har inte vatten något med luftmängdsmätaren att göra.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Tomgångsmotorn sitter ovanför spjället precis i framkant under stora kåpan, Bosch brukar det vara. en sorts bypass funktion till gasspjället. håller väl igång tomgången på vintrarna antar jag?
vad kostar att byta dom två prytlarna

ol
20
ollleole
540i-96 AC Schnitzer
Getrag:
Kom du på vad det var för fel eller.
Har nämligen samma symtom på min.
ja jag har kommit på vad det är det är ett söndrigt motorfäste som gör att hela motorn vibrerar
AndersH:

fel av mig H2O har rätteligen inget med saken att göra, däremot mäts inte luftmängd utan luft massa.. viss skillnad..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.