AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.306

Oljetillsatser - "engine treatments" - bluff eller?

Sida 4 av 5
do
24
downthehighway
520iA Touring -93
Teflon ja....limma i stekpanna..svårt, men ställ den på 6:an i 30 min o se vad som händer med teflonet!!
En motor blir oxå varm!! ;)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jo men en motor närmar väl sig sällan mer än 90 C... När man grilalr på 6:a lääänge så måste det ju bli bra mkt varmare!

__
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns många delar i en motor som blir mycket varmare än 90 grader!

Extremfallet är turbomotorer som går hårt...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nog blir det mer än 90 grader på sina ställen i motorn alltid.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hopplöst, Johan var där som en cobra! :))

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Cobra.... det tog 13 minuter efter theprophets inlägg.... ;o))

Men vi var väl två lika snabba "sengångare"! :o))

Mvh

Intressant kanske i samma anda kan vara att prova steka motorolja i en teflonpanna - så ser man vad som ryker först...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan,

Är det säkert att du inte har hackat dig in på min dator och precis innan jag ska lägga ett inlägg så är du där och "sabbar" !? :))

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör du det!

Frågan man bör ställa sig är bara: Vad har en stekpannas "driftsbetingelser" för likheter och olikheter med en motor......

Annars kan man lägga i lite grus i stekpannan och det lär inte ryka förrän man har upphettat det till kanske 1000grader. Men jag skulle inte hälla grus i min motor ändå... ;o)

Det jag vill säga att man kan inte dra speciellt långtgående slutsatser av alla de argument som dessa "mirakelmedel" säljs med!
Det kan vara så att friktionen minskar något, MEN samtidigt bör man veta att det är så att en motor kräver en viss friktion för att fungera. Dessutom gör teflon att oljan har svårare att fastna på de delar som behöver en oljefilm, dessutom tenderar teflon att proppa igen oljefilter (teflon sväller när det blir varmt) och därigenom hämma oljecirkulationen etc.

Kort och gott: ökat slitage (i flera olika tester som jag har sett, har man mätt upp ökande mängder av metallpartiklar i oljan efter man tillsatt teflon i motorn!).

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders: Fråga Kalle om min "mind controll"! :o))
Den är numer inställd på dig!;o)

Mvh

nida3
Har forskat lite i ämnet och jag håller med om att det låter lite mystiskt.

Har bestämt mig för att prova - har dock både hängslen och livrem på mig :)

Jag kommer att hälla i Omega 757 olja (innehåller en himla massa additiv, i princip allt UTOM teflon)

Att kisel kan "spackla" igen mikroskopiska gropar är känt (åtminstone bland kemiingenjörer).

Vidare blir det aldrig helt "slätt" av dessa produkter utan det finns alltid fäste för oljorna att ta till.

Hängslena och livremmen består i att i Omega:s koncept ingår det oljeanalys så jag kommer att göra en analys efter 1500 mil (bilen har idag 31000 mil på mätaren) och följa upp hur det går - min förhoppning är att köra 3500 mil+ på "en och samma olja" - det blir filterbyte första gången vid 1500 och sedan tänkte jag byta och kolla var 1000:e mil. Det går åt en knapp liter för att ersätta det som följer med filtret.

Priset? tja, oljan kostar 191:- + moms & frakt och den extra tätheten hoppas jag resulterar i ökad effekt (genom högre kompression), sänkt bränsleförbrukning (pg.a. ökad effekt).

Vi kör väl dessa 1500 mil fram till jul/nyår och är ni intresserade kan jag delge resultaten senare.

Anledningen till att jag provar är att eftersom alla tillsatserna finns i oljan i balanserade (och utprovade) proportioner innebär det att det inte förstör "orginal" oljans balans som ett additiv.

Bytet sker (pg.a resa) först nästa vecka så ni hinner avstyra det om ni tycker det verkar helt uppåt väggarna ;)

Efter mitt lyckade (pågående) fältprov med bakväxel oljan Omega 690 kan jag inte låta bli att prova.

Mvh,

Niklas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nida, bara för att det är mer additiv innebär inte det att oljan blir bättre! Det skall vara rätt additiv i rätt balans, för att det skall vara optimalt!

Faktum är att det är oljan som smörjer och desto mer additiv man har, desto mindre olja blir det kvar.....

Oljebolagen lägger ner offantliga summor när de forskar fram moderna oljor. En prisuppgift jag har läst säger att det kan röra sig om ca 600 000 dollar i bara forskningskostnader bakom varje ny olja som lanseras.
Att en liten firma kan få fram en mirakelolja förefaller om inte omöjligt, i alla fall osannolikt.

Som jag skrev innan, har man oftast inte täckt upp alla konsekvenser hos mirakelmedlen!

I mina ögon är det i bästa fall ett slöseri med pengar, i värsta fall orsakar man ökat slitage i motorn.

Att köra mer än 4000 mil med samma högkvalitets-syntetolja är inga problem om bara filtreringen är bra, så jag förstår inte riktigt vad du skulle vinna med Omega-oljan i det avseendet?

