AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.781

Varför reagerar inte BMW på skruvade mätare?

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har läst massor om skruvade mätare, och inser att detta skadar hela begagnatmarknaden, (samt privatekonomin pga ex försäkringspremier).

Jag förstår bara inte varför ex BMW inte upplyser om när de ser att mätaren är skruvad vid ex service. Detta borde hjälpa att ex häva ett köp om servicen görs nära efter ett köp.

Jag förstår att skruvningen antagligen också kan göras så att det inte märks i diagnosen, och då hjälper såklart inte detta.

Jag tycker också att BMW skulle ställa upp att kostnadsfritt kontrollera misstänkta bilar, och generellt vara mer offensiv att informera ägarna om problemet med skruvning.

BMW skulle också kunna börja "jaga" de firmor som erbjuder skruvning, (tipstelefoner mm).

BMW själva skulle kunna få igen kostnaden ex genom goodwill och att värdeminskningen minskar på bilarna, (fler skulle välja BMW eftersom värdeminskningen idag är den i särklass högsta bilkostnaden).

Egentligen är väl det här riktat mot BMW, men vad tycker ni?

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Till att börja med;

Det är inte olagligt att skruva sin mätare. (om man informerar en evetuell köpare om detta).

Numera går det att programmera om även LCM'en så en skruvad mätare inte kan upptäckas av BMW eller någon annan.

VAD BMW borde göra däremot är kanske att ge fan i att sälja nya servicehäften utan-frågor-till vem-som-helst, det borde framgå i servicehäftet med serienummer/hologram eller annat att det ÄR orginalhäftet, borde ju vara betydligt enklare än att jaga firmor med tipstelefoner.... eller hur?

Det är väl så att samhället ser inte bättre ut än folks samvete.

och uppenbarligen är köparna antigen grymt godtrogna som kollar på mätaren - istället för bilens skick i kombination med handingar o historia - när dom köper en bil eller alternativt bara riktigt puckade... resultatet är ju att det finns en marknad för att skruva mätarna...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
540iS

".....och uppenbarligen är köparna antigen grymt godtrogna som kollar på mätaren - istället för bilens skick i kombination med handingar o historia - när dom köper en bil eller alternativt bara riktigt puckade... resultatet är ju att det finns en marknad för att skruva mätarna..."

Det är just det som är kärnpunkten i det hela. Se en annan tråd där jag fick på pälsen för mitt resonemang.

Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Tycker att det helt klart vore straffbart att skruva mätare.
Varför skulle det INTE vara det??
Håller med om att man borde jaga dessa oseriösa skojare, BMW borde ju också ha ett intressa av att upprätthålla ett seriös rykte om sina bilar för det är ju trots allt tyvärr oftast BMW man förknippar med skruvade bilar.... Finns självklart andra märken som också skruvas men ni förstår vad jag menar.

Själv tänker jag fortsätta åka BMW, det är bara det att man får vara extra försiktig när man inhandlar en.

Mvh
Fredrik

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Det är ju straffbart om du skruvar en mätare för att sedan sälja bilen och inte berättar om den backade mätaren. Då räknas det väl som bedrägeri har jag för mig, men själva skruvningen i sig skulle nog bli svår att kriminalisera.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Kan man verkligen köpa nya service häften hos BMW?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ja! Genom att kriminalisera själva skruvandet skulle bara orsaka en massa med praktiska problem.
Det man idag angriper är uppsåtet. Det vill säga att det är helt OK att skruva mätare så länge som man ej gör det i syfte att lura någon. Personligen tycker jag att den lagen är bra. Problemet är bara att praxisen går emot det.
Om det vore olagligt att skruva en mätare så blir det svårt när man t.ex byter en mätare för att den gamla har gått sönder.

För vad är egentligen problemet, dvs själva kärnpunkten? Jo! Att det går att tjäna pengar på det. Själva skruvandet i sig är egentligen sak samma utan det är konsekvensen av det som är intressant.
Om man ej kan komma åt de vinster som görs på skruvandet så får man se till att öka kostnaderna för skruvandet så att det ej lönar sig att skruva.
Hur ökar man då kostnaderna? Ett sätt är ju givetvis att göra mätarna bättre och bättre så att det krävs mer och mer sofistikerad (läs;dyrare) utrustning för att manipulera. Tyvärr faller det här resonemanget då utvecklingen av "svarta" apparater ej står still utan även där fortgår utvecklingen, och därmed tillgången, med fallande priser som resultat. Jag tror att redan nu är mätarna såpass bra att man ej tjänar så mycket på att göra dom bättre. Det skulle bara generera högre kostnader i förhållande till den vinst som görs.
Istället bör man nog se sig om efter parallellvägar så att det totala ekonomiska trycket på mätarskruvarna gör det hopplöst att tjäna något.

