|
|
|
|---|---|
Kowalski |
Hjälp!! Tänkte kolla vad ni kör med/rekomenderar för vinterdäck till era E36:or. Min är som sagt modell lite äldre (sen 1994) och saknar därför moderniteter såsom ASC+T och DSC. Har aldrig kört en BMW under vintersäsong och tillägas bör att jag bor i södra Sverige. Funderar på antingen Gislaved Nordfrost 3 (dubb) eller Nokian Hakkapellita Q (odubb) till min 318 i dimensionen 185 eller 195. Vilken sort skall jag välja? |
|
Nu har jag aldrig bott neråt så jag vet inte fördelningen av snö & is / barmark riktigt bra. Själv bor jag i förort till Stockholm och kör med dubbat för jag avskyr svinhala mornar UTAN dubb. En ganska skön känsla att glida förbi bilar utan dubb / eller sketna gamla hockeypuckar till vinterdäck när det är riktigt halt. Det är ju då dubbat kommer till sin nytta. Hade jag bott inne i stan med fåtal ärenden utanför hade jag nog valt odubbat. Inget riktig bra svar kanske men det är en svår balansgång. Vad prioriterar du först, att ha riktigt bra fäste när isen lägger sig på vägen. Eller vid snöväg & snömodd ? Med nya fräscha däck, dubb/odubbat kommer dom nog funka bra den här säsongen iaf. Mvh Anders S. |
|
|
Det beror nog på lite hur mycket du kör. Kullersten är ju ingen höjdare när det har fryst på, det kan jag intyga och jag har inte heller några moderniteter såsom ASC+T och DSC. Själv kör jag med ganska slitna dubbdäck men på min förra 325 E30 så funkade det nog bättre med regummerade odubbade vinterdäck (för övrigt köpta hos Molway). Självklart är ju dubb bättre men det är inte många dagar om året vi har riktigt vinterväglag här nere. Håller du dig på de lite större vägarna och inte kör för långa sträckor så tycker jag nog att det räcker med odubbade. Akta dig däremot för uppförsbackarna som slutar med trafikljus (Nöbbelövskorsningen) om det är halt för då kan det bli problem. För er andra kan jag upplysa om att de inte prioriterar att snöskotta och salta här direkt. Bredd är jag ingen expert på men desto smalare desto bättre eller? Mvh Carsten |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För MEJ har alltid vinterdäck betytt grovmönstrat och Dubb har alltid sett allt annat som en kompromiss. Framförallt de som kallas åretruntdäck men de är kanske inte tilllåtna som vinterdäck numera. Jag vill kunna köra och ta mej fram i vilket före som helst.jag bor inom Örebro län.I vår stad används inte salt så åka utan dubb är direkt livsfarligt. det blir mycket packad snö och is vid korsningar, trots sandning så är det ingen bra lösning att åka odubbat.Men vid körning på plogade och saltade större vägar så kan odubbat var ett alternativ. Min sambos son (min bmw.mek) åker MB 300 TE fouromatic alltså en fyrhjulsdriven MB combi-89 där går det alldeles utmärkt med odubbade.provkörde med Michelin tog sig fram MYCKET bra, men sen ska man stanna också inte så lätt utan dubb.I södra Sverige typ Skåne så är nog odubbat kanske att föredra, trots att de dagar som det blir vinter där, blir så VÄLDIGT mycket vinter, men då kanske man ska låta bilen stå i allafall Hasso |
Sipp |
Jag är mycket bestämd i denna fråga. DUBB! De enda tillfällen jag kan tycka att odubbat är bra är om du i stort sätt bara ligger och kör motorväg i södra Sverige. Dock skall man då var medveten om att odubbade slits mycket fort då hela finessen med odubbade är deras mjuka gummiblandning. Dessutom brukar jag vara noga med att titta på vilka d äck som får bra i motortidningarnas tester. Inte minst på barmarksegenskaper. Själv har jag kört på Nordfrost 2 i under tre vintrar, de höll i två. Förra vintern var de verkligen dåliga. Köpte igår Nya Nordfrost 3. |
|
Kör alltid odubbat och mest i södra Sverige men med jämna mellanrum ända upp mot fjällvärden. Har en säsong på Nokian odubbat med gott resultat, annars har det mest varit Good Year och Michelin. Fördelen med de odubbade här nere är ju att de funkar bra även är det är brist på vinter som det så ofta är. Fast med blåsten från sidan och lätt snöfall är ju givetvis dubb bäst. Det är alltså en kompromiss hur och var man kör. Men är du ovan vinter/bil/BMW förare kanske ett par dubbade är säkrast. Fördelen med BMW är att det är en ärlig vinterbil, talar tydligt om när den tänker släppa mm fast det handlar ju om att veta vilka tecken man ska lyssna till. Mitt råd är alltså att ta ut bilen på en halkbana när du valt däck och verkligen testa hur det känns när det är halt och lära dig vad du ska lyssan efter samt hur du rättar till misstagen. Det är nästan viktigare än att ha de perfekta däcken. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sail: kan inte annat än instämma,mcyket bra råd. Hasso |
