AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.429

Hur mycket tål en dragkrok?

Sida 1 av 2
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Hej på er!
Jag ska ta upp båten nu till helgen men har aldrig använt min X5a till detta.
Dragkroken är godkännd för 2600kg vid 12 graders lutning men båten väger ca 3000kg.
Upptagningen sker ju väldigt försiktigt i ca 5km/h. När den väl är uppe så är det inget problem men håller kroken den första biten?

Borde inte säkerhetsmarginalen vara ganska hög? Är det någon som vet eller vad tror ni????

vill ju inte plurra i med både båt, kärra och x5ans bakdel :-)

/Jari
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Borde väl inte vara några större bekymmer, även om båten väger 3000 ton så ska du ju inte lyfta den utan dra den och då blir knappast dragvikten 3000kg på båten.

///MVH Hasso
Länk

aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

hasso: Jag har också funderat på det där och tänkt vad är det för siffra som BMW anger som maxvikt...är det dragvikt eller lyftvikt? Kan man tänka så????

/J
Deliq
Maxvikten är dragvikten, lyftvikten motsvarar väl kultrycket och det brukar vara mindre än 100kg så se till att inte balansen på släpet "tippar över".
Om det var jag skulle jag vara väldigt försiktig, marginalerna räcker nog för att dra upp båten men jag skulle tveka till att mer än krypköra då det handlar om mycket rörelseenergi på 3ton båt

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

deliq: rörelseenergin är givetvis väldigt stor och det handlar inte om nåt annat än krypkörning i ca 2 mil i max 30km/h.
Jag tycker ju att maxdragvikt borde gälla även för 70km/h och ryckig körning.

Orosmomentet är endast 2,5 m upp ur vattnet på en lutande ramp.

Jag har gjort samma procedur med en rostig RangeRover -76, Toyota pickis -84, Nissan Terrano -88 och en Jeep Cherokee -95....vore ju pinsamt om inte en modern BMW skulle klara av samma uppgift men allt blir ju klenare och klenare.
Cherokeen hade en maxdragvikt på 6ton...börjar ångra att jag sålde den.

/J

/J
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Största problem är väl körkortet om du inte har rätt behörighet. ser jag det som.Även om du överskrider alla gällande vikter:))
klarar japsen av jobbet så gör en X5 det också.

///MVH Hasso
Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Klart det går!
Gör inga kraftiga ryck bara.
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Tack för era svar! Ni lär höra ifrån mig på lördag om det sket sig!

/J
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
"om båten väger 3000 ton"

hihihi ;-)
Aalto: Du ska alltså ta upp båten med en trailer anpassad för en båt på 3 ton! Detta innebär att ekipaget väger kring 3300 kg totalt. För man ens lov att flytta detta med personbil oavsett behörighet?
Hur som helst, de är ju din trailer som får göra jobbet. Du vischar ju upp båten tills den ligger rätt på trailern. Att sen köra upp trailer+båt ur vattnet ska inte vara något problem med x5an.
Glöm inte Handbromsen bara.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jag skulle inte chansa när det finns kranbilar. Timpengen för en kranbil med hydrualiska båtstöttor och allt är marginellt högre än vad en snickare kostar. Bekvämt, smidigt och försäkrat.

Sex på alla fyra, roligast så!
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

wendtan: Nej, totalvikt inkl. trailer borde ligga kring 3000kg.

Nu är det inte så enkelt att man bara winschar upp båten och glatt åker hem. Även fast man winschar upp båten på kärran så måste ju hela paketet dras upp ur vattnet på en sluttande ramp.

Ang. behörighet att framföra detta ekipage så har polisen sagt att det är ok så länge det går i 30km/h för då motsvarar det traktorkortsbehörighet. Inte vet jag men jag kör ändå!

/J
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Hangaround: Kranbil i all ära men jag äger ju fasiken en egen trailer vad ska jag med kranbil till....i så fall borde jag istället leta upp en bättre dragbil. Det har ju funkat sedan -97 med den här trailern...nu är det bara bilen som är problemet.