Parallella åtgärder kan t.ex vara att öka medvetenheten hos både folk i allmänhet och branchen specifikt tillsammmans med andra parallella åtgärder tilsammans med att man ökar servicebokens värde genom att t.ex som någon skriver införa serviceböcker som klart indikerar att det ej är orginalboken man tittar på om det har skett ett byte.
En annan variant vore att centralisera all service i en gemensam dator (märkesspecifik).
Listan kan nog göras hur lång som helst.

Till syvende och sist så är det som så att det finns ingen patentlösning utan det handlar om att kriga på många olika fronter, dock håller jag med om att BMW (och alla andra) tillverkare borde engegera sig lite mer i frågan.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har tidigare tyckt att BMW av imageskäl borde engagera sig mer i den här problematiken. Det måste vara ett problem för dem att det finns skruvade lik på marknaden som drar märkets rykte i smutsen. Plus att BMW fått ta opropotionerligt mycket av mediepubliciteten kring skruvandet.

Men samtidigt tror jag att företaget egentligen inte har mycket att vinna på att engagera sig som det föreslås i tråden. Skruvandet drabbar knappast nybilsförsäljningen. Vem köper ny Audi istf ny BMW för att det finns skruvade 97:or hos vimpelhandlaren två kvarter bort? Inte jag i alla fall, det är en sak som är säker. OCh det är på nybilsföräsljningen, eller rättare sagt tjänsterna kring nybilsförsäljningen som BMW tjänar sina pengar.

Men begagnatförsäljningen då? Tja, så länge den auktoriserade BMW-handeln kan göra trovärdigt att deras bilar är fina, ärliga och välskötta - och därmed kostar med än hos Ärlige Harry med vimplarna - är det knappast något problem för dem. Och det tror jag att de har varit ganska framgångsrika med.

Min bild är också att mätarfifflet är mindre utbrett i de segment där den auktoriserade handeln säljer flest bilar, dvs. standardbetonade modeller av 3- och 5-serierna som är yngre än tre år. Det är så man ska se den mobbning av direktimporterade bilar som åtminstone för några år sedan förekom från en del akutoriserade handlare. Det kanske har ändrat sig, vad vet jag.

Jag kan ha fel (det händer, men inte så ofta ;-D) men BMW har inte så mycket att tjäna på att lägga resurser på detta. Dessutom förstår jag om de vill distansera sig från hela fenomenet.

Alltså - det är vi konsumenter som få ta smällen och det är vi som kan lösa problemet genom att vara kunniga, kritiska och noggranna. Jag tror att BMWPower och forumet här är bland det bästa som hänt i kampen mot skruvarråttorna. Helt enkelt för att här kan man lära sig hur man undviker liken och köper rätt bil! Ju fler användare, desto värre för fifflarna!

My Bimmer is my mistress
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Bra åsikter tycker jag, och främst att detta forum tom har varnat för bilar som bevisligen har skruvats.

Jag anser att BMW kan göra mycket för att förbättra ryktet att "begagnade BMW är skruvade"/"du får inte mycket när du byter in din BMW".

Nu har det gått så långt att du inte´kan veta om bilen hos din BMW-handlare inte är skruvad, eftersom det inte bara är importerade som skruvas.

Jag föreslår att BMW skulle se till att mätarställningar vid besiktningar, service och reparationer matas in i ett centralt register, som inte kan ändras. I detta register borde även information om bilens reparationer och krockskador mm in. Då skulle reparationsbokens värde mångdubblas. Idag behöver du faktiskt inte byta alla de delar som är trasiga, och som påpekas på service.

Vidare föreslår jag att BMW samarbeter med de tyska återförsäljarna så att den svenske återförsäljaren kan gå in i det tyska registret där de har gjort liknande som jag föreslog för den svenska marknaden, eller åtminstone förenklar spårning.

Om BMW såg till att detta gjordes lättillgängligt skulle kanske flera välja BMW, och det skulle BMW tjäna på.

Tyvärr skulle nog begagnatpriserna stiga, men det kompenseras kanske av billigare försäkringspremier....

