AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.015

Stereo i M3 E46

Min morbror köpte en M3-02 för ett par veckor sen,och jag såg den första gången igår,bla bla...till saken! satt i den å fundera på en sak,kan man inte koppla in en vanlig bilstereo i den? går de bara att ha den som sitter i GPS;en??

Vill ha E30 igen!!
LazerEye:

Allt går man:))varför byta något som redan är bra?

Tror att multi ratt funktions försvinner och navi kommer nog inte fungera till 100% då man dels använder samma knappar. Sen är det tvecksamt om det verkligen kommer att bli snyggt om man adderar till en annnan stereo.

Är det mera ljud du vill ha?
Lazer: Ska du få till ett skönare ljud rekommenderar jag att man plockar bort 6x9:orna i hatthyllan och monterar in ett effektsteg + baslåda i bakluckan.

Det gör att du verkligen får ett bra ljud (om man nu inte är extrem audiofil utan bara tycker att h/k-systemet är tunn i basen).

De M3-ägare som satt sig i min bil har haft intrycket att det funkar bra att göra så, kopplar man in det på "högtalarknappen" så blir det klockrent. Du slipper också "intelligens"-reserven som slår sönder din ruta för att sno en 5kSEK huvudenhet.
va mest en fundering...
men de finns alltså lågnivå på orginalstereon?

Vill ha E30 igen!!
Det sitter en förstärkare under hatthyllan i h/k systemet som man kan ta signal och matning från. Allt enligt uppgift eftersom jag inte håller på med billjud ....
Cooling; Räcker det att ta bort de kassa 6x9:orna och ersätta de med en låda bak istället? Kommer det inte bara låta boom boom boom? :) Trodde nämligen att man även mäste byta ut dom vid baslådsmåntering?!

/Manray/
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
LazerEye: Det er högnivå i orginalhovedenheten, så man må bruke slutsteg som takler denne signaltypen.
Nej, man behöver inte använda högnivåsignalen:
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Henrik A: Jeg tok et overblikk på den tråden. Ser at det blir nevnt såkalt balanserad utgång (det har jeg ikke hørt om tidligere). Er det dette du sikter til alternativt eller?

Det vanligste (blant de som har diskutert E46 og stereo på dette forumet) er å bruke høgnivåsignal. Noen har også prøvd å gjøre om høgnivåsignal til lågnivå før slutsteget, hvilket har forsämret signalet ytterligere = dårligere ljud enn man får med høgnivåsignal.
Morten,
Ja, av någon anledning är det få E46-ägare i Sverige som känner till att Business-stereon har balanserad utgång. Sök på de amerikanska forumen (bimmer.org och E46fanatics) och du hittar betydligt mer information. De flesta använder dock en omvandlare (VEN4 från Länk men det allra bästa är förstås att köpa ett slutsteg med balanserad ingång. Förmodligen slipper man då helt störningar som generatorvin och liknande oljud (vilket en kompis som använder högnivå drabbats av).

Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av ovanstående lösning, men innan jag köpte min 330 spenderade jag MÅNGA timmar/dagar med att leta information om Business-stereon och möjligheten att uppgradera den. Jag hittade då flertalet E46-ägare i USA med goda erfarenheter av att använda den balanserade utgången. Jag minns framför allt en kille som använde ett Soundstream Rubicon-steg kopplat direkt till den balanserade utgången och han var extremt nöjd med ljudet (iofs inte så oväntat med ett Soundstream-steg).

När jag beställde min 330 slutade det med att jag av praktiska skäl beställde H/K-stereon. Något jag ångrar idag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.