Tack ändå för tipset.
Pr
59
Prm2
735-87
Länk

lite om reglerna.
/Per
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
aalto> Har vart med om många båtägare som vill ha både båt och trailer transporterade, även mycket korta sträckor. En polare här har kranbil, och kör mycket båttransporter. Smidigt som tusan, och fullförsäkrat är argumenten. Det är fritt fram för var och en att vingla runt med en båt i 30 km/h på vägrenen på en BUV eller hemsmidd kärra, så länge det är lagligt. Men jag vet att det är inte den metoden jag skulle välja själv.

Såg för övrigt något riktigt kul häromdagen. Nån Volvo V70 med en hemmasmidd obromsad vagn med två lastbilsaxlar under, och en skapligt halvstor plastbåt på. Bara vagnen måste ha vägt en halv V70, tom. Han skulle behövt skaffa något lämpligare dragfordon :)

Sex på alla fyra, roligast så!
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Prm2: Ja det framgår ju tydligt hur det ligger till, tack!

Handaround: Kärran jag har är fabrikstillverkad för båtar med vikt upp till 3600kg och med vanlig kulhandske för bil. Inget halvtaskigt hemmabygge alltså!

För att förtydliga lite så handlar det inte om att flytta nåt jättefartyg i stål utan en 23,5 fots amerikanare i plast. Tyvärr väger den ändå ganska mycket men är väldigt smidig att ha efter bilen.

Jagade lite fakta på våra utländska BMW-forum och där verkar bl.a. jänkarna "pissed-off" över den låga maxvikten på släp med x5an men dom drar ju viking-line skepp med corvetter. Det ryktas dock om en maxlast i USA på 6000lbs vilket borde motsvara ca 2600kg, tror jag.??

/J
Alto: Vi har haft lite olika båtar alla med bromsade trailer.
Den tyngsta båten har vägt kring 2300 kg.
Du kör ju ner trailern så långt ner i vattnet att båten kan vinchas ända in till v:et vid vinch fästet. Att du ska dra 3 ton upp för en kulle stämmer ju inte riktigt. Hjulen hjälper ju till att fördela vikten.
Jag tror hur som helst att de kommer gå klanderfritt.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

wendtan: Jo, jag backar alltid ner så jag t.o.m. slipper winschen helt. Jag kör helt enkelt upp båten med motorkraft. Då slipper man det eländiga winschandet helt. Att ta upp båten på trailern är inte det som är problemet utan uppdragningen av hela paketet.
Jag påstår fortfarande att vikten båt+trailer måste dras upp ur vattnet oavsett fördelning av vikten på hjulen och sättet att få upp båten på kärran....Trailern håller ju, det är ju dragkroken jag är orolig för oavsett bromsad eller obromsad kärra.

Som parentes kan man nämna att alla båtkärror inte bör dränkas så djupt ner eftersom hjulaxeln fylls med vatten. Min modell är dock helsluten och kan dränkas.

Men hur som helst...det visar sig!

/J
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag har mycket svårt att tänka mig att dragkroken skulle gå sönder? Du kan nog sätta fast kroken i en vägg med vajer och sedan håller den för mer än vad bilen orkar dra.
Maxlasten är oftast satt med hänsyn till den egna bilens vikt och bromsar m.m. Om släpet är x ggr tyngre än bilen så blir ekipaget svårmanövrerat.
Paap Reeder
Hej!
Angående dragkrokens styrka kan jag relatera till följande:

Det sitter ett VBG drag på min E 28. Grannens gamla oljetank skulle upp ur jorden. Vinkeln var ca 20 grader.
Elvinschen som hängdes på kroken och drog 2 ton var bara slänga i soptunnan...orkade inget.
Spännde på en manuell spännare. Bilen började hasa.
Spännde så fast bilen med främre bogseröglan i en telefonstolpe och "matade upp" tanken med manuella lyften.
Den kraft vi drog med skulle lät matat upp en 15 tons båt på en båtramp. En fjolsträng skulle hänga som en slak lina jmf med min 10 mm vajer i dragögonblicket.

Om inte dragen försämrats så är min bedömning att Ditt drag inte ens kommer att notera att Du dragit upp en 3 tons båt.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

:))))) F-n den var bra Paap.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.