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Rolf,

Jag tycker att du har många bra poänger, framförallt i dina tankar om en central databas där mätarställningar lagras vid service och reparationer!

Man kanske skulle starta en namninsamling med detta tema och skicka till BMW, så att de förstår att vi menar allvar?

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
håller med de två föregående talarna att det vore mycket sympatiskt av BMW.

Om vi till alla namnunderskrifter bifogar en liten plan på hur detta kan bli en affär för BMW (mer pengar in än pengar ut) så finns också chansen att de skulle göra något. Annars är jag rädd att ingenting händer.

Är det f.ö. någon som resonerat med sin handlare om detta? Vore kul att veta vad de säger.

/330
som också heter Calle IRL

My Bimmer is my mistress
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har skickat ett mail till BMW. Få se om de svarar...

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Här är BMWs svar. De är rätt kallsinniga till att medverka i forum som dessa. De kanske anser att dessa konkurrerar.

Problemet med importerade bilar förstår jag att de inte är så ledsna över, fast det är lite konstigt att de inte oroas av att BMWs rykte kan skadas generellt.

"Bäste Rolf,

Tack för ditt mail.

Skruvade mätare kan ofta vara ett problem. I vissa fall är den största skadan att man har betalat för mycket för bilen, i andra fall kan en skruvad mätare dessutom göra så att garantin inte gäller.

Som en av insändarna skriver kan vissa personer manipulera med bilen så att det inte går att finna den riktiga mätarställningen med hjälp av verkstädernas instrument. Vill man kolla hur långt en bil har gått finns möjligheten att kontakta sin auktoriserade BMW-återförsäljare och be om ett intyg som talar om när en eventuell garantireparation gjordes och vilken mätarställning bilen hade då. Eftersom dessa noteringar är från de eventuella garantireparationer som har varit är uppgifterna inte alltid till hjälp. Något annat register som talar om mätarställningar finns tyvärr inte.

Vi har tidigare avböjt att medverka på denna och andra hemsidor och forum.

Med vänliga hälsningar
BMW Group Sverige "

Mitt meddelande:

"Hej,
Jag brukar följa och delta i diskussioner på BMW-Powers hemsida.

En del av frågeställningarna tror jag skulle vara intressanta för er att följa, (gör ni redan?).

Ett exempel ger jag en länk till. Kan ni ge en kommentar till detta vore det intressant.

Ni har många hänförda BMW-ägare i forumet, men tyvärr blir det lite för mycket åsikter i stället för fakta. Där skulle ni kunna gå in ibland med faktauppgifter. Det skulle också kunna förbättra er good-will.

Länken: Länk

Mvh
Rolf "

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Bra initiativ Rolf att kontakta BMW!

Deras svar är väl ungefär vad man kan vänta sig, vare sig mer eller mindre.

My Bimmer is my mistress
De kanske avböjer officielt att medverka men nån gång ibland som privat person finns det säkert någon som finns här... el?

Mvh/Soki
Ny bild 22sep-
Länk
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Det är nog som vanligt att man ska prata med rätt personer, (=tillräckligt högt upp)....

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
För tre år sen, första veckan 330 Ci fanns att provköra i Sverige, var jag på BMW i Solna och provkörde en. Drabbades av akut habegär, även om det just för tillfället inte var aktuellt med bilköp. Det blev det några månader senare.

Hur som helst, när jag kom tillbaka till säljaren på BMW fick jag bara frågan om det gick bra och jag sa ja. Så tog han nyckeln och gick. Kvar stod jag, gapande som en guldfisk och tänkte "men vaf**n, SÄLJ BILEN TILL MIG DÅ!"

Eftersom jag jobbar med affärsutveckling skrev jag ett mail till dåvarande VD på BMW Sverige (tysk, komer inte i håg vad han hette) och berättade vad som hänt för att ta upp en diskussion om kundrelationer och hur man kan bygga bättre försäljning. Reaktionen från företaget var att det ringde en försäljare som sa "hör av dig när du vill köpa".

Min slutsats av detta är att man även på högre nivå är ganska ointresserad av att odla relationer, till och med till de mest hängivna kunderna, om det inte betyder en såld bil här och nu. Och inte ens det, ibland.

Porsche Sverige har en helt annan inställning, kanske för att Porsche är ett entusiastmärke. De rekryterade ordföranden i Porscheklubben som VD härom året. Då har man fattat nåt om hur man bygger kundrelationer.

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.