|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Finns även en till Gren i Reaktions förmåga som man ska testa på Elit nivå i Sverige nu till 2004.. man har övat länge.. snart 50 år... Grenen utförs efter nattens inträde på svenska 90vägar! Den går ut på att man i sista sekund ska hinna BLÄNDA motgående trafik med Fullt Heljus innan denne har hunnit passera! Reglerna säger att nya bilar med adaptiva lysen inte är tilåtna och desto mera Extra ljus desto bättre! Länk |
|
Gemini__ |
theprophet: Hehe, känner igen det där. Mycket irriterande faktiskt. Inför varje möte vet man inte om man kommer att bli bländad el. inte, man sitter ju på helspänn =) //Thomas Länk |
|
Gemini: Jo precis.. man har all koncentration på helt fel ställe! Och det är ju aldrig bra i hastigheter över 90! Eller i nån hastighet över huvudtaget! Länk |
|
karlerik |
Jag råkar ut för det här varje dag!(kör taxi) Spec på Österhaningevägen ..påfarten till motorv riksv 73 mot Sthlm. Oj de e livfarligt,när de inte anv.påfarten med rejäl fart .för det kommer måmga bilar fr. Nynäshamn o det verkar som om folk blir rädda ,Efter på farten från Handen blir det 3 filer o den högra verkar vara minerad elle ngt.för därligger de kvar i mitten! En grej var attjag körde upp jämsides med en dam i blå Micra och stråhatt o jag pekade att hon skulle lägga sig i hö. fil .hon höll 70km...hon tittade på mig genom sidorutan o räcktte ut tungan!! Det blev dagen bästa skratt!! Roger |
|
Grenen i att hålla trafiken oflytande trots flytande förutsättningar. Kör ca 8 mil varje morgon på kameraövervakad väg (108:an i Skåne) och håller på att spräcka ett par blodkärl varje morgon och eftermiddag. Orsaken är dessa personer som ligger och kör i en stadig fart runt 90 - 95 km/h men som inför varje kamera genast saktar ner till 70 - 75 km/h för att sedan gasa upp till stadig hastighet igen runt 90 - 95 km/h ....I o f s ett par som ligger stadigt i 70 km/h också.. Förstår inte beteendet. Finns det något bilknutet "för låg-/för hög hastighets konto" hos polisen som man kan samla in resp. ta ut kilometer på vid andra tillfälle (t ex vid fortkörningsböter..) Blir helt sanslöst trött på att en perfekt 90 väg inte kan ha trafik som flyter :-# Fridens liljor |
|
|
Grenen i att hålla trafiken oflytande trots flytande förutsättningar. Kör ca 8 mil varje dag på kameraövervakad väg (108:an i Skåne) och håller på att spräcka ett par blodkärl varje morgon och eftermiddag. Orsaken är dessa personer som ligger och kör i en stadig fart runt 90 - 95 km/h men som inför varje kamera genast saktar ner till 70 - 75 km/h för att sedan gasa upp till stadig hastighet igen runt 90 - 95 km/h ....I o f s ett par som ligger stadigt i 70 km/h också.. Förstår inte beteendet. Finns det något bilknutet "för låg-/för hög hastighets konto" hos polisen som man kan samla in resp. ta ut kilometer på vid andra tillfälle (t ex vid fortkörningsböter..) Blir helt sanslöst trött på att en perfekt 90 väg inte kan ha trafik som flyter :-# Fridens liljor |
|
|
Förstod inte det där med att ligga i 30-50 på påfarter med skarp kurva. Bekväm hastighet? Det ska vara max! Gärna lite ställ genom kurvan... //Thorssa |
|
|
Thorssa: Hehe.... håller me dig =) Om man åker från åkersberga på 276an å sen upp på E18 in mot stan så åker man på en rolig påfart.... En 270graders kurva =) Där brukar ja ligga i 90... Vips så e man uppe på motorvägen i rätt fart :) Alla andra sölkorvar ligger i 40 där :) Mvh Tobbe |
|
|
I Sundsvall när man svänger AV motorvägen i höjd med OBS i nordlig riktining finns det en 270 graders kurva med svag uppåtlutning. Där kan man gå in med en hastighet av ca. 60 km/h och sedan trycka på utav helvete! Har tyvärr inte testat med något bakhjulsdrivet... //Thorssa |
|
|
Thorssa: Men det har en annan.. Och du kan lätt ta den i 70-80 ;) Jag har för mig jag tog den med dåliga däck i 70 på våt bana =) Men det är allt en härlig kurva! Å du.. ta och skaffa en bil nu så du kan vara med på de små träffarna vi kör =) Annars är Utfarten ifrån Sörberge Norra Inemot stan skit trevlig.. =) |
|
|
Tja! Efter att dom tog bort CP-fartguppet där, dvs.. :) Måste säga att rekordet jag sett var en liten småbil rattad av en äldre dam som låg i ca 30 km/h hela vägen från OBS till Birsta (Sundsvall), med ca 2 km bilkö efter sig! Utan att stanna på dom ca 15-20 avfarter som finns efter den sträckan och släppa förbi en enda bil... // Björn Eriksson |
|
|
huva slå mig lite! Nu sa jag våt bana!!! Det är ju en vanlig landsväg vi talar om.. Alien.. med ditt nyförvärv tog jag den kurvan med en ingång i 90... Huva vilket grepp jag ska ha på bana... *röstar nu mera för det parti som förespråkar Sommar året om!* _________ Länk |
|
|
