|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte från helsynt till mineral , och fick en motor som vart tyst efter ban åkandet , med syntoljan , lät den som en disel , efter några varv , men med mineralen , som vanligt , oljan är en vanlig Helix 15/40, på vintern blir det delsynt olja , om ni läser vilka kvalitet oljan ska ha , finner ni att det finns mineral oljor som klarar BMWs krav Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
| Jag själv kör på BP Visco 5000, Castrol har sammma olja fast i en annan förpackning....dom har ju gått i hop.Tänka bara på att köra på helsyntetisk om du gjort det innan...det är det viktigaste.. | |
|
kör Red-Line 15w-50 helsyntet i M4an och det funkar bra,byter ca var 300mil. har en 316 som tickade provade både delsyntet och mineral men när jag la helsyntet 5w-50 så var det mycket bättre,alla oljor var mobil 1 jag tycker helsyntet är bättre om deet är så är väl en annan sak. |
|
| Sladden det var det dummaste jag hört att BMW skulle slå i helsyntet för att motorerna ska haverera och ge dom arbete... | |
| Annars har Castrol en ny olja med viskositet på 10W60, dyr som helvete men det ska visst va samma olja som BMW har i Formel 1 helsyntetisk givetvis !!! | |
ulfson |
Castrol Rs 10 - 60 helsyntet 120:-/l |
| 120krl det var rätt bra pris som mobil ungefär. | |
BMW-frälst |
Körde en gång i tiden en BMW 320i -87 på mineralolja, den började blåryka och knacka i ventilerna. Kör på Statoils bästa helsyntet nu och den är utomordentligt bra. /Martin |
|
Nej inte RS olja den är ju gammal och billig :)) !! Denna kostade snarare 200 kr liter och är mycket bättre en RS säger de i alla fall ? |
|
|
M 3 Vad är namnet? Blev smått intresserad, vill endast det bästa för "bettan":) Support Your Local Big Red Machine! -or else- |
|
| Köp Agips 10-60 Racing olja. Den är super!. Den är som gjord för RACING motorer. Priset ligger runt 120 kr/litern. | |
| TWS 10W60 heter den och kostar exakt 169 kronor liter, men bra är den ! | |
ulfson |
Detta med olja kan man verkligen klia sig i huvudet av. 10 w 60 rekomenderas bara till bilar i extrema förhållanden, rally samt racing, och denna olja är extremt bra i extrema förhållanden,men den smörjer inget vidare vid tex kallstarter. Så denna olja känns lite väl extrem för mina förhållanden. Blev tipsad en Castrol Gtx5 light delsyntet som ska vara riktigt bra,är som standard i många nya bilar idag,men varför ska man få besluts ångest över vilken olja man ska köpa. Pennzoil som jag hade på G är lite renande olja och detta är väl inte det bästa om den renar då släpper väl kanske lite partiklar i motorn och vart tar dom vägen tro. Va faan ska man köpa........ |
|
Kan bara hålla med dig ulfson. Bara för att man kör en bil med bra prestanda betyder inte att det är racing man håller på med. Med ditt och mitt körsätt, dvs brukskörning med diverse "testa vad den går för" (eventuellt) behövs ingen tjock olja. Inte ens STCC-bilarna kör på tjockare olja än ex. 0w40/5w50, vissa kör dock med MC 4T-olja 15w50 pga att kopplingen kan börja slira. (Hur många kör hårdare än: ca 30 minuter / varvtal mellan 5000-8000 rpm konstant, bland oss landsvägsbilister?) Men som sagt förut, eftersom det största slitaget är just vid kallstart är det en tunn olja man bör använda. Att oljan som du funderade på säger att den är renande betyder mer att den "håller motorn ren" än att den "rensar". Alltså ingen fara om motorn inte är misshandlad med oljebyten innan. Mvh Anders S. |
|
|
Bara så ni vet olja med viskositet på 10 W klarar sig utmärkt ner till -15 grader och kalare en så blir det ju inte så ofta? Den övre viskositeten dvs 60 W i det här fallet är ju nästan ett måste om man kör bilen snabbt och länge speciellt utomlands där det är vanligtvis varmare ! Sen visst håller man sig till Sverige och liger och fiser i 90 kan man ju alltid satsa på en tunnare olja men då förstår jag inte varför köper man en M 3 -a (för den är ju inte direkt billig att äga) om man ska köra till affären ? |
|
ulfson |
Vart man ska åka hör väl inte hit,frågan va väl om man verkligen behöver 10w60, man ligger ju inte direkt och snittar 240km/h i flera timmar, 5 w 40 klarar man sig galant på även vid hårdare körning. Jag har ju hellre ett fullgott skydd vid kallstart som man nyttjar oftare än racing prestanda som man utför mindre ofta ialla falla jag, bara för man äger en M5 så behöver man väl inte ligga på gränsen jämt. |
| Jo... Det måste man!! Castrol 10w 60 är bäst tyvärr! Men inte i bilar med slitna kolvringar som tex gammla M5or..mycket farligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.