AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.234

Vilken sorts baslåda i min e34

Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Hejsan. Nu ska jag snart till att bygga baslåda till min e34. Jag har två st JBL GT3 12" basar.

Jag har fått två specialritningar av ljudshopen i skellefteå till min BMW. Så jag ska bygga efter ngn sån. Men jag har ett litet dilemma.

Jag har fått en låda som är stängd. Enkel att bygga tar lite plats.

Även en bandpass låda. Alltså tre lådor i en om man så säger. Ni som vet vad bandpass är förstår nog. Det utlovas bra tryck. Dock tar lådan stor plats och är svårare att bygga. Vilken ska jag välja tycker ni???

Bandpass eller Stängd till min e34

He ä ba å gas

He ä ba å gas
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag har byggt ner min bas i Reservdelshjulet i min Kombi.. Sluten låda.. Låter helt OK.. kan starkt rekomendera Slutenlåda! Bandpass är en konstruktion vars enda syfta är att glurga till och dölja kvaliten på SKIT basar (enligt mig då)!

Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tjena, jag kør sjælv en sluten låda med 2st 10" Mtx Thunder 6000 500w, låter hur bra som helst, så jag rekommenderar sluten låda, tar mycket mindre utrymme, så du kan "anvænda" bagage utrymmet också! ;p
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Okej. Har som varit inne på sluten också. Men är det ngn annan som har synpunkter så lägg gärna in dom.

He ä ba å gas
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Har en sluten låda i min 535:a med dubbla Kicker 12:or. Problemet med dessa bilar är att de är så täta så det är inte mycket ljud som hittar in i kupén. Lite låter det givetvis, men jag har haft min låda i ett par Golfar innan. Som natt och dag jämfört med BMW:n. I en Touring passar det perfekt med sluten låda. Annars är det väl basreflex genom armstödet eller portar i hatthyllan om man vill såga för att få ett bättre tryck.
/KIdde

BMW - the ultimate drug...

Länk
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Jag kör sluten låda med en 12" DLS-bas. Blir bra tryck i min E46 sedan. Jag har knackat ur plåten där skidluckan ska sitta. Sen kör jag med nedfällt armstöd så basen hittar in i kupén. Jag ville göra så lite åverkan på bilen som möjligt, typ ta hål i hatthyllan osv, så detta blev helt ok.

Mvh
Petter
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
På min specialriting spelar basarna bakåt. hur har ni det??

He ä ba å gas
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Basen bakåt.
Slutsteget sitter skruvat på baksidan lådan.

/P
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Har plåten bakom armstödet bortplockad, ha dessutom ett basreflex rör ner till bagageutrymmet i hatthyllan, gjort av förra ägaren, har bara haft bilen i 2v, tog förresten också bort isoleringsplattan som ligger i bagaget mot ryggstödet... har faktiskt rätt så bra tryck.. men bilen är otroligt isolerad!

Att jämföra trycket/ljudet mellan en e34 och en golf är nog fel, eftersom golfarna inte spelar i samma klass.. har haft en kadett, fick jäkligt med "dunka" bara med en 10", men den bilen är ju totalt oisolerad och jag är super glad att jag fick sålt skiten! =)
Lo
86
Lowrider
328i -96
Du kommer inte behöva lika stort steg till bandpasslådan som när basarna sitter i en sluten, bandpasslådan lirar säker 6db högre än den slutna vilket resulterar i att du kan ha ett steg på halva halva effekten
tex
sluten låda 200 watt
bandpasslåda 50watt
kommer lira lika högt, mindre steg = mindre ström

en tanke.... Personligen skulle jag byggt bandpasslåda framför sluten = mera stånk i den!! Har tävlat en del i billjud 93-95.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Stämmer nog, men för min del så behöver jag bagageutrymmet ibland, och lådan blir ju som bekant mindre med sluten, det beror helt enkelt på vad man är ute efter! och vad man ska använda bilen till!
MA
16
MASTER666
535i -89
535i -88
528i -83
Jag har två Rockford Punsh 15" are i en låda riktat bakåt. Det är sant att E34:an är jävligt tät! Funderar på att bygga med portar upp i hatthyllan (bandpasss) Hade en polare som gjorde så och jag fick dendär kännslan, när man har halsfluss. När jag lyssnade i hans bil, så kändes det när man svalde.

Jag fattar inte folk som säger, att man ska skruva ner volymen, för att de tycker att det är för högt ljud tackvare basen. Basen arbetar bara i låga frekvenser och dessa känner man bara, inte hör. Om de tycker att det är för högt, då är det ju mellanregistret och skrikarna som spelar för högt. TÖNTAR!!!

BMW följer inte utvecklingen! BMW leder den!
utan att säga att den ena konstruktionen är bättre än den andra, så bör Du ha i åtanke att rent "byggmässigt" är en sluten låda "snällare" att bygga än en bandpass.
Dvs, en sluten låda är inte lika "kräsen" på att det blir exakt rätt lådvolym, att högtalarens parametrar är rätt osv medans en bandpass låda ställer höga krav på att alla parametrar blir/är rätt.
Så JAG brukar säga år dem som inte byggt så många lådor att bygga en sluten låda (om Butiken föreslagit en sådan jämte en bandpass) istället för en lite mer "krävande" bandpass låda.
En sak till angående bandpasslådor, eftersom d ställer höga krav på att alla paramterar blir/är rätt, så bör man använda lite dyrare element till sådana lådor, eftersom lite dyrare element/basar brukar vara närmare de parametrar/värden som tillverkaren anger.
Så, nu har jag predikat färdigt ;-)

mvh
Rutger
Stämmer att frekvenser under 20-25Hz inte hörs mycket, men känns.
1. Hur många bilar (ärligt) spelar under 25Hz med någon ordning och reda? Jag tror inte alla har klart för sig vad bas resp. lågbas innebär i realiteten, i synnerhet i en bilkupé som från början är alldeles för liten för att kunna "härbärgera" våglängder på tiotals meter som basljud innebär.
2. Området 20-25Hz och upp till runt 500Hz där egentliga mellanregistret tar vid, hur gör vi med detta? Jag vill nog inte kalla det för töntigt om nivån i detta området är för högt, bäst är det ju när det är rätt nivå i alla register, men det är kanske inte detta som önskas??

Att spela i skuffen och bara släppa in ljudet i kupén via ett eller flera rör är ett sätt som kan ge de mest konstiga effekter, allt beroende på rörlängder, typ av isolering/klädsel i kupén och skuffen, antal passagerare resp bagage i desamma osv.
En bandpasslåda är nåt helt annat än en fritt spelande baslåda i skuffen och rör/portar in i bilkupén.
Det enda rätta är givetvis att låta högtalarna spela in i kupén via hatthylla, skidlucka osv, men tyvärr går det ju inte med för stora element.
Man KAN få lågbas OCH hög nivå från t.ex 8"-are utan flera cm slaglängd. Själv har jag en Acebass B4-200 som är sällsynt svår att få tag på nu för tiden. Får väl byta till en "kombi" och försöka baxa in den..))

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.