|
|
|
|---|---|
Nordanvind |
Jag fortsätter att bilda mig på detta eminenta forum och hoppas på att fler lärare dyker upp :) Den beryktade Ingemar i Gottåsa rekommenderade Simon sportsystem. Jag håller på att gradvis byta slitna delar på min 535 och tänkta att kanske ett sportsystem kan vara att föredra framför original. Synpunkter? Är egentligen originalfreak men inte rabiat sådan och om det är bättre och ger lite roligare ljud utan att ljudkomforten blir direkt lidande så kanske det vore kul och nu är det inte Ingemar själv som tillverkar det ;) utan ett företag i Småland. Har någon erfarenhet av systemet? Behöver man mappa om motorns styrsytem för att ett sportsystem skall ge mer (läs hästar) än bara ett mer dovt ljud? Mvh |
|
Tycker att du även i detta fall ska pröva en sökning på "simons". Simons system är inte kända för att ha marknadens bästa kvalité. Däremot brukar de hålla rimliga priser. Största nackdelen är dock att det nästan aldrig går att få tag på Simons sportsystem till BMW. Om du tänkt behålla bilen ett tag rekomenderar jag ett system från Eisenmann eller Ferrita. För att du ska få ut någon effekt ur systemet är det som du skriver en mappning som gäller. Det är dock inte säkert att ens detta lockar fram några extra ponnys, men kan vara värt ett försök! Lycka till! Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
Nordanvind |
Tack! |
|
Länk Länk Länk Länk ett axplock av vad kan hittar om söker på google... Länk |
|
Måsen |
Har testat Simons 2ggr, i ren snålhet. Big misstake. Det som höll längst varade väl ca 18 månader. Bad nu en verkstad skräddarsy ett nytt 3" i galv och rostfritt för inte så mycket mer pengar. Låter lite väl mycket för min smak dock... |
|
ray.se He ä ba å gas |
|
Paap Reeder |
Hej! Måste protestera mot att Simonz skulle hålla sämre kvalitet. Är nu inne på min tredje Simonz nu sedan 93. Det som knäcker Simonz på en E 28 är främre gaveln som tar stryk av hjulsprutet framifrån. Sätt dit en avvisande al-plåt så är 4 år no-problem. Körde 4,5 år på min förra bakre dämpare. Helt OK anser jag. MVH /// Paap R |
|
Har inbillat mig att det brukar låta rätt illa om bilar med Simons-system. Alltså mer oljud än skönt muller, men jag kanske har fel? Tror att det blir å köpa ferrita eller supersprint till 540i'n till nästa sommar.. orginalsystemet som sitter på nu har börjat på att läcka litegrann, men jag hoppas att det håller ihop över vintern iaf.. rostfria systemen verkar ju kostan ~10k kr =/ |
|
Måsen |
Har även testat ANSA sportavgasystem, lite snyggare, lite "mindre" ljud vid normal körning, helt i min smak. Dock frågetecken för livlängden även där. Förmodligen gäller "den gamla regeln", man får vad man betalar för. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.