|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skall lackförsegla en bil och även göra resten av bilen fin och denna bil har mycket plastdetaljer där det har kommit vax mm då den inte var maskerad vid senaste vaxningen. Har ni några bra tips på produkter för att få bått dessa grådassiga märken i plasten? Har frågat på Lahegas forum men dom rekomenderar givet bara sina egna produkter och inget av dessa fungerar riktigt bra. Tacksam för svar. Mvh John | |
|
Ett av de mest effektiva sätten utan att använda typ lacknafta, startgas eller liknande, är faktiskt en ren gammal tandborste! Borsta bort vaxet med borsten! Funkar oftast väldigt bra, även på "knottrig" plast. Annars brukar startgas och en mjuk bomullstrasa lösa det mesta i smuts- och vaxväg! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok tack för tipset. Riskerar man att förstöra plasten med startgas eller är det riskfritt? Mvh John |
|
|
Startgas brukar inte lösa plast (de flesta luftburkar är ju av plast), men om man är osäker, bör man nog prova på ett ställe som inte syns så väl! Startgas brukar för övrigt lösa asfaltsfläckar och olika limrester (så om det är limmade plastbitar, bör du nog vara lite försiktig!). Luktar inte så gott bara och är säkert inte hälsosamt att inandas - använd bara utomhus eller i välventilerade lokaler! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag håller med Johan B att mekanisk bearbetning med borste är bra och det funkar oftast bra med en alkalisk avfettning eller ev mikroavfettning. Startgas vill jag ABSOLUT INTE rekommendera - trots att min gamle högstadielärare Bosse Bildoktor använder det till allt... Vilket lösningsmedel som används avgör också hur lämpligt det är för andra ändamål. Lösningsmedlet kan vara ren industriell bensin, n-hexan. metanol, toluen etc, eventuellt kompletterat med andra ämnen såsom dietyleter. Vid rengöring hade jag därför rekommenderat att använda ett för ändamålet avsett preparat - annars vet man inte vad man sprutar på bilen! Läs alltså innehållsförteckningen innan ni följer detta tips från Bosse bildoktorn! (Eftersom jag träffat honom i princip dagligen under något år, så vet jag att han sprudlar av idéer - alla inte helt utprovade eller genomtänkta...). |
|
|
Det är sant att det bästa är att ta ett medel som är avsett för just det specifika fallet. Problemet är bara att de allra flesta personerna (inklusive mig själv) har svårt att avgöra exakt vilket medel som är bäst i alla lägen. Sedan gäller det att man har detta hemma.... Men startgasen löser det mesta, är billig, lätt att få tag på och har inte orsakat några problem med att lösa upp plast eller lack för mig (eller någon annan jag har hört om). Jag ser det som ett bra "universalmedel" (det var inte från Bosse bildoktor som jag fått tipset, utan det är ett beprövat medel i "mekarkretsar") Däremot är det med stor sannolikhet inte hälsosamt att stå i ångorna från gasen! (dietyleter finns i "alla" startgaser jag har kollat på!) De flesta vaxer för "vanliga konsumenter" brukar vara petroleumbaserade, vilket iofs kan göra att vanlig lacknafta/avfettning kan hjälpa mot vaxrester (men det löser även upp vanliga vaxlagret på bilplåten!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan, Man får försöka applicera avfettning enbart på plastytorna (mha borsten), men det blir ännu känsligare med startgas. Toulen ingår i flera har jag sett och det är att jämställa med thinner (skillnad?). Vill man inte satsa på en mängd specialmedel, så satsar jag hellre på lacknafta, T-röd etc som är billiga allroundmedel som man vet (ungefär...) hur de funkar på bilen. Eftersom jag sökt upp ett flertal innehållsförteckningar på just startgas, så vet jag att innehållet varierar och vanligen vill man inte ha dessa lösningsmedel på lacken (tex bensin och toulen). Jag såg dock mest risken med den breda produktgruppen "startgas". Om nu någon skaffar en startgas med aggressivare lösningsmedel så kan vederbörande bli missnöjd... MVH/PTR (som bott i Kronobergs län några år, närmare bestämt Växjö. Kul att Sveriges oljeexpertis finns där!) |
|
|
PTR, ligger iofs en del i det du skriver! Vissa startgaser kanske kan vara lite aggresiva, men jag har i alla fall inte fått några problem med dem (jag har nog bara använt Turtles eller Biltemas startgas, ingen av dem anger på innehållsförteckningen att det skall vara toulen i dem, men båda innehåller rätt mycket dietyleter). Toulen är inte så hälsosamt det heller....! T-sprit är ett ganska bra och relativt "säkert" medel. Kanske var dumt av mig att föreslå "grova artilleriet" direkt. Bäst är att alltid använda så lite/milda medel som möjligt.... Jag tycker faktiskt att den gamla tandborsten löser de flesta vaxrest-problemen, dessutom helt utan lösningsmedel! :o) Mvh Ps. vet inte om jag skulle vilja kalla mig oljeexpert, även om jag tror att jag har hyfsad koll på det. Finns säkert många som har doktorerat i ämnet olja! ;o)) BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.