|
|
|
|---|---|
|
Tänkte att en E30 med en liten 4:a borde inte kosta för mkt i drift... frågan är vilken av motorerna som är att föredra? M10 eller M40? Har hört att M10 bara rullar och rullar och man bara byter olja och har i vatten... egna erfarenheter från m10 har bara varit positiva när det gäller hållbarhet. Det jag har hört om M40 gör säkert inte motorn rättvisa... men deras kammar ska vara problematiska och de ska även ha problem med kamremsbrott i förtid. Stämmer det eller är det bara överdrivet? M10 känns gammal och det är den visserligen men den hänger ju å andra sidan fortfarande med... M40 är ju en betydligt modernare motor än om kanske en som inte är lika hållbar som m10. Är det ngn skillnad på förbrukningen på M40B18 och M40B16? Sen är det M40 som sitter i 518iS (E28)? om inte varför heter det då iS? och ngn som ver hur den motorn funkar till den bilen? förbrukning? övriga kostnader? lite kluven faktiskt... ni som e nöjda eller missnöjda med era M10 eller M40 berätta gärna här... (gäller så väl E28 som E30). tack på förhand! "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland | |
|
Mina funderingar angående M10 och M40 liknar dina väldigt mycket: jag har också fått intrycket att M10 är mer hållbar. Personligen skulle jag se till skicket på bilen och motorn individuellt när jag kollar bil. Är motorn i gott skick är nog en M40 att föredra, jag tycker att det är trevliga motorer med tanke på sin ålder och ringa motorstorlek! Som du själv nämner bör man dock kolla upp kamaxeln och om kamremmen inte är bytt på ett tag: byta den omedelbart. Har för mig att intervallet är 4000 mil. I 518iS E28 sitter en M10 (liksom alla andra E28 518i). S-et står för Shadowline, som var ett utrustningspaket bestående av: Metalliclack Dekorstripes Mattsvart eloxerade lister och infattningar Grönt värmeskyddsglas Dimljus Aluminiumfälgar Läderratt Växelspaksknopp i läder Elfönsterhissar fram Centrallås Sollucka Yllevelourklädsel Baksäte med "individuell, kroppsriktig kontur" Nackskydd fram/bak Tidskriftsnät på framstolarnas baksidor Lycka till med försäljning och köp, Mugge! Hoppas att även nästa bil blir en BMW! Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
Ah oki... visste inte att s:et stod för shadowline... trodde man hade samma logik som i E30 där... Tack för hjälpen kalle! "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
M40 motorerna är trevliga och relativt pigga fyror om de är väl omskötta. Kamremmen MÅSTE bytas vid 4000 mil samt oljeintervallerna vid max 1000 mil. Min M40B16 hade gått 25000 mil i stort sett problemfritt, bortsett från en lockpackning samt strulande lfm innan jag sålde den. Kolla tre saker extra noga när du kikar på en BMW med M40 motorn. 1. serviceboken, oljebytesintervaller max 1000mil. 2. kamaxeln, högt tickande? kamaxelremmen, måste bytas vid 4000 mil. 3. luftmängdsmätaren, känns motorn tjurig vid kallstart? ojämn tomgång osv... kostar ca 5000 spänn på BMW. mvh ///Jonas Länk |
|
|
Jag ska ta och kika på 2 st E30 bilar hade jag tänkt mig, Den ena är en 318i (M40) den andra är en 316i (även den M40). Vad är det jag ska vara uppmärksam på? Det jag vet att man ska se upp med är: 1. längdsgående bromsrör så att de inte är rostangripna. 2. Att kamremmen är bytt 3. LMM 4. S-bok 5. ROST något mer? Hur känslig är E30 med bussningar och styrleder och sånt? Är den lika jobbig som E34? Tacksam för svar. Länk (Såld) |
|
mackan325 |
Leta M43, rullvippor istället för glid samt kamkedja eliminerar både problem med sliten kam och kamremshaveri. |
|
"S" på 318 is är ju en 16 Ventilers 4cyl 1.8 M42 men varför ha en 4:a? Inte drar min sexa mycket...7.5l/100km BmwBasti |
|
|
mackan> M43-motorn kom först på E36:an... M10:an kan skrämmas upp ganska duktigt, till att börja med kan man häva i en 2-liters m10 med lite godis. och det är ju m10 som står som grund för s14-motorn (m3) så då är den nog ganska slitstark o tålig "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
s_maid: Det finns 318iS -88 och i den sitter det m40, 318i -88 har m10. 16 ventilaren dvs m42 kom först -90. |
|
|
Hade nästan 200 hk i min förra bmw, anledningen till att jag är ute efter en E30 är inte prestandan... utan ekonomin. En bil som har en 6:a är hårdare körd än en med en 4:a. Det blir ingen BMW med kraftfull motor mer för min del, såvida jag inte köper en fabriksny BMW... Annars hade jag inte sålt min gamla 525a. Lade ut 20 000 kr på min E34 på mindre än ett år.... vill ha problemfri bil (så jag letar inte BMW egentligen) men har hittat en svensksåld E30 M40B16 som gått 11000 mil och har full s-bok och som ska vara i väldigt fint skick. Tänkte eventuellt köpa den om allt är som det har sagts per telefon. Länk (Såld) |
|
|
M10 är en kanon motor, lika drifftsäker och lättmekad som en B18/B20 v***o motor. Har haft 2 st 320 E21 och en 318I E30 med dessa motorer. Den första E21 gick nästan prick 45000 mil med inte ett endaste oljebyte dom sista 20000 milen innan rosten tog bilen. Nuvarande E34:an vågar man knappt räkna på vad det har kostat reparationer o underhåll. Mackan |
|
|
Nu har jag inte kört en bil med M10, men den 318i med M40 som jag hade var en trevlig liten sak. Fruktansvärt trevlig harmoni mellan låda och motor, samt bra motorkaraktär. Vridstark på låga varv och bra klipp ändå. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
m10! kamkedjemotorer :) mvh/ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.