Innan du slår i oljan bör du fråga dig själv (och Omega) vilka klassningar som oljan har genomgått! (eftersom du skriver "utprovad") De standardiserade testerna som säger det väsentliga om hur oljan beter sig i en motor finner du inom API- och ACEA-systemet!

Däremot kan det bli intressant när du gör oljeanalyserna!

Mvh

nida3
Johan B:

API: CH-4, CG-4, CF-4, CF/SJ
ACEA: E3/B3/A3

Utprovningen är gjord av företaget själva och de har sitt rykte att riskera och vad jag vet har inte de varit utsatt för de amerikanska myndigheternas stämmningar ännu...

Och att det ingår oljeanalyser gör att jag kan övervaka oljan under dess livstid och inte behöva chansa.

Som jag sade, det är balansen och utprovningen som gör att jag provar. Och 3500 mil är förhoppningsvis bara början...
I bruk som taxi/ambulans/polis räcker oljan mellan 3000 och 9000 mil... jag som inte kör på det sättet kanske kan köra ännu längre?

Och jag för statistik på bilen så jag kan relativt snabbt se (och jämföra mellan de två bilarna ;) vilken effekt jag får - nu är det ju inte någon forskarstudie, men jag har för vana att vara noggrann och försöka utesluta andra faktorer...

Och då väldigt många som har behov av att inte ha många driftstopp rekommenderar omega så har jag god lust att prova.

/Niklas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, med de klassningarna visar man att oljan främst är avsedd för användning i tunga dieselmaskiner, därefter dieselmotorer och även att den kan användas i bensinmotorer.

Det är bra att oljan är API och ACEA-klassad!
Men om den tillför något utöver vad en vanlig högkvalitetsolja återstår att se....

Jag är nyfiken på ditt test! Skriv och berätta vad du upplever samt vad oljeanalyserna säger!

Mvh

Paap Reeder
Hej!
Angående Slick 50.

Ca 1990 när min M30 gått ca 10´mil gjorde jag en Slick 50 behandling som då kostade 750 pix.
Mitt subjektiva omdöme: No effect. Bortkastat. (Möjligen nått man kan mäta i laboratorieförsök men inget man märker på vanlig landsväg iaf!).

Hur kunde jag "gå på detta"?
Jo.... en arbetskamrat var depåmekaniker åt ett MC-team (minns nu inte vilket märke) som körde TT med typ 500cc-are.
Han visade mig en kolv med och en kolv utan Slick 50 i oljan som gått ett lopp.
Då kunde man i handen klart känna skillnaden såtillvida att den med Slick 50 var klart "smooth".

Om det är bra eller dåligt vet jag ej. Enligt honom så körde det teamet regelbundet med Slick 50 för att motorerna skulle hålla bättre under racen.

Det var 1990. Idag har exvis Castrols båda lab i England således jobbat i ytterligare ca 10 år med "oljeforskning".

Min bestämda uppfattning är att idag behövs absolut ingen Slick 50 om man använder kvalitetsolja.

Kör man race på bana vet jag inte vad som gäller.

Vad körs exvis Västkuststugan på? Glömde fråga på Kn-p? Får göra det nästa år.

MVH /// Paap R
ormen
jag har provat Slick, Omega osv. gör inte ett piss, varken sämre eller bättre alltså. Sen hamnade jag i Racegaraget för STCC, GTR mm. o lärde mig att kvalitetsolja är enda nyckeln till god smörjning, inga tillsatser, bara olja!
mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
Hej, Är det någon som har erfarenhet från Militec ?Länk

Fullt ös spar tid
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Identiskt med: Länk
Is
19
IsakB
330ci - 03
Hade en audi 80 coupé (2,8liters v6a) som skramlade och tog olja.
Min gamla raggar farsa sa, testa häll på slick 50 vid nästa oljebyte.

Det gjorde jag.

Och tro det eller ej så slutade den jävlen att ta olja.
Blev även märkbart tystare.

Kul med resultat, men det jag läser här får mig att skrämmas, då jag nyss öste i en flaska slick 50 på min nyköpta 330, blandat med castrol edge 10-60, då den tog olja.

300 mil senare med BMWN, Oj, samma olje nivå, då den förut fick fyllas på efter var 100e mil :)

Så har de gått för mig med användning av slick 50. Kanske bara haft tur vem vet :)

Mvh Isak

:)
Roligt att denna gamla tråden fick liv igen. Hoppas Johan kommer in med synpunkter också...
Man måste komma ihåg att marknadskrafter är starka krafter... kan man tjäna pengar på något så...
Med mördande reklam går allt heter det ju.. men hade det här med additiv och tillsatser i bränsle, olja, kylvätska och allt annat verkligen funkat så hade de stora pojkarna, dvs oljebolag, biltillverkare osv, för länge sedan köpt upp produkter och rättigheter och antingen förbättrat sina grundprodukter eller sett till att ta bort "hotet" att inte få sälja nytt i den takt som det gamla slits ut...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.