AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.899

Varför inte standarddämpare vid sänkning?

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har läst inlägg om stötdämpare vid sänkning, och undrar bara varför inte standarddämpare ska klara av sänkning?

Exempelvis genomslag ska ju inte kunna ske i dämparna, utan dessa ska ju tas omhand av fjädringen, och det finns ju inget mekaniskt slitage som kan slita ut dämpare på ett par år. Däremot slits tätningar och oljan sliter så småningom också, men bör inte påverkas av i vilket läge kolven ligger, eller har jag fel?

Jag har funderat på att ringa till någon stötdämpartillverkare, men har inte orkat, så jag vänder mig till Er istället:)

Mvh
Rolf

Black shining beauty
dämparen slår ju längre när du har kortare fjädrar.... dämparna får alltså jobba bra mycket mer än vad dom är konstruerade för.

___
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...En standarddämpare får jobba inom fel arbetsområde när du sänker bilen,därför rekommenderas en dämpare som är anpassad för kortare fjäder och har sitt arbetsområde och därmed oxå slaglängd anpassad för kortare fjäder..

En standarddämpares konstruktion och slaglängd är ju gjord för den längre fjädern för att fungera optimalt och därmed ge det egenskaper som tillverkaren tyckte blev bäst i det fallet,dvs en kompromiss mellan komfort och väghållning och lång hållbarhet....

Skall tilläggas att det naturligtvis går att ha kvar standarddämparna vid sänkning men det blir inte optimalt mht känsla/väghållning/hållbarhet enligt ovanstående resonemang.

Mvh Janne.
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag håller inte med att det blir längre slaglängd. Min är sänkt ca 50 mm, och den rör sig inte mycket i fram.

Jag har snarare problem att fjädringen är så stum att det känns som om jag slår i botten ibland i gupp. Jag kanske också borde skaffa kraftigare krängningshämmare. Det är nog viktigare än att ha kortare dämpare.

Jag kan tänka mig att du har rätt om att dämparen inte arbetar inom rätt område, och därför inte ger bästa prestanda.

Jag reagerar bara emot att dämparna skulle gå sönder vid sänkningar, vilket har antytts i forumet.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
En sak kan man konstatera (för det är så många som provat): det går att använda "orginal" dämpare vid sänkning, men väghållningen OCH komforten blir lidande. Väghållningen pga att en fjäder som är styvare behöver styvare dämpare. Komforten pga att fjädringen slår i bottnen pga den mjuka dämparen som inte dämpar den kortare fjädringsvägen tillräckligt effektivt.

Bilsport testade för flera år sen olika sänkningskit, jag tror det var tre olika: jamex sänkningsfjädrar, jamex fjädrar/dämpare och eibach/bilstein fjädrar/dämpare. Med enbart fjädrar så förbättrades väghållninen nästan inte alls....

Monroe sensatrac och liknade dämpare med komfortzon bör absolut inte användas vid sänkning eftersom arbetsområdet blir fel vid sänkning.

mvh Kristian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som gör att en standarddämpare kan gå sönder/slitas ut om den används tillsammans med en sänkningsfjäder, är att sänkningsfjädrarna är mycket hårdare. Det gör att dämparen utsätts för starkare krafter (dämparen skall dämpa rörelsen i fjäderns upp och nergående rörelse).
Det som händer, är att dämparen utsätts för krafter som den inte är dimensionerad för, därav det markant ökande slitaget på dem med sänkningsfjädrar!

Sedan kan arbetsområdet även bli fel!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
320-325
om man gör i omvänd ordning då? alltså kapar orginal fjädrarna och köper sänknings stötdämpare..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Rolf>>Jag kanske blev lite missförstådd...Det jag menar är att slaglängden på en seriös sänkningsdämpare konstrueras MINDRE än på en standarddämpare med allt vad det innebär.Slaglängden blir m.a.o. KORTARE med en sänkning så klart.

Och naturligtvis så är en sänkningsfjäder hårdare "satt" än en ordinarie standardfjäder dels pga risken för fjädern att slå i "botten" s.a.s. annars.

Arbetsområdet blir för en sänkningsdämpare ofta mindre pga mindre längd på fjädern.Därför görs en sänkdämpare oftast med kortare slaglängd och därmed oxå i kraftigare konstruktion i övrigt för att motstå krafterna som blir i fjädringsrörelserna..

Tilläggas ska väl att jag oxå kört med sänkfjädrar(H&R)som sänkte 30mm(har jag för mig) och "standarddämpare"(Monroe gasmatic) en gång i tiden utan att vara allt för missnöjd ändå :)
Höll så länge jag hade bilen sänkt med godtagbar komfort o väghållning som av mig uppfattades som bättre än originalsättningen, gick bra i åtminstone 5år och ca 7500mil :)

320-325>>De lär inte "lira ihop" så där superbra med en kapad standardfjäder med dennes förmodade mjukhet och tappade spänst(dels pga att kapningen saboterar fjädern).Inte optimalt det heller ;)

Mvh Janne.
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Johan B: Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang om att det blir större påfrestning på en dämpare med en kortare, och därmed hårdare fjäder.

Ta extremfallen: Om du väljer en extremt mjuk fjäder är det nästan bara dämparen som "tar emot". Om du däremot väljer en fjäder som är stenhård kommer ju inte dämparen att röra sig alls.

Däremot håller jag med om att dämparen bör vara kraftigare/trögare med kortare och hårdare fjädrar, så att det ex inte blir genomslag, och då blir det såklart större krafter på dämparen.

Jag har för mig att det finns en formel där fjäderkonstanten ska multipiceras med dämpningskoefficienten för att få "rätt" karaktär på hela svängningen.

