|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har gjort världens dummaste sak, jag kolla ej chassinumret när jag köpte bilen och när jag kom hem för att kolla mer på bilen så upptäckte jag att chassinumret i motorrummet och den lilla klisterlappen på vänstersida inte stämde överens med vad som stod på registreringsbeviset :-( Jag har kollat med ägaren och han påstår att han inte vet något. Dessutom så kan jag tillägga att chassinumret i motorrummet inte ser original ut utan är omgjort. Klisterlappen på höger sida sitter inte helt original utan det syns att det är från en annan bil för den är limmad ditt med typ superlim. Min fråga är nu, finns det mer nummer på bilen så att jag kan kolla vad det riktiga numret är? Bilen är för övrigt en BMW 525TDSA 97års modell E-39, Sedan. Kan man ringa BMW för hjälp med identifikation? Och vad kommer Bilprovningen säga när dom ser det? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vänstar nedre hörnet på instrumentbräden brukar det kunna sitta en skylt med chassienumret som man kan läsa av utifrån genom vindrutan, men jag har inte tänkt på om det finns nån där på min bil, men brukar vara "standardplacering" på olika bilmärken. försöker man göra åverkan på denna skylt så brukar det komma fram en text med ordet void (ogiltig) eller nått sånt ///MVH Hasso Länk |
|
Låter jobbigt, usch! Detaljer som sekvensmonteras brukar ha en etikett med chassinummer. Försök kolla inuti stolar (lossa ryffstödet eller lyft på dynan till baksätet), på elektronikboxar, inuti stötfångaren. Även kabelstammar kan ha chassinummer. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Är inte chassinummret instansat i fjädertornet i motorrummet? Det borde synas ganska väl om någon har varit där och ändrat... Sista siffrorna i chassinummret står väl även på nummerskyltarna! (gör det på min och några andra som jag har kollat på, kanske beror på hur gammal nummerskylten är!?) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp det är instansat i höger fjäderbenstorn. Mvh /NP |
|
|
Tack för hjälpen. Har har kollat under stolen där saknas utrustningslistan. Finns inget undertill baksätet heller. Finns det fler ställen? |
|
|
Jag har nu kollat upp bakgrunden till bilen och det verkar som om bilen jag köpt stämmer överens med registreringsbeviset. Har fått tag på en dokument ifrån polisen där dom har kommit fram till att bilens karossnummer det som sitter på vänster fjäderbensfäste, motornummer och växellådsnummer är riktiga men chassinumret på högerfjäderbensfäste är taget från en annan bil. Bilen har varit stulen och de som stulit den har ändrat nummret till ett annat. Sen har dom fått tag på de som stulit bilen och fått tillbaka bilen med ett annat chassinummer :-) Jag har kollat med Polisen och jag måste återställa det felaktiga Chassinummret till det originala. Nu vet jag inte riktigt vart jag skall vänta mig. Någon som vet var man kan vända sig för hjälp med att återställa numret? Jag skall ringa till BMW nu och kolla med dom, men jag tror ej att de hjälper till. |
|
|
Brukar inte det stå på växellådan också? har för mig att det ristas in där samt på själva motorblocket.... men ej säker då jag aldrig tittat en E39 noggrant under huven... Det är jätteviktigt att kolla på import bilar framför allt.... känner en som importerade en passat kombi från tyskland... han köpte bilen som 96:a men vid registreringen visade det sig vara en 94:a.... tråkigt men sant! "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och detta hade föregående ägare inte en aning om:))??? Verkar konstigt i så fall om han besiktigat bilen någon gång så borde besiktningen reagerat. ///MVH Hasso Länk |
|
glöm mitt inlägg borde läst frågan bättre :-/ "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Allt stämmer, förutom chassinummret på högra fjäderbensfästet. Motornummer, växellådsnummer, karossnummer stämmer. Har kollat med BMW och de säger att dom kan fixa det. Vet ej bara vad det kommer att kosta. Hoppas att det inte är mycket i alla fall. |
|
|
Att låta en verkstad orda till det med chassi numret kostar bara några hundra, dom stansar in det "gamla" och skriver ett intyg. Värre än så är det inte. Tycker du borde mjälka den förre ägaren på dessa kostnader då han borde veta om historien med stölden av din bil.. / Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.