AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.606

Varför! "Accelererar" inte folk på påfarter?

Sida 2 av 4
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
läste nyligen om en ny gren i trafikens 7-kamp. Kör så länge som möjligt med det bakre dimljuset tänt. Går ut på att irritera/blända så många som möjligt under längst tid. världsrekordet har E.Blix, redaktör för Grönköpings dagblad, som har haft sitt lyse tänt sedan nybilsköpet -94. Så vitt jag vet har han det tänt fortfarande. Och han är såå lycklig...

Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Veckoblad Copy, Veckoblad...:-)

*BAWORAK*
Ac
143
Acer
520i -89
Ni är ju allt för härliga grabbar *asg*
Det här med att folk anpassar sin fart på motorvägen istället för på av- & påfarter borde vara en av de största faktorerna i köbildningar. Håller med om att det är enormt irriterande.

Jag har märkt att ofta accelererar dessa damer väldigt långsamt för att senare ånga fram i 120+ (om de överlever påfarten dvs).

//Magnus
I Göteborg finns en lokal regel som föreskriver att vävning av två körfält (vid vägarbete exempelvis) skall ske så tidigt som möjligt, helst så att man blockerar korsningar i stan eller avfarter på motorvägen. Frivilliga s k blockerare ligger i vänsterfilen för att se till att du följer regeln. Skulle du mot förmodan bryta mot föreskriften och fortsätta i vänsterfilen, så släpps du inte in i kön utan får vänta i vänster körfält till klockan 22.35 då kön förhoppningsvis har släppt.
NOLL7NOLL
HA HA HA HA HA HA
Ni fäörgyller min alldeles för lugna dag idag.
Mkt kul
Är det inte härligt när tant 50+ ligger och pyser i högerfilen strax under 80 km/h på motorväg och har glömt att stänga av blinkersen sen påfarten (5 minuter sedan). Vågar man köra om? Kanske tanten kastar sig ut i vänsterfilen preciiiis när man skall köra om?!
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Tack Svante, man lär sig något nytt varje dag :)))

Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Tack Svante, man lär sig något nytt varje dag :)))

Länk
Min svärmor tycker att hon är jätte bra på att köra bil hon är alltid först i alla bilköer.

___
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
bayern: he he he.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
bayern> Är det hon som kör M3:an i den nyare BMW-reklamen? :D

Sex på alla fyra, roligast så!
Önskar att hon hade en M3:a men tyvärr så.Hon är av den "älskade"sorten som vägra våga varva mer är 3000rpm.

___
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hmm.. Nettopp derfor burde hun jo ha en M3! (Kommer jo "lenger" på 3000 RPM da).
hatar sånt beteende! påfarterna skall ju användas till att anpassa farten så man på ett smidigt sätt kan flyta ut i trafiken på motorvägen...hamnar man bakom ngn som håller 50-80 km/h när dom är i slutet på avfarten så kan man ge sig fan på att dom kastar sig ut utan att kolla i speglarna, för då tar dom ju blicken från vägen framför, så att alla bilar och all tung trafik får byta körfält och sen när dom börjar blinka och tuta på densamme så fattar inte den personen varför dom är så upprörda för, och tycker istället att dom kör för fort och hetsigt, och att dom själv kör lugnt och försiktigt...

senast idag hamnade jag bakom en gammal 745:a med en kärring i som säkerligen flög fram i manliga 70 km/h på påfarten, och som hade dels mig och sen en 3-4 bilar efter mig som bara väntade på att hon skulle ut på motorvägen så att vi kunde dra om..självklart ökade hon inte farten när hon skulle köra in på motorvägen, utan hon höll samma fart och gick ut, så en 2-3 bilar fick byta fält och såg lagom roade ut...jag växlade ner och stämplade om och såg att kärringen var säkerligen 55+ och höll båda händerna på klockan 12, ansiktet var nog minst 5 centimeter från ratten....när jag kört om och lade mig framför (höll då 120 km/h) så började kärringen blinka med helljusen på mig....hon tyckte säkert att jag körde som en idiot och att hon körde mycket säkrare....sen drog en kadett GSi om och det resulterade i ett litet race, men det är en annan historia :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
Bmwfreaken:du måste ta det lite varsamt tänk på ditt hjärta,jag mistänker att du låg bakom svärmor min.

___
Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Jag kan hålla med om detta till viss del , men ibland kan det va jobbigt att nån står o pressar mig bakifrån , tex , startar bilen på morgonen på väg till jobbet 2 minuter senare är man på påfarten o då vill man jo inte gasa ihjäll bilen precis när inte ens vatten tempen nåt mittengränsen o så kommer det nån gammal traktor som står o slickar mig i baken så i vissa fall får man faktiskt visa litte hänsyn tycker jag

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Maxad> Inte behöver man pressa bilen för att komma upp i normal motorvägsfart på en avfart, det klarade ju tom 318:n vig över 30k mil :) Man behöver ju inte nödvändigtvis tokpressa, det viktigaste är att man inte hindrar trafiken när man går ut på motorvägen.

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Hangaround : visst , men alla påfarten är inte lika långa o som du kanske redan vet så måste jag ligga på 3000 på 5ans växel får att nå 110 så visst måste jag gasa litte får att komma upp i 110 på ca 200meter vilket är längden på påfarten där jag bor sen kan det väl skilja på olika påfarters längd osv

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Då återstår bara att åka ett extravarv runt området för att få upp värmen då :)

Påfart (eg. benämt accelerationssträcka) är just för att kunna få upp farten till motorvägsnivån, för att kunna smita ut smärtfritt och utan att folk ska behöva bromsa. Det är tanken iaf. Och en grundläggande princip är ju att man inte ska hindra övrig trafik.

Avfart (eg. retardationssträcka) är till för det motsatta, för att kunna svänga av motorvägen i motorvägshastighet, utan att bromsa upp trafiken, för att sen kunna bromsa ner hastigheten.

Nu är ju givetvis det här drömscenariot, alla mot/planskilda korsningar ser ju inte ut så. Men jag skulle vilja påstå att det inte är några bekymmer på dom flesta ställena.

Sverige funkar underbart jämfört med den erfarenheten jag har av Norge och Oslo. Inte ovanligt att folk cruisade hela påfarten i 50 km/h, för att sedan slå på en tvärnit när dom såg att dom inte skulle hinna ut. Verkligen uppskattat när man använde varenda växel och hästkraft i lastbilen för att få upp den i motorvägstempot, och får bromsa för kung och fosterland för nåt sådant pucko :) Väldigt trafiksäkert och smidigt att sedan börja om från noll i slutet av påfarten, när man svänger ut på vägen.

Edit: Virrade lite i föregående inlägg. Givetvis ska man inte upp i motorvägshastighet på AVfarten, menade såklart PÅfarten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.