AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.312

Oljetillsatser - "engine treatments" - bluff eller?

Sida 5 av 5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, att motorn lät mindre och slutade/minskade oljeförbrukningen är väl iofs rätt lätt att förklara - bytet till 10W60-olja....det är en TJOCK olja när den är varm, särskilt om man jämför med en tunn modern 0W30 eller 5W30-olja.

Teflon skulle jag aldrig slå i en motorolja, den kan orsaka stora problem och proppa igen fina oljekanaler...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror att vi glömmer en sak till förutom att oljetillverkarna nog studerar sina oljor rätt noga hade de kommit fram till att additiv är bra så hade de haft det i sina dyraste oljor. "Det här är vår Castrol + Added, det är vår bästa olja med behandlande additiv förutom olja, den kostar så klart lite mer men det är den bästa olja för just DIN bil. Den kostar 249 kr/l".

Hade dessutom BMW:s ingenjörer (som provkör sina motorer hur många miljoner mil som helst varje år) tyckt att det är bra så hade det funnits i varenda BMW sedan 1918... Och det gör det inte.
Inte glömt...) Det är precis det jag skriver, här och i många liknande tidigare diskussioner.
Hade alla tänkt efter lite och inte rusat iväg och "testat" allt så kunde vi kanske haft lite mindre av alla dessa lycksökare och ruffel & båg företag som kränger den ena revolutionerande produkten och uppfinningen efter den andra...

Iaf inte i på marknader där folk är någorlunda upplysta och läskunninga...) Skämt å sido, men det finns fortfarande gott om länder där man överöser bilar och annat med allt från t.ex samma "antistatrem" att hänga under bilen som vi hade här en gång i tiden, till magneter att sätta runt bränsleledningar och "thunderbolts" att koppla på tändkablarna osv...

Därmed inte sagt att det inte kan komma fram enstaka seriösa produkter från t.ex kemiföretag osv, som kan förbättra grundprodukters egenskaper osv, men de blir som sagt snabbt uppsugna av de stora drakarna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.