|
Bra talat Sail! Att någon gång alternativt ibland pröva sig fram på ofarlig plats, var gränsen ligger etc är det allra bästa. Att köra som Fittipaldi för att man har Nokias värsta dubbdäck är en företeelse många fått ångra... Mvh Anders S. |
|
|
Jag kör odubbat (Hakkapellita Q) numera och det fungerar helt perfekt här i Gbg, där det sällan är is eller snö på vägarna. På barmark har jag bättre grepp med odubbat och dessutom börjar jag inte särskilt tidigt på morgonarna så när det någon gång är is eller snö så är den oftast "uppriven" av bilar med dubb, vilket gör att jag får bra fäste med odubbat också. Dessutom går bilen tystare och man kan byta tillbaka till sommardäck när man själv vill. Kör du mycket landsväg eller bor ute på landet där de sällan skottar, så kan dock dubbat vara ett intressant alternativ. Utvecklingen har gått fort och man man blir faktiskt förvånad över hur bra t.ex Hakkapellita Q greppar även på is/packad snö. Mycket bättre än de dubbdäck jag hade för några år sedan även om också dubbdäcken har förbättrats sedan dess. |
|
mackan325 |
Min går på 205/50 - 16 Michelins Pilot SX, står jättebra i sin vinterförvaring på dem.... Skämt åsido, du liksom jag bor ju i skåne, betänk att en resa till tyskland är omöjlig på dubbade däck. |
|
Dubbat är ALLTID bäst, särskillt i södra sverige där det antingen är is eller barmark! Läste ett test där inget dubbfritt däck klarade en undanmanöver i 65 km/h på barmark utan att spinna runt. De dubbfria däckens uppbyggnad och gummiblandning gör att de är sämre på barmark. Kommentarer på detta! |
|
|
Hmm, du bad om kommentarer KBL. 65 är ganska fort, du menar väl inte att ett dubbat däck klarar en undanmanöver i den farten på barmark? Alltså, ett odubbat däck måste ju vara bättre än ett dubbat på barmark? Mr C |
|
| Vill bara komentera Mr C uttanlande och smatidigt stödja KBL:s. Ett dubbdäck har varken sämre grepp eller bromsstrecka på barmark. Det är en gammal myt som måste dö ut... | |
Sipp |
Verkligen viktigt att understryka att dubbdäck inte har sämre grepp på barmark än odubbade vintedäck! Dock finns det dubbdäck som har dåligt grepp på barmark så det gäller att välja rätt. Även om jag kan tänka mig odubbat om jag nästan enbart ligger och kör motorväg eller liknande i södra Sverige så håller jag med KBL om att just i södra sverige är annars dubbdäck klart klokaste valet. Barmark och istäcke är ju inga ovanliga körförhållanden i mellerast och södra Sverige. |
|
Mr. C, jag refererar bara till vad jag läst och tror på. Själv har jag aldrig gjort, och hoppas aldrig behöva, göra en undanmanöver i 65 km/h eller någon anna hastihet heller för den delen med varken dubbat eller odubbat. Att greppet rakt fram, d.v.s. vid acceleration och inbromsning är en sak, men vid undanmanövrar ställs andra krav på ett däck. Om man tittar på ett dubbfritt däck med alla dessa saipningar (stavas det så?) så tycker jag inte det är konstigt att de viker sig och tappar greppet vid en undanmanöver. Ett dubbat däck har iallafall har ett antal massiva gummiklackar, där dubben sitter, som troligtvis inte "kolappsar" vid en undanmanöver. Sen är det ju förstås gummiblandningen! Fler kommentarer! |
|
Sladden |
Åker du mycket på snö/is kan jag varmt rekommendera Nokian Hakka 2 (dubb) |
Kowalski |
Vill först o främst tacka för alla inlägg och hjälp/tips! Har nu bestämt mig, det blir dubbade däck Gislaved Nfr3. Carsten påminde mig om gatstenen i Lund samt Nöbbelövsbackarna på vintern. Har sett mänga bakhjulsdrivna bilar stå där o slira, dessutom bor mina föräldrar där ute så man kör där en hel del. Däremot hade faktiskt OKQ8 de lägsta priserna på Gislaved Nfr3 (1166/däck) färdigt på bilen. Molway skulle ha 1350 för samma jobb. Men det kanske går att förhandla med Molway? |
Du har väl en viss återbäring från Ok-Q8 också? för alla inköp under året. Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.