|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag funderar på att åka till Tyskland för att komma över en 320d, men läste på begagnatguiden i detta forum att Tyska dieselbilar kan ha en bränslepump som inte klarar svensk diesel! Vissa packningar i pumpen skulle ha olika material och skulle behöva bytas. Är det någon som där ute som vet om detta stämmer även för moderna dieselbilar? Det låter orimligt att en bilfabrikant skulle försöka att spara pengar genom att välja att ha två olika varianter av pumpen (för två närbelägna marknader) när det bara är materialet i packningarna som skiljer. Kostnaden att ha två varianter borde väl bli stor. Kan någon förklara hur det ligger till? Tack på förhand | |
| Det är så att packningarna gillar inte miljödieseln,det är inget som händer första tankningen du gör inte,min tds började läcka efter tre år i Sverige..vad det handlar om i pengar enl.El & Diesel är ca 400 kr per bil i andra packningar som tillverkarna inte vill ta..men vad jag erfarit så får hela europa snart samma miljödiesel som vi har så då lär de bli tvingade ..sen vet jag inte om problemet är borta eller inte på nyare bilar.. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
enligt min erfarenhet är det 50% risk att pumpen börjar läcka. det är ingen skillnad på pumparna mellan tyskland och sverige, men packningarna torkar av den svenska dieseln. jag pratade exempelvis med en taxichaufför igår, som hade fått byta allt som flyttar diesel mellan tanklock och topplock 3 gånger på 36000 mil på sin merca. kostnad. 40000 kr per gång.... så det är bara att köra och vara glad, funkar det så funkar det! mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.