AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
738

740i - bra köp?

Har blivit erbjuden att köpa en 740i från 97. Den har gått 14000 har all extra utrustning (Skinn, gps, tv, taklucka, vinterdäck mmm) Nyligen bytta bromsar och i bra skick. Motor v8 4,4. Priset för denna är satt till 170 000 är detta ett bra pris? Vad kan man vänta sig för problem de närmaste åren? Är det ngt speciellt man bör kontrollera innan köp? Tacksam för all hjälp jag kan få då bilen är oerhört trevlig men jag ovan med dennna bil.

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Du bör kontrollera bilen på ett M-test eller liknande tycker jag. Är allt skött som det ska så bör 14.000 mil inte vara några problem för den här typen av bil. M
Du bör också kolla att alla elektroniska finesser och utrustning funkar,,det är INTE billigt att laga byta.
Motor och växellåda ska det inte vara några större problem med om service är skött, vissa problem har funnits med växellådan för de adaptiva modellerna.
Ett test bör avslöja eventuella brister.
Att kontrollera dokumentation och den riktiga mätarställning är givetvis bra även om 14.000 för en 97 är ganska rätt.

Priset kan väl vara OK är ju svårt att säga med det låter på dig som om den är välskött.

Låt dock inte pris och skick lura dig utan var noga med konrollerna. Lika underbar att äga och köra som en fin och bra vagn av modell E38 är..lika stor ekonomisk katastrof är en som man måste reparera, motor, elektronik, transmission på.
Men,,,själv kanjag inte leva utan en E38.....tänker i alla fall inte försöka på et tag.
M-mannen
Man ska vara mycket försiktig med 97:orna när det gäller 740i. Det är ett erkänt problemår och många 740 ägare har varit missnöjda. Jag skulle undvika köpet. Dessutom låter priset högt.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag snackade med en kille i helgen om importbilar.
Han skröt att han, för några år sen, köpte en 740iA
som hade gått 38000 mil!, och sen skruvat den till 12000mil.
14000mil = INGA PROBLEM

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Gustav> Köpte min relativt nyligen med motsv. 14000 mil på mätaren. Inga problem och underbar bil. Instämmer dock helt och fullt med Sail - kontrollera ordentligt FÖRST.

M-Mannen> Vilka problem då, vad är orsaken till missnöjet?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Be att få kontrollera mätarställning hos BMW för 500:- Om ok gör ett M-test om du själv inte känner dig säker på skick.

M-mannen !
Vad bygger din kritik på för svagheter ? 97 var ju inte ett första år för varken motor eller kaross. Därmed bör de flesta sk. barnsjukdomar vara få eller?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
M-mannen osakligt inlägg. Åkt 95:a själv och den rullar fortfranande problemfritt efter 27000mil. 94 hade dom vissa problem i övrigt väldigt låg problemfrekvens. Kolla med BMWs tekniska avdelning kan dom säkert upplysa dig kvalificerat:-)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.