|
|
|
|---|---|
|
Nu var de problem igen.. har märkt efter dom 2 sista tankningarna att bilen drar lite för mycke bensin. tycker den borde ligga på 0.8-0.9 men nje.. den ligger på 1,2-1,3 liter milen. den är också lite hög på tomgång, den har även varty lite seg. Så jag var tvungen att testa lite själv, nolla därför styrboxen o bilen går hyfsat bra startar direkt och så o inget annat som den brukar tjura med vid start, tex orkeslös. Men sen några mil efter så blir bil faan lika tjuring igen. lite högre tomgång ca 1200-1300 vid kall. annars så brukar den ligga på ca 1000. Den blir också lite segare vid gaspådrag. Min fader sa något om lambda sonden?! Min bil: Länk | |
|
Trasig lambdasond kan ge sådana symptom! Om du åker till en verkstad som kan koppla upp sig mot bilelektroniken, får du snabbt svar om lambdasonden är hel eller trasig! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, det vet jag att man kan göra men det kostar väl en halv förmögenhet.? Var kan man göra det någonstanns i linköping eller runt där? Hackefors bil. Min bil: Länk |
|
|
kan du nog göra på dom flesta större verkstäder,annars är ju alltid bmw ett säkert kort,men troligen lite dyrare... Vill ha E30 igen!! |
|
|
Jo de e de säkert.. får ringa runt lite.. Min bil: Länk |
|
|
ehm.. "nolla styrboxen" Hur gör man det? Varför gör man det? Frågar man ingenting får man ingenting veta =) |
|
|
Genom att koppla bort pluskabeln från batteriet under några timmar (en del säger över natten), nollas alla inställningar i bilens styrelektronik. Ibland kan det hjälpa mot ryckig gång i motorn. När du kopplar bort kabeln, är det viktigt att motorn är kall. När man sedan har satt dit kabeln igen efter ett par timmar, går oftast motorn ojämnt ett tag. Låt motorn gå på tomgång till den är varm, och kör sedan några mil med varierande varvtal och belastning. Efter detta bör motorn gå jämnt igen! (om det är styrelektroniken som har spökat till det tidigare!) Som sagt: inte säkert att det hjälper, men ibland fungerar det! En felsökning med DIS (eller liknande) bör inte kosta mer än ca 500-700kr. (då skall de kolla mer än bara lambdasonden!) Är det en liten verkstad och du bara vill kolla lambdasonden, kan det nog bli betydligt billigare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vill kolla om det är något annat också. för bilen ska gå bra. e de något mer fel så vill jag veta det =) Min bil: Länk |
|
| hej motor nord har återförsäljare i linköping tex GA:s Bil o Motor | |
|
Jasså det var som fasen. Men är det orginalgrejer dom säljer där ? Min bil: Länk |
|
| vet ej men dom har väl bra grejer. | |
|
Jo det har jag sätt.. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.