Därför bör man nog inte själv experimentera för mycket, utan köpa färdiga satser av seriösa fabrikat.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag såg inte att någon av er tänkte på resultatet åt andra hållet, men jag kan ha fel. Så här menar jag. Dämparen är den del som även förhindrar utfjädringen att bli för lång, oftast inget problem eftersom vi numer inte har några järnvägövergångar att lätta över, men vi är ju gasglada så ibland är det inte mycket downforce kvar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rolf, precis som Jonne är inne på, blir den största ökningen av krafterna vid "returfjädringen".
Då orkar inte dämparen "hålla emot", utan utfjädringen sker för snabbt.

Vid infjädringen (kompressionen) blir förhållandet givetvis det motsatta, fjäderns ökade kraft gör att dämparen trycks ihop mindre/lpngsammare.

I vilket fall slits dämparen mer om du har en felaktig fjäder i förhållande till dämparens specifikation.
Det gäller även om du har för mjuk fjäder.

Fjäder och dämpare måste vara anpassade för varandra om man skall få maximal väghållning. Faktum är att komforten även blir bättre om fjäder/dämpare är bra anpassade för varandra!

Precis som du är inne på, är det bäst att inte laborera allt för mycket själv, om man inte har bra koll på vad man håller på med. Bäst/enklast är nog att köpa en färdig sänkningssats som har rätt specifikation på både fjädrar och dämpare från början!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Hade enbart sänkfjädrar på min bil fram i ca ett halvår..då gick båda framdämparna sönder..det var som att dom slog i botten vid nedfjädring..så nu är allt utbytt mot ett komplett väghållningskit med anpassade fjädrar och dämpare.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Roffa: Samma sak hände mig och troligen kommer hända för Rolf Ohlsson snart med! Det vart cykelpumpar över en vinter!

Nu åker jag med Sachs Orginal dämpare och orginal sportfjädrar från BMW.. Det har gett min bil en Utommordentlig väghållning igen och sänker inte så värst (20mm) så man slipper vara orolig för Iskrap osv..

Sen kan man läsa på många säknings satser som sänker mer än 40mm (oftast 60mm) fram att man absolut inte BÖR använda orginal dämpare då dessa inte håller för denna sänkning! Sen på frestas ju så klart en orginal dämpare MKT mera då den hela tiden kommer att få arbeta nedre ytterläge (konstant högt tryck) och sen när returen kommer så komprimeras och dras dämparen ut hårdare än den är tänkt för och blir snabbt otät! Det säger ju sig självt nästan om man tänker efter och klurar en stund =)

Tjo

Länk
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag håller med om resonemanget om returen, det verkar logiskt.

Därmot undrar jag om originaldämpare kan bli slut så fort bara för det. Jag misstänker att dämparna också går i botten lite innan fjädringen gör detta, (om de kortare fjädrarna gör det, alla verkar inte råka ut för det som jag), men detta borde vara en konstruktionsmiss tycker jag.

Missen märks ju inte iom att normala fjädrar aldrig bör bottna ihop med rätt dämpare.

Det skulle vara intressant att höra vad en dämpartillverkare säger.

I tillägg kan jag nämna att jag idag var på en förbesiktning på BMW, och jag har en glapp spindelled på undre bärarmen (mycket ovanligt på en aluminiunarm enligt BMW), samt båda spindellederna på casterstaget (de inre alltså) glappar, så mina smällar (bottnar i större gupp och kanter) verkar ha slitit hårt på framvagnen. Jag har också bytt stabiliseringsstagen nyligen.

En slutsats som jag har dragit är att byt inte fjädrar om du inte vet vad du gör. Mina är bytta innan jag köpte bilen, (ej original).

Mvh
Rolf

Black shining beauty
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Som sagt rolf.. jag har fått samma problem på min bil med.. Byt Casterstags bussningar och Stabilisator stagen.. kommer få byta Casterstagen och länkarmarna med då jag haft samma problem tidigare då tidigare ägare hade den grymt sänkt fram och med 18".... genomslag!

Rolf Ohlsson: Hur långt har din gått? Min har gjort 20500 då dessa problem trilla in.. Skulle vara intresant att se om det har nån relevans emot miltalet elelr bara om det handlar om att våra bilar har varit för sänkta!

Länk
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag kan väl ta och stämma in i kören.
Mina fjädrar gick av på klassiskt BMW maner. Galen som man är kapade jag bort de trasiga varven och monterade tillbaka i väntan på de nya fjädrarna. Jag var fullt medveten om risken för haveri på dämparna, men eftersom jag inte var nöjd med komforten (Bilstein sportinställda för normalfjäder) och de hade gått 16 tusen mil så var det värt en chansning. En vecka senare hade en av dämparna gett upp. Den mest troliga orsaken var just kortande av fjädrarna.

Mitt returlängds-resonemang, i mitt inlägg ovan, var jag lite otydlig.
Har en fjäder en ospänd längd på t ex 300 mm så har stötdämparen en slaglängd på ca 250. Monterar man då en kortare fjäder på samma dämpare så blir förspänningen av fjädern alldeles för låg, ja kanske rentav lika med noll, vilket kan få fjädern att hoppa ur läge vid hög fart över ett krön etc. Gör man då detta ingrepp på en bil utan fjäderben av Mc Pherson typ så kan man rentav tappa fjädern.
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Min har gått 23000.

Bytte nyligen knarrstagen, fast de byttes för ett drygt år sedan (en del berodde på att gummibälgen hade fläkts upp på en led)!

Mvh
Rolf

Black shining beauty
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nu har jag tyvärr samma otur på min länkarmar.. lyckades paja gummitp å nå av dem då jag höll på att byta en massa... *klantingt av mig*

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.