Jag kanske köper bil på torsdag! Då ska det ut och testas! En annan rolig "kurva" att köra fort i är rondellen över E4 vid avfarten till Timrå Isstadion, hur fort har ni kört där? Jag har kört i 90-100 med skrikande däck i Audi S4, farsan har kört 100 med en A3 diesel där! //Thorssa |
|
|
Thorssa: nu ska vi nog inte dra igång Sundsvall Street Competition här.. roliga vägar finns det gott om! Du kommer säkerligen märka att BMW:n är som gjord för kurver.. Audisar är bara sega trötta gossidjur! __ Länk |
|
|
Jag skulle köra ut på E4 från A6 köpcentrum i Jönköping igår, och åkte ner på påfarten i norrgående, trafiken flöt på ganska bra i högerfilen men vänsterfilen var tom! Jag accelererar upp till lagliga 90 och slår på V-blinkersen, men avsaknad av avstånd mellan bilarna gjorde att jag inte kunde komma ut på E4, ligger jämsides med en riskokare med 2+ 65 åringar i och min blinkers lyser upp hela deras kupe så dom kan omöjligt missat mig, ingen av bilisterna i H-filen ville släppa ut mig och påfarten närmade sig sitt slut varpå jag signalerar med hornet och 65+arna vaknar och vrider huvudet ur nackspärren, men uppmärksammar då inte att farten i deras fil minskat betydligt, till följd av detta får dom närkontakt med Audin framför. Trafiken stoppas upp och jag kan smidigt ta mig ut i V-filen som är mycket glest trafikerad och fortsätta min färd! |
|
|
Accelerasjon värkar va frånvaronde hos riktigt många!! Man kan bli så trött i blandt! Skulle ut på vägen mot Jönköping i går. Tvåfälts påfart i uppförsbacke. Jag lägger mig i vänster för å dra förbi dom i högerfilen. Mitt i backen ligger en bil med "övningskör" i vänster! Vad f-n.. Det går segt för den VW'n så jag slår på helljus, han flyttar sig til höger ganska snabbt :) Större irritasjon tycker jag det är med alla som har så j---a god tid när det först har blivit grönt.. Sniglar är snabbare änn Yaris förare ;) |
|
|
Eivind: Det finns tyvärr en bister sanning bakom Yaris förarnas hastigheter... Yaris i basversion har.. (håll i dig) 68!!! hk.. En accelerationstid 0-100 på 13.1 sek OM man får till bra växlingar... Men visst det är ju så att det är många tanter som har Yaris och de har en ganska lång reaktionstid.. (min "tant" kör också Yaris, men hon är 27 så där är reaktionstiden bättre.) Det som irriterar mig mest i trafiken(efter påfartssniglar) är de som måste ta ut hela avståndet för att klara 3 sek regeln i 110km/h direkt när de ska iväg från rödljuset, det är som om de inte har koll på lyset utan endast på bilen framför och när den kör iväg så skall det reageras, växeln ska i gasen skall hittas kolla höger , vänster rätta till hatten, kolla sminket och sen iväg. Och när tre bilar passerat ljuset så blir det gult och då tvärnitar Arne 78år, trots att han hunnit passera ljuset med framhjulen, men pga sin låga hastighet så hinner han stanna innan ratten är förbi sträcket.... Sånt irriterar mig. |
|
|
Hubbe: Hehe!! Min farsas gräsklippare har säkert flera hästar ;) Nähdå.. Men det är så att efter 5-6 sekunder ligger dom forfarande i 30km/t fast det är 50km/t. Och oftast går det i 55 - 65 km/t där.. Det gäller absolut inte bara Yaris. Många andra. Beror nog inte så mycket på bilens prestanda, men mer på förareren.. |
|
|
beror definitivt mest på förare. Min råtrötta (och extremt fula) Mazda 323 hävdar sig riktigt fint vid påfarter och rödlysen, det är bara att kliva på. Inte _riktigt_ samma spark i ryggen som med 993an, förstås, men den rör sig åtminstone framåt (spark i ryggen är lite . Bäst är att jag t om ibland får till små miniräjs mot andra bilar, känns som att jag har ungefär noll förutsättning att slå en bil starkare än en nedtrimmad Smart (citycoupen, då)... :) Får självklart megaspö i stort sett varje gång, mest kul att folk ens orkar bry sig om rosthögen bredvid som mest ser ut att behöva dödshjälp :D mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
Aldric |
Nu har jag inte läst hela denna tråden, men jag vill ändå skriva av mig lite. Idag. Ska ut på motorvägen, en påfart som dessutom är någorlunda känd bland busåkarna här i stan (Borås, Tullen, mot GBG). Ligger bakom en S40 2.0 som jag legat bakom hela vägen från centrum, ca 2 km. Så snart den heldragna linjen är slut (det går i 60 just nu ...) pillar jag i 2:an och laddar på för allt det går. Tömmer 3:an och 4:an, sen svänger jag av (hey, det är ju fredag, jag var bara ute och busåkte). Vad ser jag i backspegeln om inte samma S40 (bra fart i dom för övrigt). Stannar till lite längre fram (Lamphuset, för dom lokala förmågorna). Då ska hon minsann in efter mig och bara tala om för mig att så gör man minsann inte. Och när jag frågar vad hon tror att motorvägspåfarten är till för så svarar hon "Inte för att man ska gasa iallafall". Efter det är väl diskussionen inte så intressant kanske ... Men förstå detta, BMW-raggers. Har ni den blåvita propellern på ratten, då är ni ena rekorderliga väghuliganer hela gänget! Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.