AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.628

Motorolja M5

Sida 1 av 2
ulfson
Kollade på en M5:a igår -91 mkt bra skick, men han körde på Statoils dyraste helsyntetolja i bilen är det att rekomendera det ??
Colin
Castrol SLX eller RS är det enda BMW själva rekommenderar/accepterar.

Colin
Literpriset pa motorolja av bra kvalitet motsvarar ungefär literpriset pa starkölen pa puben. De flesta unnar sig öl för flera hundra per helg men gnäller när oljebytet ska ske typ 2 ggr per säsong. Löjligt!

Sladden
glöm syntetoljan,använd mineralolja av god kvalitet så går bilen mjukare och får längre livslängd, kör med det i min M3 och det funkar bättre än syntetoljan!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Börjar bli lite trött på ämnet måste jag säga, men måste ändå kommentera ovanstående. På vad grundar du att mineralolja ger längre livslängd än syntetisk olja? Du litar alltså inte på motortillverkarnas egna tester alltså. Av vilken anledning tror du att exempelvis Bmw, porsche, volvo och mercedes (m.fl) fyller bilarna med syntetiska oljor från fabrik?
En dum fråga egentligen, allt handlar om att säkerställa kvalite och livslängd.

Colin,
Castrol är inte ensamma om godkända oljor till Bmw, däremot så har typ 90% av alla Bmw-verkstäder detta men det betyder inte att andra fabrikat saknar godkännanden. Se specifikationer på andra oljor (ex "Bmw special oil list", "Bmw long life oil list") så ser du att det finns...

Mvh
Anders S.
Instämmer med Anders S. Jag kör med det bästa som finns: Mobil 1 tri-synthetic! Har själv en M5 -91 Och fast jag kör med en tunnare olja än vad står i handboken, så går och mår min bil mycket bättre. Helsynt. skyddar din bil mycket bättre under ex. kallstarter och under extrema förhållanden.

Lycka till!

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
BMW själva säger att efter inkörningsperioden rekommenderar de syntetisk olja men mineralolja under inkörningen då det skall ge snabbare(!) och bättre inslitning. Säger väl allt...

Sladden
Pga att syntetoljan är så lättflytande så klarar den inte av att smörja under extemet heta förhållande, har pratat med några motorrenoverare och trimmare och dom säger så, BMW osv rekommenderar detta därför att dom vill renovera våra motorer och tjäna så mycket dom kan, tro inte på allt dom säger/rekommenderar, En nackdel mineral oljan har är dock att den blir väldigt trögflytande under extremt kalla temperaturer (-30)
De
145
Dexx
523 E39
Hej.

Sladden,
Så trimmarna "tror" alltså att BMW medvetet vill se till att deras bilars kvalitet skall sjunka för att eventuellt(det finns faktiskt icke aukt. verkstäder)få in mer pengar på reparationer???

Om det skulle vara BMWs motto, vad tror du då skulle hända med kvalitetsstämpeln som BMW jobbat upp under årtionden...???? Eller hur stora skulle inte förlusterna på nybilsförsäljningen bli???

Nää du Sladden,jag skulle nog inte lyssna så noga på sådana "förståsigpåare".....
Att du sen kör med mineralolja i ditt mästerverk till motor är din ensak.

Jag skulle defenitivt!!! inte göra det ..än mindre rekommendera det till andra...

/dexx
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Sladden:
Du tror alltså att en mineralolja med tex viskositet
10w/40 är tjockare än en syntetolja med samma viskositet?

Gerhard//
bl
2.294
blixten
325i -88
Fördelen med syntetolja skall vara att den är stabilare än icke syntet och har bättre smörjningsegenskaper även vid stora påfrestningar. Den skall pga sina egenskaper ha bättre förmåga att inte lämna "luckor" i oljefilmen på de smörjda ytorna.
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Sladden:
Kolla med alla seriösa Racing-team om de kör på mineral olja :)

En Mineralolja har en mer pendlande viskositet
Tjock vid kallt och tunn som vatten vid höga temperaturer

En syntetolja behåller samma viskositet genom hela temperaturregistret.

Många bilar med hydraliska ventillyftare "tickar"
när man kör på mineralolja men blir tysta när man kör på syntetolja pga att syntet oljan tränger in bättre
på trånga utrymmen, därför kan äldre bilar läcka lite olja när man kör på syntetolja.

/Janne
KaLLeSpeCiaaL
FYFAN VA BRA ÄMNE,,,detta funderar jag o mIn polare på,,bmw M5=vad för olja,,,asså jag årkar inte,,,10st säger olika,,,JAG VILL HA ETT SNABBT O RAKT AV SVAR,,,,VILKET E BÄST,,jag bryr mig inte om det så kostar 200kr litern

ENDAST PROFFS SVARAR TILL KALLE NU
Mobil 1! Helsyntet! Nyaste heter (tri-synthetic) Tro mig. Jag kör med endast det bästa!

Lite off-topic, men Kalle?

Usch, man orkar nästan inte läsa dina meddelanden,
kan du inte sköta dina caps och kommatecken lite bättre?

/Marcus
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Det är så enkelt, ingen vet vad som är bäst.

J: En en gång en gång så är en mineral olja och syntetolja med samma viskositet lika tjocka.
Och det är oftast inte tjockleken på oljan som är det avgörande.
Däremot har syntetoljan oftast ett bredare viskositetsområde.

Gerhard//
KaLLeSpeCiaaL
Marcus,,om,,du,,ska,,kommentera,,gör,,det,,privat=maila mig

TACK BAYERICHEEEEEEEEEEEEEEEEE

ska byta olja nu MOBIL 1 haha,,,,,,,haha,,,,,,,,,haha
ulfson
Någon som har erfarenhet från Pennzoil,denna olja är den största i Usa samt används flitigt i Nascar samt Cart bilarna, så varför inte i en M5:a. Jag är inte ute efter en billig olja utan en olja som jag vet är bra. Sen kan jag inte sticka under stolen med att jag köper Pennzoil till en bar penning. Men det va någon som sa åt mig att Pennzoils oljor mera är gjorda för amerikanska bilar,, fattar inte detta riktigt,
Ulfson:

Nej att någon olja skulle vara mera gjord för amerikanska bilar fattar inte jag heller... ? Nåja, klart du kan köra med vad för märke på olja som helst. Pennzoil är säkert av god kvalité, men inget slår mobil1. Men jag är säker på att pennzoil klarar jobbet att skydda din motor. Nu återstår bara om du tänker köra på mineralolja, hel eller helsyntet? Jag kör helsyntet och även om den är "tunnare" så att det kan läcka lite här och där...(inte för att det gör det på min motor) Men jag rekommenderar helsyntet. M5 var menad för mineral halvsyntet. typ 10w40 15w50? Men det gör inget om du kör med lite lägre viskositet. Helsynt. skyddar din motor bättre varje gång du startar den kall som varm + att den är stabilare under högre temperaturer.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Bengt-Magnus W
Alla helsyntet av känt märke duger bra till M5. Till min 328 kör jag med Valvoline Synpower. "Min" verkstad, Jarls Bilservice(BMW/Alpina)använder endast Mobil1 och Agip helsynt.

Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!!
ulfson
Naturligtvis är det Helsyntet som gäller, jag tror att det är 5 W 50 på Pennzoil oljan,, har kontakter så jag köper den för 300:- / 4L annars så är det väl 10W60 som står angivet på Bmw verkstäderna ( Castrol )tror jag....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.