AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.538

Svårt att lacka bromsok?

Tänkte ta mig för att lacka oken. Har inte kommit mig för att titta närmare hur det ser ut men, måste man lufta och greja med bromsarna när man har haft loss dom??
Kan nån rekomendera en färg som är slitstark och håller???
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Maskera och lacka på plats. Rengör dem noga först bara.
Tänk på att du köper en färg som klarar värmen.... för jag lackade med hammar lack... och den klarar inte värme... då blir det inte snyggt.

___
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
S 328 R;

var inte hela idén med att använda hammarlack just för att den klarar värme?! Jag har också tänkt att göra detta, och alla trådar här på forumet tyder på att man bör använda just Hammarlack?!

___
BMW CS #5221
Hammarlack har fungerat utmärkt på 2 bilar jag målat oken på. Kommer troligtvis att måla oken på Z3'an i vinter, med Hammarlack då.

S 328 R, lät du färgen härda ordentligt innan du gav dig ut och tokbromsade?

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

ZR 900: Hammarlack har fungerat kanon även för mig. Denna färg penslar du på enklast med en liten fin pensel. Ingen maskering är nödvändig. Två strykningar rekomenderas. Och precis som Fredrik M va inne på så vänta ca 8-10 timmar innan du kör med bilen. Stryk dock ingen färg på den vertikala ytan på "skivbormsplattan" (runt bulthålen) där fälgen ligger mot.

Lycka till

Mvh Jimmy

Min pärla::::Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Hammarlack funkar alldeles utmärkt på båda mina bilar.
Även efter 20 varv på Knutstorp.
Vanlig sprayfärg funkar inte, den brinner upp...

1BJÖRN
vad kostar och var köpa?

Snart 410 hk 622nm
Tack för alla svar!!!!
Men det är så att jag var sugen på att måla dom tokgula.............lite 240-varning kanske men bilen är mörkblå, fick för mig att det kunde se bra ut. Finns det gul hammarlack??
Eller röda kanske.......eller typ silver.....beslutsångest.

Hur som helst, finns det många färger att välja bland om man använder hammarlack?

//J
Länk

Och

Länk

/Anton
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Det finns speciell Ok-lack!
Om inte det duger så finns det Hotpaint i alla möjliga kulörer klarar ca 600 grader (borde räcka) Biltema, Mekonomen, samt en massa andra säljer dessa, men har dock inte så många färgvarianter på lager, men det är bara att söka!

Mvh: FrIIk
Visa användare
533
Jackass
523i -99
finns på ok macken! Köp en neongrön färg...hehe nämen..
Lo
86
Lowrider
328i -96
Lacka på plats, gör rent ordentligt tex med bromsrengöringsspray

Jag har alltid lackat mina ok i samma färg som bilen ALDRIG använd värmetålig färg!!! och har aldrig haft problem med missfärgning!!!!

Lägg på en zinkgrund efter rengöring, lacka med vanlig billack färg/bätringsfärg i flera lager, klarlacka 2ggr, blir kanonbra.

Min bmw är Lagungrön med lagungröna ok och skivor, tungt!!
Jag jobbar på en ytbehandling där vi elförzinkar grejer........kanske ska ge dom en omgång i baden. Rostar garanterat aldrig mer!!!!

Tack för alla tips!!! Bara jag får tillbaka bilen ska jag göra slag i saken.
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Låter ju inte helt krångligt...
Mina ok är ganska kraftigt smutsiga/rostiga... bilen är en 95:a som gått i göteborg fram till för 2 år sedan ungefär och därav rosten...
Hur (mer detaljerat) rengör jag dessa missfoster? Jag har tummen mer eller mindre mitt i handen...

Om inte annat kanske någon i stockholmsområdet känner sig sugen på att hjälpa mig för en slant?

Tack på förhand,
mvh Robban
Slit loss oket (glöm inte klämma till bromsslangen) putsa bort all smuts å skit...Jag använde en borrmaskin me stålborste & d blev bra..Köp bromsoklack (mekonomen) Lacka skiten & vänta minst 24 timmar innan du monterar dit d igen..Funkade fin fint på min beemer & lacken sitter fortfarande kvar = )

*peace*
Ja... 8-10 timmar väntade ju inte jag i och för sig.... det kanske var det som är problemet då... jag ska testa igen... för fular än vad det är nu kan det ju inte bli än då.

___
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
okej går att lacka.. jag å pappsen gjorde de på hans.. ajuste volvo 850, målade även skivorna, ej slit ytan! men de blev att typ rinna.. snurrar fort runt runt.. å varmt.. men okej blev super! m3;an är dom redan målade sliver. färg vet ej. men bra!

in
438
inkognito
E34 535-92
vill man göra det enkelt kan man ju köra utbytes ok på mekonomen typ och måla dem nya innan montering. Då e dem ju rena och fräscha men det blir ju lite dyrt.
hade tänkt renovera mina ok i sommar o samtidigt måla dem.

/Stefan K
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag tycker att man ska ta bort oken och blästra.. då blir det garanterat rent överallt. Men hitta en bult/skruv med samma gänga som är en UNF gänga = fingänga för att skruva i där bromsslangen satt innan. för att förhindra att det kommer skit i oken.. det är inte bra! Se också så att gummi skyddet är helt.

Sen är det bara att hitta rätt färg å lacka!

Mvh Jojje
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag har haft loss och blästrat, lackat mm. Läs mer här:
Länk
Länk
Länk

Jag skall bara tillägga att efter några mils körning fungerar nu allt enligt mina önskemål, även om det sista reportaget inte säger så...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.